Golden Sahara II
Foto: Jon Winding-Sørensen
Golden Sahara II
Foto: Jon Winding-Sørensen
Golden Sahara II
Foto: Jon Winding-Sørensen
Golden Sahara II
Foto: Jon Winding-Sørensen
Golden Sahara II
Foto: Jon Winding-Sørensen
Golden Sahara II
Foto: Jon Winding-Sørensen
Golden Sahara II
Foto: Jon Winding-Sørensen
Golden Sahara II
Foto: Jon Winding-Sørensen
Golden Sahara II
Foto: Jon Winding-Sørensen
Golden Sahara II
Foto: Jon Winding-Sørensen
Golden Sahara II
Foto: Jon Winding-Sørensen
Golden Sahara II
Foto: Jon Winding-Sørensen
Golden Sahara II
Foto: Jon Winding-Sørensen
Golden Sahara II
Foto: Jon Winding-Sørensen
Golden Sahara II
Foto: Jon Winding-Sørensen
Golden Sahara II
Foto: Jon Winding-Sørensen
Golden Sahara II
Foto: Jon Winding-Sørensen
Goodyear i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Goodyear i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Goodyear i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Goodyear i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Goodyear Golden Sahara dekk

Goodyear Golden Sahara dekk

Goodyear Golden Sahara dekk

Goodyear Golden Sahara dekk

Goodyear Golden Sahara dekk

Goodyear Golden Sahara dekk

Goodyear Aero dekk

Goodyear Aero dekk

Goodyear Aero dekk

Goodyear Aero dekk

Goodyear Aero dekk

Goodyear Aero dekk

Goodyear med fortid og fremtid

Science fiction preget begge hovedattraksjonene hos Goodyear i Genève. Et kombi propell-hjul for dronebiler og en fremtidsbil fra slutten av 50-tallet.

Publisert Sist oppdatert

AERO-hjulet er resultat av en gøyal tanke: Skal vi ha flygende biler, går det vel an å kombinere de greiene som går rundt.

Derfor har de bygget noe som kan brukes som et vanlig hjul på landeveien. Men den har kompakte ringer, elastisiteten er det eikene som skal sørge for.

De skal imidlertid kunne mer også, de er nemlig utformet som propellblader. Disse propellhjulene skal sitte på armer som kan tilte.

For å løfte maskinen rett opp, for å drive den forover, og for å drive det hele når man er på veien.

Hjulet/propellen ser man for seg skal drives magnetisk, friksjonsløst med høye omdreiningstall. Ikke-pneumatisk gir dem større styrke og stabilitet, og man ser for seg optiske fibre i «dekket» som kan lese veiens overflate og måle dekket tilstand.

Selvfølgelig ligger det noe kunstig intelligens her også, som bl.a. skal kunne sørge for hjul-til-kjøretøy og hjul-til-infrastruktur kommunikasjon.

Sannsynligvis var tankene bak Golden Sahara like futuristisk-fantastiske da den ble vist i 1957.

Lang historie – med biler som endte under både tog og lastebiler, og vrak som ble bygget opp og kjente navn som Barris-brødrene og Jim «Street» Skonzakes og Golden Sahara som ble bygget opp til Golden Sahara II med $ 75.000 lagt ned i skapningen – i 1958!

Bortgjemt i mange hundre år, men endelig hentet frem og solgt på auksjon i fjor for $ 350.000 og endte opp i Chicagos Klairmont Kollections som har gjort en solid restaurering.

I tillegg til automatisk bremsing med sensorer og en rekke autonome funksjoner og så hadde den det som gjorde Goodyear spesielt interessert.

Dekkfolkene bygget nemlig helt spesielle dekk til denne bilen da den var på custom-rundene for mer enn 60 år siden. Materialet var et kunststoff som het Neothane, og poenget var at de kunne opplyses inni.

På grunn av trafikksikkerhet, selvfølgelig (det hadde sikkert ikke noe med show biz-aspektet å gjøre – he, he) for da syntes jo bilen mye bedre i mørket.

Dekkene er gjenskapt, og bilen har til og med de opprinnelige blinklysene montert på felgdekslene i hjulsentrene.

Goodyear vet selvfølgelig at dekk er et lavinteresseprodukt. Da hjelper det både på interessen og på merkevaren å stille opp med attraksjoner som disse.

Og hvis du vil vite hvordan det var å leve under en imaginær glassboble med autonome egenskaper på femtitallet, så nyt denne gamle GM-filmen.

Powered by Labrador CMS