VW Amarok: Personbilen - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img
4 bilder i galleri
VW Amarok: Personbilen
BILTEST: I riktig gamle dager var det hesten som gjorde jobben når tunge lass skulle flyttes. Nå har hesten fire hjul og lasteplan. Pickupen er det moderne menneskets arbeidshest.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

- Innledning

Amarok er den av testbilene som skiller seg ut på en jålete måte. Da Volkswagen bestemte seg for å gå inn i pickup-markedet med egenutviklet bil, skulle den være like mye komfortabel privatbil som robust anleggsbil.

Det viste seg å være en suksessformel. Siste oppgradering har gjort Amarok enda mer personbilaktig, så når du setter deg inn er det knapt noe som minner om at den også kan brukes som arbeidsbil med 3,2 tonn trekkevne.

V6-motor
Til Norge tas Amarok nå kun med 3-liters V6-motor (163/204/224 hk), sistnevnte med hele 550 Nm i moment. Amarok er derfor både raskest ut av startblokkene i testen, og har den høyeste sprintfarten ved å bevege seg tett opp mot 200 km/t. Imponerende, men kanskje ikke betydningsfullt til annet enn å skryte av.

På de manuelt girede bilen kobles firehjulsdriften inn ved behov, på automatgirvariantene er den permanent innkoblet.

Innvendig er Amarok akkurat som en personbil, og instrumentbordet er som i alle VW-biler. Du kjenner deg umiddelbart igjen selv om hardplasten trer tydeligere fram enn i eksempelvis Passat. Amarok var eneste i testen med uttrekkbar pute på forstolene.

Kostbar
Men VW vet å ta seg betalt for herligheten. Grunnversjonen koster foreløpig drøyt 100.000 kroner mer enn de fire andre i testen, den har lavest bakkeklaring (bare 19,2 cm), lavest lasteevne (bare 723 kilo) og mangler reduksjonsgir. Som anleggsbil blir Amarok mitt sistevalg.

Derimot er det herlig lyd i V6-sekseren (egentlig en Audi-motor som også brukes i VW Touareg). Men som trekkdyr kommer den til kort sammenliknet med Ford og Nissan. Forklaringen ligger i de åtte trinnene i automatkassen. Med tungt lass bak veksles det altfor ofte mellom de tre øverste trinnene, og dette maset ble jeg etter hvert ganske lei av. Bilen er også ganske mykt satt opp til å trekke de virkelig tunge lassene over lange strekninger.

Amarok var eneste i testen med baksete. På grunn av avgiftene prises setet til nær 300.000 kroner. Vondt var det å sitte i, og ikke på noen måte verdt prisen.

Men til å være såpass mye mer kostbar som varebil enn konkurrentene, overrasket det at den ikke var fullpakket med førerstøttesystemer som radarstyrt cruisekontroll, regnsensor og aktiv kjørefilhjelp.

Amarok kom opprinnelig fra Argentina, men bilene som selges i Norge bygges nå i Hannover i Tyskland.

OBS!
Riktig lasteevne på den oppdaterte utgaven av Amarok er 985 kg, mens maks tilhengervekt er 3.500 kg.
Oppdatert 14/12-2017.

LES VIDERE:

Innledning

Ford Ranger

Isuzu D-Max

Nissan Navara

Toyota Hilux

VW Amarok

Testdata og poeng

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   


F-F-F-F-Facebook
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: