BMW på IAA
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW på IAA
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW på IAA
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW på IAA
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW på IAA
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW på IAA
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW på IAA
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW på IAA
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW på IAA
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW på IAA
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW på IAA
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW på IAA
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW på IAA
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW på IAA
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW på IAA
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW på IAA
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW på IAA
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW på IAA
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW på IAA
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW på IAA
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW på IAA
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW på IAA
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW på IAA
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW på IAA
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW på IAA
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW på IAA
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW på IAA
Foto: Jon Winding-Sørensen
BMW på IAA
Foto: Jon Winding-Sørensen
BMW på IAA
Foto: Jon Winding-Sørensen
BMW på IAA
Foto: Jon Winding-Sørensen
BMW på IAA
Foto: Jon Winding-Sørensen
BMW på IAA
Foto: Jon Winding-Sørensen
BMW på IAA
Foto: Jon Winding-Sørensen
BMW på IAA
Foto: Jon Winding-Sørensen
BMW på IAA
Foto: Jon Winding-Sørensen
BMW på IAA
Foto: Jon Winding-Sørensen
BMW på IAA
Foto: Jon Winding-Sørensen
BMW på IAA
Foto: Jon Winding-Sørensen
BMW på IAA
Foto: Jon Winding-Sørensen
BMW på IAA
Foto: Jon Winding-Sørensen
BMW på IAA
Foto: Jon Winding-Sørensen
BMW på IAA
Foto: Jon Winding-Sørensen
BMW på IAA
Foto: Jon Winding-Sørensen
BMW på IAA
Foto: Jon Winding-Sørensen
BMW på IAA
Foto: Jon Winding-Sørensen
BMW på IAA
Foto: Jon Winding-Sørensen
BMW på IAA
Foto: Jon Winding-Sørensen
BMW på IAA
Foto: Jon Winding-Sørensen
BMW Concept 4
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW Concept 4
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW Concept 4
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW Concept 4
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW Concept 4
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW Concept 4
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW Concept 4
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW Concept 4
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW Concept 4
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW Concept 4
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW Concept 4
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW Concept 4
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW Concept 4
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW Concept 4
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW Concept 4
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW Concept 4
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW Concept 4
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW Concept 4
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW Concept 4
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW Concept 4
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW Concept 4
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW Concept 4
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW Concept 4
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW Concept 4
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW Concept 4
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW Concept 4
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW Concept 4
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW Concept 4
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW Concept 4
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW Concept 4
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW Concept 4
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW Concept 4
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW Concept 4
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW Concept 4
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Hydrogen
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Hydrogen
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Hydrogen
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Hydrogen
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Hydrogen
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Hydrogen
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Hydrogen
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Hydrogen
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Hydrogen
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Hydrogen
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Hydrogen
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Hydrogen
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Hydrogen
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink

Grillparty hos BMW

BMW viste en firer-studie i Frankfurt. Fronten gjorde at man nesten glemte å legge merke til hvor vellykket resten av bilen var. Men fabrikken har andre kort i ermet også.

Publisert Sist oppdatert

Det er nesten helt utrolig, men det var i 2013 i3 debuterte. Den ser like moderne ut i dag – et design du ikke tar feil av, og som forteller at dette Er Noe Helt Annet. Den første bilen som virkelig utnyttet batteri-mobilitetens muligheter til luftig interiør. Og en bil som eksellerte i smart materialvalg.

Mange av de flunkende nye elbilene vi møter i Frankfurt denne uken er ikke kommet på langt nær så langt som i3 var for seks år siden.

Verdt å minne om, også, selv om det kanskje er litt stygt, at i 2013 hadde Volkswagen – de som virkelig skal elektrifisere bilverdenen nå – klart å rive forbrenningsmotoren ut av en Up og erstatte den med batterier og elmotor. Den selges også med den oppskriften fremdeles!

BMW lagde en egen gruppe og en egen merkevare av i – og den lever i beste velgående, med en forholdsvis nyansatt designsjef der, Kai Langer.

Han har vært hos BMW siden 2003, men kom med i den opprinnelige i-gruppen til Benoit Jacob allerede i begynnelsen av 2009 – så i-DNA-ene kan han alt om.

Jeg nekter å tro at han hadde noe som helst med debutanten Concept 4 å gjøre, selv om det heter at den skal være en inspirasjon for den kommende i4. Jeg velger heller å tro at de to andre konseptbilene som stammer fra hans avdeling, har mye mer med BMWs fremtid å gjøre.

Vision M Next kan jeg utmerket godt se for meg som den neste i8, og Vision iNext fra i fjor er jo fremdeles frisk som en ungdom. Lett og luftig og med enorme glassflater og en smart bruk av intelligente materialer på innsiden.

Akkurat der er også Kai Langer min mann. «Ville du like å bo i et hjem med svære, svarte, blanke glassflater på alle kanter?» spurte han og refererte ganske klart til skjermfeberen som herjer i interiørdesign for tiden. «Jeg ville blitt gæern», sa han.

Men så er det paradokset da. Særlig Vision iNext har en front som er ganske massiv. Men her reagerer jeg ikke. Det går bra, fordi det er bare en front – det er ikke en grill der konturene er dratt opp med blanke striper for virkelig å understreke hvor sschvææær den er.

Det er det på Concept 4.

Jeg aner ikke hvem det var som tegnet den første dobbel-nyren, som ble introdusert på BMW 303 i 1933. Det kan godt ha vært sjefskonstruktøren selv, Fritz Fiedler – han var en flink tegner også. Men uansett hvem det var – jeg kan ikke forestille meg at han i sitt villeste mareritt kunne forstilt seg at de hadde utviklet seg til dette.

Jeg ser på alle fora at ikke bare er folk enig – de er også ganske samstemte om at dette må være kineserne.

De kan åpenbart ikke få griller som er store og groteske nok. Og når den sitter mellom to gigantiske, men lett tilbaketrukne luftinntak (bremser?) blir den jo ekstra fremhevet.

Hvis dette blir resultatet på produksjonsbilen skal jeg si BMW leverer.

Nå er det mulig de har valgt grillen av en helt annen grunn også: for å gi bilen personlighet. (Og ikke tenk på HVILKEN personlighet)

For den forrige fireren hadde vel et klart identitetsproblem. Hvorfor kunne den ikke hete 3-serie coupé, for det var jo det den var.

Denne nye to-dørs bilen, med helt klare antydninger av muskler og helt klare antydninger til at det er ikke familievennlig som er ment å være kvalitet nummer en, får helt klart sin egen personlighet – med mindre tre-serien klarer å ta den igjen. Men hva er vitsen da?

Bred, skikkelige hofter, gode bevegelser i flatene på sidene, en virkelig fastback taklinje, voksen diffuser på innsiden av massive 21-tommere (håper de blir beholdt, grillen må de gjerne redusere litt). For ikke å snakke om de markerte baklysene.

Men så er det kanskje på grunn av grillen at jeg har problemer med de smale frontlyktene. De ser ut som de skjeler nærsynt ned på avisen – jeg mener grillen, men ikke helt klarer å fokusere.

Men på den annen side, å se den bakfra, nesten på tvers ut av svingen, men rykende bakhjul og stotrende eksos – det er et syn og en lyd jeg tror blir bra.

For heldigvis er bilen, slik den står nå, bygget til å ta en rekke av fabrikkens motorvarianter – gjerne koblet til et eller annet med plugg. Og kanskje også med brenselceller – for alt jeg vet.

For beskjedent borte ved en vegg sto fabrikkens nye forsøk på å gulpe hydrogen.

Det er ikke første gang. For 10-15 år siden var jeg i Berlin og kjørte 7-Serie V12 som hadde erstattet bensinen med hydrogen. Den brant direkte, ikke noe tull om å gå via en smart brenselcelle.

Det ble ikke noen suksess.

Nå er de endelig tilbake i et skikkelig spor – takket være et samarbeid med Toyota som følger et litt annet spor enn morsomme, felles, sportsvogner.

Toyota er Hydrogenpioner med Mirai, nå har BMW tatt opp hansken og lagt drivlinjen inn i en X5 med litt egenartede dekorasjoner.

Den helt ferske BMW-sjefen, Oliver Zipse, lovte en forserie klar til 2022, og at han så frem til å kunne tilby den på markedet rundt 2025.

Den blir derfor ikke en del av den helelektrifiserte familien på 12-13 medlemmer som han skal ha klar til 2023. Men han lovte i hvert fall at innen den tid skal batteriene i elbilene hans være uten tvilsomme mineraler og med kobolt som kommer fra Marokko eller Australia.

Men hva han nesten ikke torde å snakke om blant alle disse grønne utsiktene var et par andre av hans premierer. For eksempel en ny 8-serie Gran Coupé (sa jeg svær?) eller M8 Coupé med V8, 625 hk, 305 km/t.

Han var ikke alene om disse taktiske underslagene.

Audi-sjef Bram Schot fortalte stolt om 30 elektrifiserte biler innen 2025, derav skulle 20 være rene batterielektriske.

«Det er vi som viser takten i den e-mobiliteten som kan brukes i dagliglivet» påsto han og glemte å nevne at borti kroken sto en annen nyhet: RS7 Sportback, V8, 600 hester og 305 km/t. Noen elbilnyhet – bortsett fra den månebil-inspirerte offroaderen hadde ikke Audi.

Så, for å gjøre det komplett kan vi jo hilse fra Daimler-toppen, Ole Källenius som sammen med den elektriske S-en kunne fortelle at i 2022 skulle all Mercedes-produksjon i Europa være CO2-nøytral, og i 2030 skulle hver annen bil han solgte være en E-bil.

Så kunne han også skryte på seg fem nye plugin-hybrider: Han sa imidlertid ikke et ord om hvordan det gikk med det forsinkede prestisjeprosjektet F1 som sto i et begeistret sentrum her for bare to år siden.

Han glemte til og med å hilse fra den flunkende nye Mercedes-AMG GLE Coupé selv om den var jo forholdsvis beskjeden med sekser og 435 hester.

Men nå er vi ganske langt utpå viddene.

Jeg antydet kanskje at grillen på Concept 4 virket som den var skapt i en slags rus. Hvis jeg får redaktør Ringen til å legge på promosjonsvideoen, så se om du ikke er enig med meg – den er ikke lagd av folk som var i stand til å kjøre bil like etterpå, denne her?

Powered by Labrador CMS