-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Multiartisten Honda
Riktignok kunne du kjøpe et (aluminium og modul-) hus fra Bristol samtidig som du kunne kjøpe en Bristol 403 og reise utenlands i en Bristol Britannia. Men lenger diversifiserte de seg ikke. Fra Honda kan du snart skaffe deg heimen og alt til den – bortsett kanskje fra gemalen.
Det vil si, du må skaffe deg huset selv. Men i garasjen har du både sykkel, motorsykkel og bil fra Honda. Hagen pleier du med en av de glupe hobbytraktorene, sannsynligvis den med det geniale navnet ”Salad”.
Varmtvannet kommer fra en brenselcelle-stack som også fungerer med kuldegrader rundt seg (fremdeles et problem for de andre brenselcellene) og som samtidig brukes til å produsere hydrogen for bilen som selvfølgelig er helt grønn.
Og strømmen til huset kommer fra et generatorsett Honda har utviklet, som bruker vanlig bygass.
Alt dette lå an til å bli nevnt i Hondas godt nyttår hilsen. Men så kunne de føye til ”mens vår nye HF188 fyker nesten lydløst forbi…”
Honda er vel en av verdens mest ekspansive bilfabrikker. Ikke på den måten at de kjøper opp andre fabrikker, eller øker enormt (2,91 millioner biler i år, 3,2 neste år) eller har verdens mest aktive PR-avdeling, men ved at de gjør enorme fremskritt i det små (eller hvordan vi nå skal forklare det.
Eksempel: å sette opp produksjonslinjer for nye modeller koster nå bare halvparten av hva det gjorde før – og hva det koster konkurrentene i dag). Ekspansiv også fordi de stadig ser seg om etter nye forretningsområder, og er kjappe til å møte markeder og behov andre ikke visste eksisterte.
Så derfor har jeg vondt for å tro dem når de sier at HF 188 bare er utviklet for å gi ”våre ingeniører nye, og annerledes, utfordringer”. HF 188 er et to motors business jetfly med Hondas nyutviklede motorer som, blant mange andre fortrinn, hevdes å være 40 prosent mer drivstoffgjerrige enn konkurrentenes.
Antakelig var det ikke helt tilfeldig at flyet fløy samme uke som 100 års dagen for Wright-brødrenes første flytur ble forsøkt feiret.
Og antakelig er det ikke helt tilfeldig at en av de store mestrene til å se markedsmuligheter dukker opp med et slikt produkt akkurat mens denne industrien er i store forandringer, og problemene ser enorme ut. Civic kom akkurat i en slik tid, ”problemer skaper muligheter” sa Honda da.
En rekke flyfabrikker planlegger også nye modeller i dette segmentet (Toyota leker seg faktisk med en to motors propelldrevet maskin), men flyindustri-folk ser med stor interesse på Hondas første forsøk.
”Fremtidens gjennombrudd for slike fly vil ikke finnes i teknologiske gjennombrudd, men i penger. Både innkjøpspris og driftsutgifter må meget lavere”. Og her kan sikkert Honda, med sin overlegne produksjonsteknologi, bidra.
Men fra Honda hører vi bare at dette var en øvelse for ingeniørene. Ikke mange tror på det.
Det er forresten verd å merke seg at allerede i 60-årene averterte Honda etter ingeniører som var interessert i flybygging, på tross av at landet hadde forbud mot slik virksomhet etter annen verdenskrig.
To av de som svarte på disse annonsene har senere blitt konsernets presidenter. Hiroyuki Yoshino er den ene og Nobuhiko Kawamoto, som også ledet fabrikkens utrolige Senna-periode Formel 1 innsats, er den andre. Så selv om vi ikke har sett det på overflaten, har det alltid vært flyassosiasjoner i dette multi-talent selskapet.