Nye sittegrupper i Genève - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
15 bilder i galleri
Nye sittegrupper i Genève
Dette må være verdens raskeste bakovervendte sofa. David Browns Speedback, med god polstring.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

En Land Rover, til nød en Range Rover, med horisontal klappdør bak, slik at man kan sitte på den nederste og søke ly mot regn eller sol under den øverst, er en fast ingrediens i engelsk bil-romantikk.

Men en 500-hesters fastback med sofa under fastbacken og ryggen i fartsretningen, er kanskje litt i meste laget?

Det er i hvert fall hva David Brown bød på i Genève, og i forhold til de bilene han viste i Essen for et halvt år siden, er det opplagt at det har skjedd noe. Først og fremst fordi interiøret ser mindre håndbygget ut (les improvisert) enn originalen gjorde.

Historien er altså at vi har en herre med bilbygger ambisjoner. Han går til et firma som heter Envisage i Coventry (samme som mannen bak årets raritet, Black Cuillin, også gjorde – med helt tilsvarende oppdrag), og sammen kom de frem til dagens David Brown Speedback.

Du tar ikke mye feil hvis du syns karosseriet minner sterkt om en tidlig DB Aston Martin. DB 5 kanskje?

Det pussige er at de DB’ene er initialene til en annen David Brown – han som eide Aston Martin i ganske mange etterkrigsår. Hvis dette er tilfeldig at den ene DB tar etter den andre DB, er det ganske underlig.

Men «vår» DB valgte i hvert fall å bygge sitt på temmelig standard Jaguar XKR, 500 hester og alt det der. Og underlig nok – på tross av masse håndverk og skreddersøm, veier den ikke mer, så den byr på de samme ytelsene. 4,8 til 100 og 250 elektronisk låst.

Et stort sett håndbanket aluminiums karosseri, ekstrem skreddersøm på innsiden med mye ved og hud, en praktfull kvalitet på krommen og 14 lag lakk, er selvfølgelig med på å forklare prisen.

Men, likevel, £495.000 (før spesialønsker, men med pop-up sofaen bak) er kanskje i meste laget. Spesielt fordi alt som befinner seg foran føreren er så utrolig XKR – og henger overhodet ikke med i dagens luksussportsbil-fight.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: