-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Tokyo-messe som opplevelse
På bilutstillingen i Tokyo har det også hatt noe de kaller Smart Mobility City de siste tre gangene. Den er interaktiv, for å si det mildt.
En ting er 6000 kvadratmeter på et tak der en rekke av bilenes assistentsystemer kan demonstreres live. Eller der man kan vise frem moro som enda ikke er i katalogen. Som fjernstyring av biler inn i garasjen, for eksempel.
En annen ting er enda flere innendørs kvadratmeter der man har alt fra demonstrasjon av mini-transportører (opp til Twizy-størrelse og ned til mikro-Segway-typer) til store avdelinger der unger kan bygge biler med el-motorer, eller lage lekre karosseriforslag i leire.
Samtidig er det rekker av utstillinger som skal vise en mulig transport-verden langt inn i fremtiden, men denne gangen var faktisk det meste konsentrert på hva som skal gjøres i forbindelse med Olympiaden der i byen om fem år.
Her traff man selvfølgelig mange andre enn de som viste kjøretøyer inne i de store hallene. De som jobber med netting av biler, for eksempel, de som jobber med hydrogen – fra produksjon til distribusjon, og de som bare tenker fremover, helt abstrakt.
Noe som var et overordnet tema, var symbiosen mellom forskjellige transportformer, tog, buss og bil for eksempel, eller hvordan energi, informasjon og underholdning smelter i hverandre.
Men det spørs om ikke alle ungene ga blaffen i akkurat de elementene. De gledet seg nok mer over den lille elbilen de hadde bygd selv, eller det karosseriet de hadde modellert under kyndig veiledning.