Volvo : Lynk & Co på banen - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Lynk & Co på banen
Overraskende melding fra Lynk & Co – som ikke akkurat misbruker in-bokser - deres modell 03 kommer i en Racing-utgave. Bokstavelig talt, den skal delta i WTCR neste år.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Det som er så herlig avslappet med Lynk & Co – et av de mange merkene i Volvo/Geely-sfæren – er at de finnes ikke interessert i at jeg er interessert i hva bilene deres inneholder.

Skal du ha tekniske data eller mål og vekt her, må du lete lenge. Jeg tror det nærmeste vi har vært på bilnorge.no er at vi har skrevet at 01-modellen er cirka fire meter og femti lang.

Leie, låne, abonnere
Hele markedsføringen – hele bilens image – er jo nettopp at du ikke skal finnes interessert i bil. En Lynkåko skal du kunne låne, leie, abonnere på – eller, til nød, eie. Og hele oppskriften later til å være mye mer smarttelefon på hjul enn selv dagens mest avanserte mobilitets-løsninger (eller hva man skal kalle dette).

Derfor er det spesielt overraskende at en stor presentasjon i Japan nå, ikke bare fant sted på Fuji Speedway, men at den også inneholdt en beskjed om at fra neste år skal 03-modellen inn i Touring Car verdensmesterskapet.

Har markedsføringskonseptteoretikerne bak merket funnet ut at alle disse som er komplett uinteressert i bil er såpass interessert i noe så gørr som bilracing at merkevarenavnet kommer til å sette seg etter slik innsats?

Verdens raskeste?
De kaller dette verdens raskest selgende bil – hva nå det måtte bety – og fortalte dessuten at denne modellen er i salg i Kina fra i går, til en pris på 116.800 yuan, (nesten 140.000 norske kroner). Kina blir det første markedet for denne – der er de nemlig ganske glade i sedan-type biler også.

Men nå skal altså denne raskest-selgende også bli raskest-kjørende – i hvert fall innenfor slekta.

Alain Visser, selskapets CEO, sa ved introduksjonen at selv om hjemmebanen til Lynk & Co er metropolis-kulturen «er vi nå klare til nye utfordringer ved å kaste oss ut i motorsport».

Mobilitetsbegrepet
«Vi vil endre mobilitets-begrepet for alltid, og vi ønsker å gjøre det fort. For å hjelpe oss i vårt høye utviklings-tempo vil racing være viktig. Et sted vi kan teste våre nyeste drivlinjer og våre oppkoblings-løsninger. Her skal fingeren være hårdt på Fast-Forward-knappen. I WTCR-miljøet skal våre ferskeste tekniske løsninger kunne testes under de mest ekstreme forhold».

Han la til at innsatsen skal ledes av regjerende verdensmester Thed Björk. Han vant 2017-sesongen i en Polestar-versjon av Volvos S60. I år er det fremdeles noen løp igjen – han ligger på en andreplass sammenlagt så langt, og selv om han meldte overgang til Hyundai for 2018-sesongen har han allerede byttet profilen på hjemmesiden sin og kaller seg nå «Lynk & Co Cyan Racing driver».

Selv om Lynk & Co har hjertet sitt i Göteborg, og bygger bilene sine i Europa er det fremdeles ikke de minste antydninger av hva som kommer til å skje med denne merkevaren i Norge. 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: