-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør
-
Norwegian Mobility Group:
Administrerende direktør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
VW Scirocco
Mange husker konseptbilen IROC – nå kommer den ekte varen. Volkswagen lover at den skal være lettere og raskere enn halvbroren Golf GTI.
Den irrgrønne konseptbilen IROC preget mange forsider, blant annet hos oss i BIL, etter Paris- utstillingen i fjor høst.
Under ti måneder senere har ingeniørene fått nok av datamaskiner og inneliv, og tatt med seg bilen ut på veien.
På test i USA
Bildene som våre spioner i Carparazzi har tatt viser bilen under testing i USA. Et lite paradoks, siden en av sjefene for VW i USA, Adrian Hallmark, har sagt at de neppe vil ta bilen dit, fordi den vil spise for mye av markedet til Golf GTI.
Til tross for den sorte kamuflasjen er det mulig å se at veien fra konseptbil til produksjon ikke har forandret alt for mye på hvordan den nye sportscoupeen blir.
Når man slipper å tenke på at alt skal være praktisk, er det mulig å lage en aggressiv bil som tydelig også viser slektskapet bakover til den originale Sciroccoen. Bilen vil trolig får en ganske stor grill, og et helt nytt design av frontlyktene.
Kort historieleksjon
Arbeidet med å utvikle den originale Sciroccoen begynte tidlig på syttitallet da man var på jakt etter en erstatter for Karmann Ghia coupe. For å spare penger bestemte man seg for å basere bilen på chassiet til Golf – og Scirocco bla lansert i 1974. Bilen fikk et kraftig redesign før den kom i en MKII-utgave i 1992, og enda en liten ansiktsløftning fikk den i 1984.
Salget i Tyskland fortsatte faktisk helt frem til 1992.
I 1988 kom imidlertid Volkswagen Corrado som skulle ta over plassen til Scirocco. Bilen fikk en god mottakelse av motorpressen, og det engelske bladet Car satte den på listen over:
"25 Cars You Must Drive Before You Die".
Kombinasjonen av en for høy pris, og et litt dårlig rykte på grunn av problemer med kompressoren, den såkalte G-laderen, gjorde at det ikke ble produsert mer enn snaut 100.000 biler på syv år.
En drøss med motorer
Når Scirocco kommer i salg, trolig mot slutten av neste år, vil den komme med mange av motorene som finnes i Volkswagens rikholdige sortiment.
Diesel blir sikkert en viktig motor også i Scirocco, i tillegg vil vi helt sikkert se 1,4-liters TSI-motoren som i dag finnes i Golf GT med 170 hester. Den vil komme i en enda friskere utgave med 210 hester.
Det blir mulighet for å få bilen med firehjulstrekk på de største modellene, og både manuell og DSG-kasse vil være tilgjengelig.
Prisene er selvsagt ikke klare enda, men vi antar at prisen på en Scirocco med 1,4 liters TSI-motor på 170 hester og DSG-kasse vil ligge litt over 350.000,-