Toyota Camry: Toyota Camry 2.4 - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Toyota Camry 2.4
PRØVEKJØRT: Skal du først ha en snev av luksus i kombinasjon med mye plass er det vanskelig å slå Camry – her får du topp komfort i en nøktern, men luksuriøs innpakning.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i BIL 1 - 2002.

Dette er en av bestselgerne i USA, en bil i amerikanernes smak - stor, rimelig og komfortabel, og med en finish som går utenpå det meste Ford, General Motors og Chrysler byr sine kunder «over there».Det er ikke dermed gitt at Camry blir noen bestselger i Europa. Her konkurrerer den nemlig med helt andre modeller. «Vår» bil koster 388.000 kroner med en 2,4-liters rekkefirer og automat-gear. Prismessig konkurrerer den med Audi A6 2.0, BMW 320i eller en godt utstyrt Mercedes C180.

Er du utstyrsfreak kan Camryen virke kjedelig. Selv om den har det du trenger, er det noen utstyrsdetaljer vi savner. I denne klassen forventer vi at klimaanlegget har separat regulering av temperaturen for sjåfør og passasjer. Stabilitetskontroll og antispinnregulering bør også være standard, og langt billigere biler enn Camry har lys på dørene når disse åpnes. Regulerbare setevarmere, innvendig håndtak i bagasjeluken er vi blitt vant til å finne i småbiler. Det er derfor litt overraskende at Toyota ikke får dette på plass i det som må regnes som toppmodellen i personbilmodellprogrammet. Det meste annet er på plass; alle kollisjonsputene, beltestrammerne, ISOFix-festene til barneseter, regnføler som starter vinduspusserne automatisk og radio/CD-spilleren med kjørekomputer. Camry 2.4 er ingen dårlig utstyrt bil, Toyota har bare vært litt nøkterne, og Camry virker derfor litt gjerrig.

Selv om den mangler litt når det gjelder utstyrsdetaljer, gir Camryen et meget solid og luksuriøst inntrykk. Førerplassen er nøktern og tiltalende. Her er det ikke noe staffasje, en mer funksjonell førerplass enn dette skal du lete lenge etter. Dette er en bil du føler deg hjemme i fra første stund. Alt er der du forventer å finne det, instrumentene er store og lettleste, og radio/CDspilleren er oversiktlig og enkel å betjene, akkurat som klimaanlegget.

Servostyringen er lett og presis og har den nødvendige tyngden for å gi god tilbakemelding ved svingkjøring. Fjæring og demping er lagt på den faste siden, og oppleves sånn sett nesten litt tysk. Skarpe kanter som for eksempel asfaltkanter og trikkeskinner merker du, men i det store og hele tar Camryen unna de fleste ujevnheter meget komfortabelt, og Toyotas ingeniører har isolert svært godt mot vibrasjoner fra veien.

Den nye 2,4-liters rekkefireren er også en viktig bidragsyter når det gjelder komfort. Med to balanseaksler går den like mykt som en sekser, og bare ved akselerasjon på høye turtall blir den avslørt av firerlyden. Den firetrinns automatkassen passer denne motoren perfekt og utnytter motorens dreiemoment svært godt. Samtidig er den lett å utnytte ved litt aktiv gassbruk, og automatkassen svarer kvikt og behagelig på alle ønsker. 0 til 100 km/t på 10,5 sekunder er kanskje ikke imponerende, men det holder så absolutt. Takket være den behagelige motorgangen er dette en motor det er lett å leve med også når du tar turtellernåla opp til 6000-merket. Det oppleves derfor som svært lett å utnytte motorens 152 hk.

Camry er en fascinerende bil. Den matcher ikke de europeiske konkurrentene når det gjelder utstyrsnivå, og på en måte oppleves den nesten som litt vel gjerrig når det gjelder utstyr. På den annen side byr den på førsteklasses komfort, nydelige kjøreegenskaper og akkurat passe luksus. Dette er en bil det er lett å leve med, den har akkurat det du trenger og ikke noe mer.

TOYOTA Camry 2.4:
Motor:
4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler, fire ventiler pr sylinder og variable ventiltider. Kompresjon: 9,6:1. Sylindervolum: 2362 ccm. Boring og slaglengde: 88,5 x 96,0 mm. Effekt: 112 kW (152 hk) v/5600 o/min. Dreiemoment: 218 Nm v/3800-4200 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 4A.
Bremser: Ventilerte skiver foran og skiver bak. ABS og EBD.
Dekk: 215/60HR16.
Mål: Lengde: 481,5 cm. Bredde: 179,5 cm. Høyde: 150,0 cm. Akselavstand: 272,0 cm. Sporvidde f/b: 154,5/153,5 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1490 kg. Tillatt totalvekt: 1935 kg. Maks tilhengervekt: 1600 kg. Maks vogntogvekt: 3535 kg. Maks taklast: 100 kg.
Bagasjerom: 587 liter (VDA).
Tankvolum: 70 liter.
Aks. 0 - 100: 10,5 sek
Toppfart: 200
Forbruk bykjøring: 1,32 l/mil
Forbruk landevei: 0,76 l/mil
Forbruk snitt: 0,97 l/mil
CO2-utslipp: 233 g/km
Pris: kr. 388.000,-
Forbruk i følge 99/100/EU.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: