MC på Tokyo Motor Show
Honda Neowing
MC på Tokyo Motor Show
Honda Goldwing
MC på Tokyo Motor Show
Honda Monkey
MC på Tokyo Motor Show
Honda Neowing
MC på Tokyo Motor Show
Honda 400X
MC på Tokyo Motor Show
Honda CB1100 Custom Concept
MC på Tokyo Motor Show
Honda Concept CB
MC på Tokyo Motor Show
Honda Concept CB
MC på Tokyo Motor Show
Honda EV Cub Concept
MC på Tokyo Motor Show
Honda EV Cub Concept
MC på Tokyo Motor Show
Honda Goldwing
MC på Tokyo Motor Show
Honda GROM 50 Scrambler Concept One
MC på Tokyo Motor Show
Honda GROM 50 Scrambler Concept One
MC på Tokyo Motor Show
Honda
MC på Tokyo Motor Show
Honda Lightweight Super Sport Concept
MC på Tokyo Motor Show
Honda Lightweight Super Sport Concept
MC på Tokyo Motor Show
Honda Lightweight Super Sport Concept
MC på Tokyo Motor Show
Honda Monkey
MC på Tokyo Motor Show
Honda NC 750X
MC på Tokyo Motor Show
Honda Neowing
MC på Tokyo Motor Show
Honda PCX Customixed Concept
MC på Tokyo Motor Show
Honda PCX Customixed Concept
MC på Tokyo Motor Show
Honda Super Cub Concept
MC på Tokyo Motor Show
Kawazaki Z 125 PRO
MC på Tokyo Motor Show
Kawazaki Z 125 PRO
MC på Tokyo Motor Show
Kawazaki Ninja H2R
MC på Tokyo Motor Show
Kawazaki Ninja ZX-10R ABS KRT Edition
MC på Tokyo Motor Show
Kawazaki Z 125 PRO
MC på Tokyo Motor Show
Kawazaki
MC på Tokyo Motor Show
Kawazaki Z 125 PRO
MC på Tokyo Motor Show
Suzuki Hustler Scoot
MC på Tokyo Motor Show
Suzuki Concept GSX
MC på Tokyo Motor Show
Suzuki Concept GSX
MC på Tokyo Motor Show
Suzuki Feel Free Go!
MC på Tokyo Motor Show
Suzuki Feel Free Go!
MC på Tokyo Motor Show
Suzuki Hustler Scoot
MC på Tokyo Motor Show
Suzuki Hustler Scoot
MC på Tokyo Motor Show
Suzuki Recursion
MC på Tokyo Motor Show
Yamaha PES2
MC på Tokyo Motor Show
Yamaha Motobot
MC på Tokyo Motor Show
Yamaha MWT-9
MC på Tokyo Motor Show
Yamaha PES2
MC på Tokyo Motor Show
Yamaha Resonator
MC på Tokyo Motor Show
Yamaha Motobot
MC på Tokyo Motor Show
Yamaha Motobot
MC på Tokyo Motor Show
Yamaha MWT-9
MC på Tokyo Motor Show
Yamaha
MC på Tokyo Motor Show
Yamaha PES2
MC på Tokyo Motor Show
Yamaha Resonator
MC på Tokyo Motor Show
Yamaha YPJ-MTB Concept
MC på Tokyo Motor Show
Yamaha YPJ-MTB Concept

Tokyo på to hjul

Nå er jo ikke dette akkurat noen mc-publikasjon, men det vil være feil å forlate Tokyo Motor Show uten å nevne at her inkluderer "Motor" også to-hjulinger. Heldigvis.

Publisert Sist oppdatert

Dersom vi skal dra et budskap mot de fire motorsykkelprodusentene som viste nyheter og antydet tendenser i Tokyo, må det være at også de etablerte tenker el-mc nå, og at, akkurat som blant bilene, er turbo på vei inn.

Kawa viste en firesylindret fremtidsmotor uten å gi oss andre detaljer enn at turbinene var utviklet hos dem, med spesielt blikk på høye temperaturer og helt andre vibrasjoner enn i biler.

Zuki var derimot mye mer konkret. Det kom med en hel sykkel, Recursion – riktignok et konsept sa de – med en 588 kubikk to-sylindret sak som ga rett under 100 hk. Sykkelen veide godt under 200 kg og så ut som en vi godt kunne kjøre i morgen.

Kawasakien, Ninja H2R het en modell med denne 1000 kubikk-motoren, føyde seg jo sømløst inn i rekken av andre Nina-modeller. Det ser ut som den får en pris som en velutstyrt Tesla omtrent.

Trehjulinger
Så var det en rekke tiltende tre-hjulinger, med ganske seriøse motorer. En 850 kubikk fra Yamaha, for eksempel, som er i en litt annen liga enn deres gamle Tricity Scooter på 125 ccm.

Honda var vel de første som overtok denne italienske oppskriften (opprinnelig utviklet for folk som var redde for å dette av, regner jeg med), og de var også tilbake med en ny utgave.

Flat firer denne gangen, pluss et hybridsystem, slik at det var strømmen som sørget for fremdriften. Neoving het den, og hadde et utseende som selv den mest garvede R-kjører hadde tålt å bli sett ved siden av.

Enda mer spennende var strømbruken i Yamahas PES2. For her fantes det også en motor i navet foran, slik at du hadde en 2WD. Både i denne, og i de tiltende trehjulingene, var det mye elektronikk med i bildet for å regulere alt som skjedde, med det for øyet å gi føreren den best mulige opplevelse.

Fremtid
Yamaha hadde også en PED2. Riktignok bare eldrift på bakhjulet, men dette var en liten offroader som sikkert gir helt andre naturopplevelser enn der du kommer på din knatrende offroader.

Akkurat her bør det også føyes til at Yamaha viste disse syklene med det de kaller «smart hjelp», hjelpemidler som ikke bare lar deg se rundt hjørner og reagere dersom bilen fra siden ikke har tenkt å stanse, men som også gjør deg til en nettet trafikant på samme nivå som det best utstyrte fremtidsbilene.

Ja, Yamaha hadde jo gått så langt som til også å presentere sin autonome sykkel. Motobot, som med tiden skal kunne kjøre like godt som Valentino Rossi.

Med tiden skal all robot-virksomheten være gjemt bort i en liten boks, så kan du bare sette deg på og holde fast og vite at dette skal nok gå bra – uten at du legger deg opp i virksomheten i det hele tatt.

Men hva er vitsen da?

Som du ser av bildene var utstillingen også stappfull av sykler, både små og store, lette og tunge, som du skal få lov til å kjøre selv i mange år fremover.

Powered by Labrador CMS