Volkswagen Touran
Volkswagen Touran
Volkswagen Touran
Volkswagen Touran
Volkswagen Touran
Volkswagen Touran
Volkswagen Touran

Ungenes favoritter - Del 4

Med sju seter fordelt på tre seterader er de kompakte flerbruksbilene familiens favoritt, og for ungene er det stas å ha sine "helt egne seter" bakerst. Vi lar "gamlefar" Volkswagen Touran møte de langt ferskere Citroën Grand C4 Picasso, Renault Grand Scenic og Toyota Verso til kamp om barnefamiliene.

Publisert Sist oppdatert

- Del 3

Det er sikkert

Sikkerheten er viktig for alle, men vi er gjerne villige til å legge litt ekstra i akkurat denne potten når det er snakk om å beskytte barna våre.

Den viktigste, og mest nøytrale, faktoren vi har i dag for å bedømme en bils sikkerhet, er kollisjonstestene som utføres av EuroNCAP.

Basert på disse testene er det ingen grunn til å skille mye på sikkerheten mellom de fire testbilene. Alle fire har oppnådd

5 stjerner av 5 mulige i NCAPs hovedtest – eller for å være helt korrekte: Alle unntatt Verso, som foreløpig ikke er testet, men som Toyota sier: Den er «konstruert» for 5 stjerner.

Når vi derfor velger å bedømme sikkerheten på samme nivå for alle fire bilene, er det på bakgrunn av at forgjengeren Corolla Verso fikk 5 stjerner, dagens Verso er basert på Avensis som har fått 5 stjerner – og Verso oppnådde den korteste bremselengden i vår test med 23,5 meter.

Utstyr for pengene

Alle fire testbilene må sies å være godt utstyrte, og de to faktorene utstyrsnivå og pris trekker som en regel i hver sin retning.

Med en pris på 342.000 kroner for den rimeligste av testbilene (Grand Scenic) kan vi ikke si at dette er billige biler. De færreste barnefamilier som er på utkikk etter en rommelig bil, har så mye penger å legge på disken.

På den annen side, når plassforholdene om bord – med inntil 7 seter – vurderes opp mot prisen, vil vi påstå at alle de fire testbilene forsvarer begrepet «mye bil for pengene».

Renault Grand Scenic er prisvinneren, med lavest pris på både basisutgave og konkret testbil. Citroën og Toyota ligger på omtrent likt nivå, mens Touran ligger øverst.

Hadde vi kjørt utgaven med manuell gearkasse, ville Touran-prisen ligget 15.000 kroner lavere, altså på linje med Citroën og Toyota. Prisen på vår Touran krever ytterligere forklaring, for vi kjørte en 2009-modell med en «pakke» som ikke eksisterer lenger.

Nå selges 2010-modellen som Exclusive R-edition hvor startprisen ligger 13.000 kroner høyere enn på vår testbil.

LES VIDERE:
 
Powered by Labrador CMS