Toyota Camry Hybrid i Paris
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Toyota Camry Hybrid i Paris
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Toyota Camry Hybrid i Paris
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Toyota Camry Hybrid i Paris
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Toyota Camry Hybrid i Paris
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Toyota Camry Hybrid i Paris
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Toyota Camry Hybrid i Paris
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Toyota Camry Hybrid i Paris
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Toyota Camry Hybrid i Paris
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Toyota Camry Hybrid i Paris
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Toyota Camry Hybrid i Paris
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Toyota Camry Hybrid i Paris
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Toyota Camry Hybrid i Paris
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Toyota Camry LE Hybrid (USA)

Toyota Camry LE Hybrid (USA)

Toyota Camry LE Hybrid (USA)

Toyota Camry LE Hybrid (USA)

Toyota Camry LE Hybrid (USA)

Toyota Camry LE Hybrid (USA)

Toyota Camry LE Hybrid (USA)

Toyota Camry LE Hybrid (USA)

Toyota Camry LE Hybrid (USA)

Toyota Camry LE Hybrid (USA)

Toyota Camry LE Hybrid (USA)

Toyota Camry tilbake - erstatter Avensis sedan

Etter 14 års fravær tar Toyota USA-suksessen Camry tilbake til Europa for å erstatte Avensis sedan og for konkurrere i klassen for store familiebiler. De første bilene ventes til Norge i andre kvartal neste år.

Publisert Sist oppdatert

Camry er en den store familiebilen Toyota-entusiastene husker med glede, og det ruller fortsatt en del av dem på norske veier.

Nå er Toyota åpen for å ta Camry, som er en formidabel suksess i USA, tilbake til Europa. Det skjer fra 2019, og de første bilene ventes til Norge i løpet av andre kvartal.

Fylle Avensis-hullet
Hovedgrunnen til at Toyota velger denne løsningen er for å fylle noe av hullet Avensis etterlater når modellen nå i praksis er ute av salg. Avensis produsert i Storbritannia erstattes ikke.

Camry, nå i åttende generasjon siden første lansering i 1982, er en klassisk sedan med tradisjonelt bagasjerom. Dagens modell med kodenavnet XV70 ble presentert i fjor sommer som 2018-modell og produseres i en rekke land som USA, Japan, Kina, Russland, Taiwan og Malaysia.

Toyota har så langt ikke sagt noe om hvor bilene som skal selges i Europa vil bli produsert, men informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge tror ikke det er aktuelt å ta den USA-produserte bilen hit.

Kun sedan
Camry henvender seg til folk flest og jeg antar at Toyota i Europa ikke sikter den inn mot biler som Audi A6, BMW 5-serie, Mercedes E-klasse og Volvo S90. Der har de jo Lexus.

Siden nesten alt som selges av snaut fem meter lange biler i Norge har stasjonsvognpreg om de ikke er SUV, kommer Camry til å betjene et svært beskjedent marked.

4x4 kan du glemme med en gang.

Ny hybrid teknologi
Men som hybrid på Toyotas nye og skalerbare plattform (TNGA) og utstyrt med 2,5-liters, firesylindret bensinmotor, kan bilen ha appell på grunn av antatt lavt forbruk. Hybriddrivverket er i prinsippet det samme som Toyota benytter i ny RAV4 og kommende Lexus ES. Her er batteriet pakket om og mer effekt tatt ut av elmotoren for å gjøre Camry enda mer hybrid og med lavere forbruk som mål.

Da Camry var i salg i Norge kunne den leveres som stasjonsvogn, men det er historie fordi amerikanske bilkjøpere enten skal ha SUV eller sedan.

Camry har vært og er fortsatt en formidabel suksess for Toyota med et årlig salg på rundt 700.000 biler. I USA har Camry vært mestselgende sedan i en årrekke, og av de snaut 280.000 solgte bilene på verdensbasis i år, er 150.000 registrert i USA.

Powered by Labrador CMS