-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
E-Type anno 2014
En aldeles nydelig hyllest til Jaguar E-type, tegnet og delvis utviklet i Sverige, blir det nå blåst liv i av engelske interesser. Planen er å bygge 250 eksemplarer.
I fjor kunne vi fortelle om svenske Vizualtech som hadde drømt seg frem til en nydelig bil, tegnet som en utilslørt hyllest til den klassiske E-Jaguaren.
Timingen var selvfølgelig ikke tilfeldig – det var i fjor E-Type kunne feire femtiårsdagen og hele verden ble minnet om hvilken fantastisk kreasjon denne hadde vært, og fremdeles var. Ikke underlig at noen ønsket, forsiktig og med masse respekt, å gi den et preg av 2011.
Svenske Bo Zolland fra Vizualtech hadde tegnet bilen sammen med en sveitser som heter Robert Palm, og hele utviklingen var kommet ganske langt i selskapets computere.
Litt forsinket
Faktisk regnet man med å ha bilen, som da het Growler E, klar «neste sommer» - altså sommeren 2012.
Åpenbart litt for optimistisk, men litt før Genève-utstillingen i år fikk vi beskjed om at nå var Lyonheart K lansert. Ikke helt lansert – på hjul – riktignok, men nå var planene klare for å gjøre en hel-engelsk produksjonsutgave av det svensk-sveitsiske forslaget.
Det vil si, ikke riktig det opprinnelige forslaget, for også her ser vi variasjoner. Den opprinnelige fasongen fra i fjor er gjort litt mer aggressiv, lyktene er blitt enda mer katteaktige og det har kommet enda noen flere, og enda klarere, retroelementer inn i det hele.
Og resultatet, skal man dømme etter de siste skissene, er enda mer vellykket.
Navn med tradisjoner
Man finner Lyonheart Cars i Coventry – den klassiske Jaguar-byen, og navnet på selskapet sier jo også litt om assosiasjonene. Mannen som ledet Jaguar frem til en global topp-posisjon het jo nettopp Bill Lyons – eller Sir William Lyons, mer formelt.
Derfor er det heller ikke unaturlig at det er foreslått mye Jaguar under panseret.
Motoren blir for eksempel en kompressormatet 5-liters V-åtter derfra, men Cosworth har pustet på den slik at den skal gi 575 hestekrefter og 700 Newtonmeter. Ikke bare er ytelsen høyere enn hos originalen, Cosworth har økt turtallsgrensen også.
Klassisk
Bilen får ikke skrytt på seg noen avanserte romfartsmaterialer – tvert i mot blir det presisert at her brukes det tradisjonelle materialer, inklusive høyverdig flis og døde kuer av ypperste kvalitet, og krom og børstet aluminium og rustfritt stål. Det er kanskje derfor de ikke offentliggjør vekten.
Men målene er klare: 475 x 193 x 131 cm på 275 cm akselavstand. De antyder også toppfart begrenset til 300 km/t og null til hundre på 3,9 sekunder.
Selv om det ikke virker som om noen biler er ferdigbygd ennå, oppgir de allikevel CO2-utslippet til 292 gram per kilometer – likt med den kraftigste XK, som altså har færre hester.
Det blir også fortalt at prisen kommer til å ende på under 400.000 euro, at hele 70 prosent av de 250 bilene skal selges i Europa, med resten fordelt på Midtøsten og Kina.
Og vi blir altså også lovet en åpen utgave når produksjonen først er kommet i gang. Første levering tidlig 2014, sies det.