BMW 3-serie 2019
Foto: Automedia©
BMW 3-serie 2019
Foto: Automedia©
BMW 3-serie 2019
Foto: Automedia©
BMW 3-serie 2019
Foto: Automedia©
BMW 3-serie 2019
Foto: Automedia©
BMW 3-serie 2019
Foto: Automedia©
BMW 3-serie 2019
Foto: Automedia©
BMW 3-serie 2019
Foto: Automedia©
BMW 3-serie 2019
Foto: Automedia©
BMW 3-serie 2019
Foto: Automedia©
BMW 3-serie 2019
Foto: Automedia©
BMW 3-serie 2019
Foto: Automedia©
BMW 3-serie 2019
Foto: Automedia©
BMW 3-serie 2019
Foto: Automedia©
BMW 3-serie 2019
Foto: Automedia©
BMW 3-serie 2019
Foto: Automedia©
BMW 3-serie 2019
Datamanipulasjon: Automedia©
BMW 3-serie 2019
Datamanipulasjon: Automedia©
BMW 3-serie Touring 2019
Datamanipulasjon: Automedia©

Her er neste BMW 3-Serie

Den tunge kamuflasjen er kastet – en klar indikasjon på at en ny generasjon BMW 3-Serie nærmer seg lanseringsklar.

Publisert Sist oppdatert

Man tar ikke lett på det når man skal fornye en volumselger, spesielt når man vet at den nye modellen skal være attraktiv 6-8 år frem i tid. Dagens 3-Serie er den sjette i rekken og har eksistert siden 2011.

Trolig skjer generasjonsskifte helt på slutten av 2018 eller tidlig 2019. I så fall benytter nok BMW bilutstillingen i Frankfurt (IAA) til den offisielle verdensdebuten.

3-serien har vært kjent som den mest sportslige av erkerivalene i dette segmentet, C-Klasse og A4. Men siste generasjon av Mercedes-modellen er av flere medier betegnet som mer sportslig enn den noe tilårskomne 3-Serien. Dessuten er Jaguar XE er ny utfordrer på banen de siste årene.

Med CLAR-plattformen, som ligger under alt fra 3- til den kommende 8-serien, har BMW en arkitektur som er blant de mest avanserte i bransjen.

Her kombineres lette materialer som aluminium, magnesium og karbonfibersforsterket plast, noe som vil gi en vektreduksjon på rundt 40 kg fra dagens 3-Serie. Dessuten er plattformen klargjort for alternative drivlinjer, som ladbare hybrider og rene elbiler.

Selv om det fortsatt gjenstår litt psykedelisk kamuflasje er det lett å se at G20 (som er det interne kodenavnet) følger i fotsporene til sine forgjengere med typiske BMW-designtrekk som nyregrillen, lyssignaturen, «Hofmeister kink» og korte overheng.

Men fronten fremstår som lavere og bredere enn på tidligere modeller. Et godt tegn for den som ønsker seg en mer sportslig bil enn dagens treer.

BMW vil som vanlig basere seg på høy materialkvalitet og avansert produksjonsteknikk for å levere produkter deres kresne kunder ønsker seg.

De vil også tilby alt du måtte ønske av elektronikk for å gjøre reisen så trygg og komfortabel som overhodet mulig.

På verdensbasis vil nok bensin- og dieselmotorer med tre, fire eller seks sylindre stå for det største volumet, men de vil også tilfredsstille kunder som ønsker hybrid drivlinje.

Dagens ladbare 330e har en elmotor innebygget i transmisjonen og begrenset rekkevidde. Etterfølgeren kan få en kraftigere batteripakke og en elmotor som driver forhjulene i tillegg.

Det spekuleres også i at neste M3 kan få en eller annen form for elektrifisering for å øke effekten – elektrisk kompressor kan være ett alternativ.

Tradisjonelt lanserer BMW sedanen først, og noen måneder senere følger Touring-utgaven som er en populær familiebil i mange markeder. For at du skal få bedre inntrykk av de ferdige produktene har Automedia manipulert frem illustrasjoner på hvordan disse kan se ut.

Powered by Labrador CMS