-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
Ansiktsløftningens sanne ansikt - Del 2
Bare tre år etter introduksjonen er Toyota Auris her med nytt ansikt. Det er nettopp på fronten du ser forskjellen – men ellers er mange detaljer endret til det bedre.
Snillere motor
Under betegnelsen Toyota Optimal Drive er motorene oppdatert med redusert vekt, økt effektivitet og lavere forbruk.
Vår testbil denne gang veier 75 kg mindre enn da vi testet Auris med tilsvarende motor i 2007, samtidig som CO2-utslippet har sunket fra 132 til 118 g/km.
Lavere avgift betyr en prisreduksjon på nesten 10.000 kroner sammenlignet med forgjengeren.
Et resultat av at motoren nå er mer beskjeden i matfatet, er at den ikke jobber like godt.
Den er ikke veldig fleksibel, under 1200 o/min. skjer det lite eller ingen ting når du trår på gasspedalen. Du må opp i 1500 o/min før «det rører på seg».
Den ideelle motoren for denne bilen ville vært en 1,6-liters diesel med 110 hk og et moment på 230 Nm eller der omkring, slik som flere av konkurrentene har – men det vil selvfølgelig bety noe høyere pris.
Løft i kjøreegenskaper
En viktig detalj som har løftet kjøreegenskapene, er at bilen har fått bedre styring.
Dette gjelder både bedre styrefølelse, som betyr at det er lettere å treffe en mer presis linje i svingene, og bedre styrerespons ved at det ikke er fullt så kraftig servovirkning som før. Sistnevnte betyr bedre tilbakemelding fra underlaget.
Toyota hevder å ha strammet opp chassiset, men på vanlig landevei er det nesten ikke mulig å kjenne noen forskjell i fjæringen og hjulopphenget.
Som tidligere er Auris absolutt lettkjørt, og det er lett å dosere bremsepedalen.
Toyota har også bedret støydempingen, men hvordan dette slår ut i praksis er vi usikre på.
Da vi kjørte denne sammenligningen mellom gammel og ny Auris, fikk vi nemlig bare tak i den gamle med 1,33-liters bensinmotor.
Det vi dermed kan slå fast er at den nye med 1,4-liters dieselmotor oppnår nøyaktig samme decibelmåling både ved 50 og 80 km/t som den gamle med bensinmotor.
I den «nye» Auris er det lite som er eksepsjonelt bra – men det er heller ikke noe som er dårlig.
Den innebærer et løft sammenlignet med 2007-ut-gaven, javel, men fortsatt har den et anonymt utseende – noen sier kjedelig.
Men den høyst positive siden av den påstanden er at Auris er meget forutsigbar og pålitelig. Det er ikke noe dårlig argument for å kjøpe bil.
LES VIDERE:
- Testvurdering og poeng Toyota Auris