BMW 520d
BMW 520d
BMW 520d
BMW 520d
BMW 520d
BMW 520d
BMW 520d
BMW 520d
BMW 520d
BMW 520d
BMW 520d
BMW 520d
BMW 520d
BMW 520d
BMW 520d

Å velge blant de beste - Del 2

Å sammenlikne BMWs nye 520d med Volvo S90 D4 blir som å sammenlikne to femstjerners hoteller med samme rompris i samme by. De kan være ganske forskjellige – som bilene i dette tilfellet – men uansett blir det en reise på første klasse.

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

BMW viser langt mer informasjon i headupdisplayet enn Volvo, som for eksempel radiokanalene når disse endres via rullehjulet på rattet.

Enn så deilig det er i vinter-Norge, var ingen av bilene utstyrt med oppvarmet frontrute. Volvo sier rett ut at det ikke lar seg ikke kombinere med headupdisplay. Trist.

Kle på seg bilen
I lengde, bredde og høyde er 5-serien og S90 nær identiske, og nesten fem meter lange. Det betyr store biler uten at 5-serien oppleves spesielt stor, og i hvert fall ikke innvendig. Naturligvis henger det sammen med BMWs bygging av bilen rundt føreren, mens Volvos rettere karosseri i større grad tar vare på alle om bord.

Sånn sett er beinplassen, når jeg sitter bak meg selv, to centimeter bedre i Volvo, mens BMW byr på fire centimeter bedre takhøyde der bak.

Uansett sitter jeg best bak i Volvoen fordi sittestillingen i BMW blir for lav uten støtte til lårene for gjennomsnittshøye voksne, og det er knapt mulig å stikke føttene under stolene foran. På Volvo S90 er ikke det noe problem.

Forskjell i støy
Men BMW har lavere skulderhøyde og bedre sikt til sidene enn Volvo. Min kollega, som er kortere av vekst enn meg, klaget over at Volvos store speilhus stjal noe av sidesikten.

Uansett har begge bilene gode videokameraer med visning av miljøet foran og bak bilen, foruten at omgivelsene kan ses i fugleperspektiv. Sensorer sier i god tid tydelig fra om noe/noen skulle forville seg inn i ryggesonen.

Til komfort hører støy, og her utklasset BMW Volvoen. Volvos doble glass dempet lyd som normalt trenger inn gjennom sidevinduene, men det var til liten hjelp når dempingen mot hjulstøy ikke fulgte samme standard.

På min faste målestrekning, og på tørr asfalt, målte jeg BMW til 55/59 dB(A) i 50/80 km/t, mens tilsvarende tall for S90 endte på 59/63 db(A).

Kostbart utstyr
Interiøret i begge bilene oser av kvalitet. Matte «trepaneler» i S90 gir følelsen av ekte tre når de tas på, mens setedesignet i 5-serien (Luxury Line) er det lekreste jeg har sett i denne bilklassen. I tillegg kan øverste delen av BMW-seteryggen vinkelreguleres.

BMW bød også på elektrisk høyde-/lengderegulering av rattet, og dører med softclose. Men funksjonen med å veive hånden i luften for å stille radiolyden forstår jeg ikke hensikten med. Når bilen både har manuell volumknott og volumjustering på rattet, ser veivingen bare teit ut.

Det som ofte skiller premium biler fra mer folkelig transport, er ikke prisen på selve kjøretøyet, den ser jo ofte ganske folkelig ut, men tilgangen til ekstrautstyr og ikke minst prisen på det.

Du må legge minst 100.000 kroner på bilprisen til disse duellantene, før de i det hele tatt gir noen som helst premium bilopplevelse. BMW og Volvo hadde i testbilenes tilfelle doblet beløpet uten at noen av dem virket overlesset.

Å forlange 3000 kroner ekstra, som Volvo gjør for oppvarmet ratt i en bil som allerede koster trekvart million, og som produsentene tidligere definerte som innfødt nordbo, grenser til den samme frekkhet som BMW byr på når de krever 6550 kroner for trådløs lading av mobiltelefonen din.

LES VIDERE:


- Innledning

- Del 1

- Del 2

- Vårt valg

- Testdata og poeng

Powered by Labrador CMS