-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Tokyo på to hjul
Nå er jo ikke dette akkurat noen mc-publikasjon, men det vil være feil å forlate Tokyo Motor Show uten å nevne at her inkluderer "Motor" også to-hjulinger. Heldigvis.
Dersom vi skal dra et budskap mot de fire motorsykkelprodusentene som viste nyheter og antydet tendenser i Tokyo, må det være at også de etablerte tenker el-mc nå, og at, akkurat som blant bilene, er turbo på vei inn.
Kawa viste en firesylindret fremtidsmotor uten å gi oss andre detaljer enn at turbinene var utviklet hos dem, med spesielt blikk på høye temperaturer og helt andre vibrasjoner enn i biler.
Zuki var derimot mye mer konkret. Det kom med en hel sykkel, Recursion – riktignok et konsept sa de – med en 588 kubikk to-sylindret sak som ga rett under 100 hk. Sykkelen veide godt under 200 kg og så ut som en vi godt kunne kjøre i morgen.
Kawasakien, Ninja H2R het en modell med denne 1000 kubikk-motoren, føyde seg jo sømløst inn i rekken av andre Nina-modeller. Det ser ut som den får en pris som en velutstyrt Tesla omtrent.
Trehjulinger
Så var det en rekke tiltende tre-hjulinger, med ganske seriøse motorer. En 850 kubikk fra Yamaha, for eksempel, som er i en litt annen liga enn deres gamle Tricity Scooter på 125 ccm.
Honda var vel de første som overtok denne italienske oppskriften (opprinnelig utviklet for folk som var redde for å dette av, regner jeg med), og de var også tilbake med en ny utgave.
Flat firer denne gangen, pluss et hybridsystem, slik at det var strømmen som sørget for fremdriften. Neoving het den, og hadde et utseende som selv den mest garvede R-kjører hadde tålt å bli sett ved siden av.
Enda mer spennende var strømbruken i Yamahas PES2. For her fantes det også en motor i navet foran, slik at du hadde en 2WD. Både i denne, og i de tiltende trehjulingene, var det mye elektronikk med i bildet for å regulere alt som skjedde, med det for øyet å gi føreren den best mulige opplevelse.
Fremtid
Yamaha hadde også en PED2. Riktignok bare eldrift på bakhjulet, men dette var en liten offroader som sikkert gir helt andre naturopplevelser enn der du kommer på din knatrende offroader.
Akkurat her bør det også føyes til at Yamaha viste disse syklene med det de kaller «smart hjelp», hjelpemidler som ikke bare lar deg se rundt hjørner og reagere dersom bilen fra siden ikke har tenkt å stanse, men som også gjør deg til en nettet trafikant på samme nivå som det best utstyrte fremtidsbilene.
Ja, Yamaha hadde jo gått så langt som til også å presentere sin autonome sykkel. Motobot, som med tiden skal kunne kjøre like godt som Valentino Rossi.
Med tiden skal all robot-virksomheten være gjemt bort i en liten boks, så kan du bare sette deg på og holde fast og vite at dette skal nok gå bra – uten at du legger deg opp i virksomheten i det hele tatt.
Men hva er vitsen da?
Som du ser av bildene var utstillingen også stappfull av sykler, både små og store, lette og tunge, som du skal få lov til å kjøre selv i mange år fremover.