-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Her er neste BMW 5-serie
Trolig skal neste generasjon BMW 5-serie avdukes i Paris, men utgaven på dette bildet er lengre unna.
Det er snart syv år siden dagens BMW 5-serie debuterte, først som sedan og et halvår senere også som stasjonsvogn. Snart fikk den også følge av en ny karosseriform, 5-serie GT. Denne er et relativt sjeldent syn på norske veier.
Modellene fikk et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger i 2014, men nå kommer alle tre i helt nye utgaver, en etter en.
Sedanen er først ute – den skal avdukes i Paris denne uka og kommer i salg tidlig 2017.
Gjenkjennelig
Neste generasjon 5-serie vil følge i forgjengeren fotspor når det gjelder format, men den skal bygges på den nye CLAR-plattformen som først ble benyttet i nye 7-serien og som i årene fremover skal danne grunnlag for alle bakhjulsdrevne modeller, helt ned til 3-serien.
Plattformen utnytter kunnskap BMW har opparbeidet seg gjennom produksjon av i-modellene, og kombinasjonen av karbonforsterket plast og lette metaller medfører en vektreduksjon på rundt 100 kg fra forgjengeren – et viktig ledd for å redusere utslippene.
Halvlitere
Motorene er alle basert på det nye modulsystemet der hver sylinder har et slagvolum på en halv liter, og der de kan kombineres i antall av 3, 4, 6 og 8, enten de slurper bensin eller diesel.
Kanskje får vi for første gang en 3-sylidret motor i 5-serien, slik vi etter hvert har vennet oss til i de mindre modellene.
Bildene våre viser også at ladbare utgaver er under utvikling – BMW har jo allerede flere plug-in modeller på markedet, så det er nærmest en selvfølge at dette kommer i neste generasjon 5-serie også.
Tre karosserier
Som sagt er det sedanen vi får se først, men våre ferske spionbilder viser at heller ikke stasjonsvognen – Touring på BMW-språket – er langt unna. Vår illustratører har sågar manipulert frem et bilde av hvordan denne kan se ut.
5-serie Touring er neppe på plass før sommeren 2017, og vil du ha den mest kamuflerte bilen på bildene – BMW M5 – må du smøre deg med enda mer tålmodighet. Den er neppe klar før i 2018.