-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Stola bygger rekordbil
Carlo Mollino er den eneste arkitekten jeg vet om som tegnet sin egen Le Mans bil – og deltok med den i løpet. Nå lages det minneutstilling om ham, og Stola har bygget hans rekordbil-forslag.
I 1955 tegnet og bygget Carlo Mollino en racerbil som han kalte Bisiluro. To pongtonger forbundet med noe som kunne se ut som en del av en flyvinge. Motor i den ene pongtongen, fører i den andre. Den startet på Le Mans i 1955, som en 750 ccm Nardi, og varte ikke lenge.
Men Mollino var en fyr som var gjennomført been-there, done-that type. Arkitektur var bare et av områdene hans. Stuntflyving var et annet. Industridesign. Fotografering, fortrinnsvis med Polaroid, fortrinnsvis akt ble et stort felt. Nedoverbakke på ski var også noe han gjorde seg bemerket med.
Han var en typisk Torino-type, full av overraskelser – noe besøkende på de to minneutstillingene om ham, som snart åpner i Torino, skal få oppleve.
Mye bil
Men for oss er det kanskje av størst interesse at i tillegg til Bilsiluro gjorde han mange andre bil-greier. Han tegnet en utrolig reklamebuss for AGIP, og i slutten av 50-årene begynte han å leke med tanken på fartsrekorden til lands. Synd at den skulle tilhøre England, syntes han, så han konstruerte sin egen rekordbil.
Han fant aldri penger nok til å bygge den, og planene ble gjemt bort i en skuff. Først nå da man begynte å rote gjennom alt han etterlot seg, for å lage en retrospektiv utstilling i Torinos GAM-galleri, dukket planene opp igjen.
Konseptbil-spesialisten, Stola syntes disse planene var så spennende at de valgte seg et av hans forslag som de så omsatte til en tredimensjonal modell. 5,5 meter lang og utformet i skala 1:1 med et utseende som tyder på at denne ville begynne å fly lenge før den nådde en rekordhastighet.
Men det får vi nok aldri bekreftet. Stola har ingen planer om å gjøre den bevegelig, det får være nok at den står der som et monument over et meget kreativt sinn.