Alfa Romeo 147: Alfa-bombe - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Alfa-bombe
LANSERING: Alfa Romeo har lovet at alle deres modeller også skal produseres i en GTA-utgave. Med andre ord: alle Alfaer skal også komme som bomber (akkurat som om de ikke går bra nok fra før). Nå har vi prøvet 147 i GTA-tapning. Alfa selv sier at det er den raskeste i klassen. Det eneste vi har å si er: "Helt verst!"
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

 
La oss se bort fra alt som har vært gjort med chassis og bremser og styring og slikt, her og nå, og nøye oss med å fortelle at forvandlingskunstnerne hos Alfa har klart å pakke en 3,2 liters V6 motor ned under panseret på Alfa Romeos minste modell. Det du da har er 250 hester på 1360 kg.

Mange kan sikkert si mye rart om italienske biler, men kjøreegenskaper er som regel ikke det man krangler mest om der. De pleier å være tilfredsstillende, og vel så det. Selv om 147 GTA bare trekker foran, er det allikevel ikke antydning av understyring, de kreftene du legger inn i rattet virker helt lineære, det er ingen plutselige overraskelser selv om du med fullt pådrag får en hump midt i svingen, og det skal være veldig mye knust kålrabi i veibanen før hjulene viser antydning til å spinne.

Selvfølgelig finnes det en rekke elektroniske hjelpemidler som skal hindre deg i å dumme deg for mye ut, men heller ikke disse klarer å fjerne gleden over å ha noe nesten levende mellom hendene. Og bilen selv er utrolig sivilisert, på tross av toppfart oppunder 260 km/t og 0-100 på like i nærheten av 6 sekunder. Du kan legge den i 6. gear ved 40 km/t og trykke ned gassen derfra. Fort akser det ikke, men det er heller ikke noen protester fra drivlinjen. Bilen er med andre ord langt fra hysterisk.

Nå er det ikke store muligheter for at du kommer til å møte disse hjemme. Fabrikken skal ikke bygge flere enn 3.500 i året, og Skandinavia er ikke et prioritert marked. Prisen vil uansett bli på over 500.000, hvilket nok er med på å begrense målgruppen noe. Men de fleste som deltok på introduksjonen på Alfas egen, legendariske testbane, Balocco, var enige om at den fete eksoslyden alene var verd nesten halve prisen. Det er utrolig hva som fremdeles kan gjøres innenfor de gjeldende støyreglene, dersom man er musikalsk. På det området har japanerne fremdeles mye å lære.

La meg kjapt tilføye at samtidig viste Alfa sin nye 1,9-liters 16-ventilers dieselmotor. Nok en vellykket utvikling av det multijet Common Rail-systemet som Fiat har vært pioner på. Denne motoren vil etter hvert komme i en rekke av Fiat-gruppens biler, men selvfølgelig viste den seg som en meget munter og livlig enhet i den lille 147-utgaven.

Forøvrig vil du kunne lese mer om disse Alfa-modellene i neste utgave av BIL.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: