AM-RB 001 Hypercar
AM-RB 001 Hypercar
AM-RB 001 Hypercar
AM-RB 001 Hypercar
AM-RB 001 Hypercar
AM-RB 001 Hypercar
AM-RB 001 Hypercar
AM-RB 001 Hypercar
AM-RB 001 Hypercar
AM-RB 001 Hypercar
AM-RB 001 Hypercar
AM-RB 001 Hypercar
AM-RB 001 Hypercar
AM-RB 001 Hypercar
AM-RB 001 Hypercar
AM-RB 001 Hypercar
AM-RB 001 Hypercar
AM-RB 001 Hypercar
AM-RB 001 Hypercar
AM-RB 001 Hypercar
AM-RB 001 Hypercar
AM-RB 001 Hypercar
AM-RB 001 Hypercar
AM-RB 001 Hypercar
AM-RB 001 Hypercar
AM-RB 001 Hypercar
AM-RB 001 Hypercar
AM-RB 001 Hypercar
AM-RB 001 Hypercar
AM-RB 001 Hypercar
AM-RB 001 Hypercar
AM-RB 001 Hypercar
AM-RB 001 Hypercar
AM-RB 001 Hypercar
AM-RB 001 Hypercar
AM-RB 001 Hypercar

Aston Martin på Red Bull...

Det er bare noen måneder siden Aston Martin fortalte at de skulle bygge bil sammen med F1-teamet Red Bull. Nå viser de oss detaljene.

Publisert Sist oppdatert

F1-konstruktøren Adrian Newey
Det måtte være en drømmesituasjon for Aston Martin å få med seg Red Bull på laget når de planla den virkelig ultimate hyperbilen.

Aston selv mangler ikke akkurat teknisk kompetanse, men med Red Bull fikk de samtidig med han som blir regnet som verdens beste F1-konstruktør, Adrian Newey.

Hans første racerbil var en March i 1988. Etter det har han jobbet for Williams og McLaren og har vært med Red Bull Racing siden 2007.

I løpet av denne tiden har bilene hans vunnet flere enn 80 Grand Prix og han har tatt ti merke-VM. Dessuten er han en solid kjører selv. Han kjørte en Lotus 49 i Monaco Historisk for halvannen måned siden, og han kjører såpass aggressivt at han har greid å vrake både en gammel GT40 og en lettvekts E-Type.

Han gir ikke ved dørene, for å si det sånn.

1:1 mellom krefter og vekt
Men han har åpenbart gitt ganske mye av seg selv i samarbeidet med Aston Martin. Vi kjenner ikke detaljene på AM-RB 0011 ennå, men det blir for eksempel fortalt at det har vært jobbet masse med aerodynamikken under bilen – en av Neweys spesialiteter. Downforce er et område der F1-bilene hans ofte scoret masse over rivalene.

Ellers får vi høre at denne bilen har muligheter til et 1:1 forhold mellom krefter og vekt – hvilket kan tyde på at vekten vil være sensasjonelt lav – under 1000 kg. For da de presenterte One-77 hadde den verdens sterkeste ikke-turbo produksjonsmotor.

Den gang var den på 750 hk. De skal bruke en V12 uten turbo i denne nye også – jeg nekter å tro at de har klart å få mer enn 1000 hk ut av den.

Det skal bygges et sted mellom 99 og 150 eksemplarer av denne modellen, 25 av dem skal bli rene banebiler, og leveringene skal starte i 2018. Bilen skal bygges ved det samme spesialanlegget der One-77 ble bygget

«F1-legender, moguler og megastjerner»
Vanligvis, ved slike anledninger, pleier vi å høre at hele opplaget for lengst er solgt. Faktisk sier de ikke det denne gang – litt merkelig, for et utvalgt publikum ved Monaco Grand Prix fikk en forhåndstitt på bilen der.

Man skulle trodd utvalget var gjort så smart at det ble betalt depositum for hele opplaget der og da.

Fra Red Bull får vi høre at kundelisten så langt ser ut som en enestående samling av «F1-legender, moguler og megastjerner».

Egen britisk superbil-stil
Utseendet – hva kan vi si om det? Utvilsomt effektivt, men det som imponerer meg mest er at det er overhodet ikke mulig å tro at dette er italiensk. Designsjefen, Marek Reichman, har klart å gjøre dette til noe som er blitt helt enestående.

Hvis vi skal dra en eneste sammenlikning må det bli med ekstreme McLaren-linjer – og det betyr kanskje at vi kan begynne å snakke om en helt egen britisk superbil-stil?

Og hva blir det neste?

Adrian Newey har lenge sagt at han ønsker å gjøre noe spektakulært i forbindelse med America’s Cup – han er selvfølgelig en ivrig seiler også. Og Infiniti – Red Bull-sponsor, du finner merkenavnet på racingskjorta til Newey – vil sikkert gjerne også få til en (litt mer moderat) superbil, signert dette geniet.

Powered by Labrador CMS