-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
VW Amarok: Personbilen
I riktig gamle dager var det hesten som gjorde jobben når tunge lass skulle flyttes. Nå har hesten fire hjul og lasteplan. Pickupen er det moderne menneskets arbeidshest.
- Innledning
Amarok er den av testbilene som skiller seg ut på en jålete måte. Da Volkswagen bestemte seg for å gå inn i pickup-markedet med egenutviklet bil, skulle den være like mye komfortabel privatbil som robust anleggsbil.
Det viste seg å være en suksessformel. Siste oppgradering har gjort Amarok enda mer personbilaktig, så når du setter deg inn er det knapt noe som minner om at den også kan brukes som arbeidsbil med 3,2 tonn trekkevne.
V6-motor
Til Norge tas Amarok nå kun med 3-liters V6-motor (163/204/224 hk), sistnevnte med hele 550 Nm i moment. Amarok er derfor både raskest ut av startblokkene i testen, og har den høyeste sprintfarten ved å bevege seg tett opp mot 200 km/t. Imponerende, men kanskje ikke betydningsfullt til annet enn å skryte av.
På de manuelt girede bilen kobles firehjulsdriften inn ved behov, på automatgirvariantene er den permanent innkoblet.
Innvendig er Amarok akkurat som en personbil, og instrumentbordet er som i alle VW-biler. Du kjenner deg umiddelbart igjen selv om hardplasten trer tydeligere fram enn i eksempelvis Passat. Amarok var eneste i testen med uttrekkbar pute på forstolene.
Kostbar
Men VW vet å ta seg betalt for herligheten. Grunnversjonen koster foreløpig drøyt 100.000 kroner mer enn de fire andre i testen, den har lavest bakkeklaring (bare 19,2 cm), lavest lasteevne (bare 723 kilo) og mangler reduksjonsgir. Som anleggsbil blir Amarok mitt sistevalg.
Derimot er det herlig lyd i V6-sekseren (egentlig en Audi-motor som også brukes i VW Touareg). Men som trekkdyr kommer den til kort sammenliknet med Ford og Nissan. Forklaringen ligger i de åtte trinnene i automatkassen. Med tungt lass bak veksles det altfor ofte mellom de tre øverste trinnene, og dette maset ble jeg etter hvert ganske lei av. Bilen er også ganske mykt satt opp til å trekke de virkelig tunge lassene over lange strekninger.
Amarok var eneste i testen med baksete. På grunn av avgiftene prises setet til nær 300.000 kroner. Vondt var det å sitte i, og ikke på noen måte verdt prisen.
Men til å være såpass mye mer kostbar som varebil enn konkurrentene, overrasket det at den ikke var fullpakket med førerstøttesystemer som radarstyrt cruisekontroll, regnsensor og aktiv kjørefilhjelp.
Amarok kom opprinnelig fra Argentina, men bilene som selges i Norge bygges nå i Hannover i Tyskland.
OBS!
Riktig lasteevne på den oppdaterte utgaven av Amarok er 985 kg, mens maks tilhengervekt er 3.500 kg.
Oppdatert 14/12-2017.
LES VIDERE:
- Innledning
- Ford Ranger
- Isuzu D-Max
- Nissan Navara
- Toyota Hilux
- VW Amarok
- Testdata og poeng