Isdera Commendatore
Foto: Jon Winding-Sørensen
Isdera Commendatore
Foto: Jon Winding-Sørensen
Isdera Commendatore
Foto: Jon Winding-Sørensen
Isdera Commendatore
Foto: Jon Winding-Sørensen
Isdera Commendatore
Foto: Jon Winding-Sørensen
Isdera Commendatore
Foto: Jon Winding-Sørensen
Isdera Commendatore
Foto: Jon Winding-Sørensen

En sjelden fugl

Isdera var en god bekjent en periode. Så forsvant de fullstendig, men er åpenbart tilbake på et vis nå. De hadde i hvert fall en bil i gammel tradisjon i Frankfurt i år.

Publisert Sist oppdatert

Leonberg er et lite sted i Tyskland Motor Valley, lett vest for Stuttgart.

Det var et sted vi alltid var innom på åtti-tallet. De to tidligere Porsche-ingeniørene, Rainer Buchmann og Eberhard Schulz, hadde alltid noe spennende å vise.

Og av og til hadde vi noe morsomt å vise også.

Les mer om Isdera her

En gang vi var på vei hjem fra Sicilia med Rotta – vår lille Moto Guzzi-fyrte trehjuling – ble Eberhard Schulz så begeistret at han ble borte med den i tre timer.

Men så visnet firmaet og vi kjørte andre veier. Riktignok har vi hørt at det er en viss forbindelse mellom restene av Isdera og noen kinesiske elbil-ideer, men vi har ikke sett noe konkret før nå, litt bortgjemt i Hall 8 på IAA.

Nå har de flyttet på seg og viste seg frem sammen med et auto-cluster i Saarlouis, og selv om det ikke var mye konkret å fortelle om forretningsplaner fremover, er det i hvert fall åpenbart at det finnes både teknisk- og designkompetanse i huset fremdeles.

Pluss litt tradisjon. Denne bilen het også Commendatore – akkurat som superbilen fra 1983. Men mens den brukte bensin for å få en V12-er fra Mercedes til å yte litt over 400 hester (toppfart oppunder 350 – i 1983!), bruker den nye versjonen strøm fra batterier.

Men også her snakket vi om en stor grad av trimming – denne bruker nemlig også 800 Volt, akkurat som Porsches Taycan. (Det står en annen 800-Volter bortgjemt på IAA også, med et annet gammelt navn vi kjenner godt, men den er en ren kriminalhistorie så den får du få en annen dag.)

Og så følger den stolte Isdera-tradisjoner ved å legge vekt på fart – i denne bilen skal du også kunne se 300 km/t pluss …, men da kan du også se strømmen forsvinne.

Den har en motor i hver ende – hver er på 300 kW, og batteripakken er på hele 105 kWh, så det påstås at med rimelig tempo gjør den 500 km mellom hvert 35-minutters fyllestopp.

Akselavstanden er solide 282 cm, og med 492 x 195 x 129 cm er den ikke noen småbil. Ikke noen lettvekter, selv om 1750 kg er langt under det vi er vant til å snakke om i forbindelse med slike biler.

Du ser ikke det av disse bildene for bilen var hermetisk da jeg gikk forbi, men den er utstyrt med to brede dører, festet i taket, som gir glimrende innstegsmuligheter til det trange baksetet også.

For to år siden skrev jeg denne notisen: «Kinesiske VM Motor vil ha med seg tyske Isdera for å designe og utvikle elektriske biler. VM Motor, grunnlagt i 2016 av Freeman Shen (tidligere Volvo Car Corp.), har under testing en elektrisk SUV med 450 km rekkevidde og planlagt lansert i 2018. Isdera, grunnlagt i 1969 av Eberhard Schulz, designer, utvikler og håndbygger sportsbiler».

Det er i hvert fall noe som har endret seg. Det eneste jeg virkelig fant ut om firmaet nå er at logoen, med den flotte ørnen, bestyres av en som heter Thomas Schommer. Resten av historien har jeg tenkt å følge opp.

Powered by Labrador CMS