McLaren P11
Illustrasjon: Carparazzi©
McLaren P11
Foto: Carparazzi©
McLaren P11
Foto: Carparazzi©
McLaren P11
Foto: Carparazzi©

McLaren skal ta Ferrari, også på landeveien

Den nye P11, McLarens ”småbil”, er allerede kommet så langt at den gjennomgår de siste vintertestene i Nord-Sverige. Se ikke bort fra at den debuterer sent på høsten.

Publisert

Etter 42 år i bilsport, der han har ledet noen av de beste folkene i bransjen frem til 10 verdensmesterskap og sitt eget lag til langt over 100 Grand Prix-seire (jeg har ikke telt etter, men F1-statistikk er ikke vanskelig å finne), skal Ron Dennis trekke seg tilbake.

For å jobbe 30 prosent mer, regner de aller fleste med.

Men nå er det McLaren Group han skal konsentrere seg om, og helt spesifikt: få den nye bilen på hjul.

HER SER DU HVA MERCEDES JOBBER MED

Av og på

Det har lenge vært kjent at de har jobbet og ikke jobbet og så jobbet igjen, med et bilprosjekt. Mindre og billigere enn den oppsiktsvekkende F1, som fremdeles er benchmark for verdens superbiler – Bugatti kan si akkurat hva de vil, og noe helt annet enn den tilbakestående SLR. Jeg mener, AMG bygger mer moderne biler enn den!

Vi begynte å ane at programmet var PÅ igjen i fjor, da Frank Stephenson plutselig dukket opp som sjefdesigner. Han vet et og annet om superbiler etter noen år hos Ferrari og Maserati.

Og nå sier Ron Dennis helt åpent at han jobber for å få til en ny investeringspakke på 250 millioner pund, for å produsere den nye bilen.

Eierne, Daimler, et Bahrain-eid investeringsselskap og Mansour Ojjeh som har vært med ham halve livet, pluss Dennis selv som fremdeles eier 15 prosent av gruppen, skal være med på denne finansieringen, mens banker skal sette sammen resten.

Her ser du når bilene kommer til Norge

Ny fabrikk

Han forteller også at han tenker seg en ny fabrikk. Nå kan vi glemme klinikken der de har bygd rundt 100 SLR i året som hver har kostet minst en halv million euro. Det vi kan se frem mot nå, er en spesialbygget fabrikk (selv regner jeg med en norsk arkitekt, men det skal jeg fortelle om, om et par dager) med 400 arbeidsplasser og en kapasitet på rundt 1.000 biler/år. En kapasitet som på sikt skal økes til rundt 4.000

De bilene, forteller han til Financial Times, skal ut på et sportsbilmarked som han regner med har krympet fra fjorårets 24.000 enheter (globalt) til omtrent halvparten. Han regner selv med at med en flunkende ny bil vil de være glimrende plassert til å angripe dette eksklusive markedet da.

Det blir ikke sagt noe om pris eller størrelse, men vi kan nok regne med at den bilen vi snakker om her (det er også en F1-etterfølger på vei) vil bli en ren F430 konkurrent, og høyst sannsynlig utstyrt med en V8 motor fra Mercedes. Med andre ord godt over 500 hk.

Vi skal treffe Frank Stephenson i Genève om et par uker, det går an å snakke med ham. Kanskje kan vi fortelle mer etter det.

SE STORE BILDER HER

Powered by Labrador CMS