-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Mini Moke på japansk
Det er kanskje ikke helt klart hva Toyota vil med sin Kikai, men det spiller ingen rolle. Den var en av Tokyo-utstillingens mest omtalte biler.
Hva skal vi kalle Kikai?
Så naken som det går an, alle mekaniske biter er der på utstilling.
Vindu i gulvet er også en ganske ekstrem detalj, for å se ansiktsuttrykket på han du nettopp har kjørt over?
Vi kan godt være enige om at S-FR er en ganske skrapa modell, men i forhold til Kikai er den jo overlesset. Kikai er en hilsen fra dem som elsker mekaniske komponenter, for her står de på utstilling alle sammen.
Og du følger forhjulenes opp-og-ned bedre enn i en Caterham Seven.
Toyota sier det selv, at dette er en hyllest til mekaniske funksjoner, de fysiske og taktile egenskapene ved skikkelig hardware er ment å være en skikkelig kontrast til dagens digitale miljø.
Eller no’.
Det er litt Terminator over denne tre-seteren, men førersetet i midten, men det er nok ikke ment så aggressiv som Schwarzenegger-verktøyet.
Kikai er et merkelig ord som betyr mange ting, mekanisme, maskin og instrument, men også fantastisk og merkelig, og hinsides – alt sammen uttrykk som stemmer godt med det vi her har foran oss.
Dessuten er det vanskelig å se for seg noe som er enklere enn dette.
Vi kan tro at dette er en ren hyllest til mekanikken, og et skikkelig up yours til digitale og såkalte sosiale media.
Det er så gjennomført at LCD-skjermen er i svart/hvitt og navigasjonen er en kvasi-mekanisk greie der en knott i dashbordet dreier seg og peker til høyre eller venstre etter hvor den vil du skal kjøre.
Minimale karosseribiter er der bare for at du skal ha bedre utsikt til alt som kan bli sølete og oljete. Og derfor er alt som kan bli sølete og oljete aldeles nydelig fremstilt. Her har det vært gullsmeder i virksomhet.
Sleidedører er også et pluss – hvorfor i all verden har ikke det blitt standard på alle biler for 25 år siden?
Det er ikke sagt noe om drivlinjen. At det ser ut som en firer på tvers og en del elektriske biter, tyder på noe a la Prius. Men det betyr ikke noe, dette ser uansett ut som noe som vil være helt vanvittig gøy å ta ut på landeveien.
Hva skal vi kalle den? En lovende mini Hot Rod fra Toyota?