Shelby SuperCars
Shelby SuperCars
Shelby SuperCars
Shelby SuperCars
Shelby SuperCars
Shelby SuperCars
Shelby SuperCars
Shelby SuperCars
Shelby SuperCars
Shelby SuperCars
Shelby SuperCars
Shelby SuperCars
Shelby SuperCars
Shelby SuperCars
Shelby SuperCars
Shelby SuperCars
Shelby SuperCars
Shelby SuperCars
Shelby SuperCars
Shelby SuperCars
Shelby SuperCars
Shelby SuperCars
Shelby SuperCars
Shelby SuperCars
Shelby SuperCars
Shelby SuperCars
Shelby SuperCars
Shelby SuperCars
Shelby SuperCars
Shelby SuperCars
Shelby SuperCars
Shelby SuperCars
Shelby SuperCars
Shelby SuperCars
Shelby SuperCars

Verdens raskeste, nok en gang?

Er det Königsegg eller Bugatti som er verdens raskeste bil? Ingen, kronen er tilbake i USA.

Publisert Sist oppdatert

”Det er helt offisielt sier Jerod Shelby, ”for nå står det i Guinness.”

Jeg skal ikke legge meg opp i akkurat det, bare slå fast at det er ganske imponerende når 71 år gamle Chuck Bigelow tar en ”standard SSC Ultimate Aero ut på en lukket del av Highway 221 og klokker 414,3 km/t på det første passet og litt over 410 på det andre som gir en ”offisiell rekord på 412 km/t.

Königsegg hevdet vel 388 kontrollert, mens Bugatti sier 408 ukontrollert. (I disse tilfellene også av Guinness som på en eller annen måte har overtatt denne rollen fra FIA).

Det er ganske imponerende av unge Shelby å bygge slike biler han gjør også. Navnet er imidlertid et stort handicap, for han kan jo ikke akkurat kalle bilene sine Shelby han også, for han og de har ikke noe med Carroll Shelby og hans Cobraer å gjøre.

Derfor heter bilene SSC, og Ultimate Aero er den råeste av dem alle. Med en V8 twin turbo med flest emisjons-sertifiserte hestekrefter i hele verden, som han sier. 1183 er det av dem. Samtidig har det ganske pene karosseriet, med masse luksus om bord, en luftmotstandskoeffisient på 0,357 – ikke helt låvedør, men nesten.

Slike biler trenger masse åpninger for kjøleluft, og det er ikke akkurat luftmotstandmotstandernes drøm. Til gjengjeld er karosseriet trimmet lenge i vindtunneler så Shelby lover at det er stabilt i hvert fall til 35 km/t til. Og det er det han regner med at denne bilen vil kunne klare ”hvis vi for eksempel hadde Volkswagens prøvebane i Ehra-Lessien, der Bugatti kjørte”.

Så vi tenkte vi skulle nøye oss med det da, å minne om hvem som i hvert fall var størst i kjeften, da han dukker opp med sine 2009-modifikasjoner. Som i første omgang består av en ny og egen-designet aluminium motorblokk ut fra hvilken man henter noen flere – kan man si – hestekrefter. 1287 slike bremser han på benken nå.

Det har skjedd en del på det utvendige også. En mer aggressiv front, en spoiler bak som løfter seg og fungerer som en luftbrems i ekstreme situasjoner. Grunnen til at Shelby ikke regner med mer enn noe over 450 km/t nå heller, er at den nye motoren trenger enda mer kjøling, slik at åpningene til sideradiatorene trenger 20% mer luft.

Hvis du lurte så betyr altså SSC Shelby SuperCars. Jerod Shelby startet firmaet i 1999, selvfølgelig på Vestkysten, men mye lenger nord enn man skulle tro: i Tri-Cities, Washington.

Etter å ha overlevd i ti år kan man forstå at Shelby begynner å legge ganske overmodige planer. Den første går på en firedørs luksusutgave av dagens Ultimate Aero. Den andre er det han kaller Green technology, som skal legge grunnlaget for en elektrisk superbil som skal kunne oppnå hastigheter som Tasla, Fisker og Venturi ikke en gang tør drømme om. Han antyder at prototypen skal rulles ut i neste måned, og han snakker om et motorsett på 500 hk, som kan ganges med to på en spesiell rekordbil.

Kanskje han får det til? Jay Leno, som har sett en bil eller to i sitt liv, og som er mektig imponert av Ultimate Aero-modellen sier at ”den kule greia med denne bilen er at disse folkene sa de skulle gjøre noe, og det gjorde de virkelig”.

Spent på fortsettelsen? Gjett om!

Powered by Labrador CMS