Mercedes-Benz GLA: Her er andre generasjon GLA - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img
3 bilder i galleri
Her er andre generasjon GLA
RENDERING: Den mest kompakte modellen i Mercedes’ SUV-familie er snart moden for generasjonsskifte. Her får du en forsmak på nykommeren.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Den hadde sin verdenspremiere på Genève-utstillingen i 2014, så klokken tikker ubønnhørlig mot et generasjonsskifte for GLA nå som de øvrige A- og B-modellene er skiftet ut.

Men siden Mercedes har hatt lanseringer i fleng i år – ikke minst en helt ny GLB – står en ny GLA neppe på programmet før som 2021-modell.

Vi har vist spionbilder av maskerte biler under testing, men her har vår illustratør Jean Francois Hubert laget en rendering som trolig gir et meget godt bilde av hvordan nykommeren vil se ut.

GLA har vært en suksess for Daimler internasjonalt, og den solgte svært bra i Norge de første årene den var på markedet – hele 846 i toppåret 2014. Siden lanseringen er det ifølge OFV registrert nesten 3000 nye GLA i Norge, men salget har vært synkende de siste årene.

Det skyldes nok primært at bilen kun har vært tilbudt med konvensjonelle bensin- og dieselmotorer mens en rekke andre Mercedes-modeller har hatt alternative drivlinjer som har gjort dem prisgunstige.

Det blir det en løsning på etter generasjonsskiftet – nå som Mercedes tilbyr ladbare hybrider over hele linjen fra A-Klasse til S-Klasse, er det ingen grunn til at ikke GLA skal få et tilsvarende alternativ.

Vi ser heller ikke bort fra at den kan komme som ren elbil, men neppe under betegnelse EQA – den er nok forbeholdt en kompakt kombikupe som vi allerede har fått klare indikasjoner på gjennom Concept EQA fra bilutstillingen i Frankfurt for to år siden

Suksessen til forgjengeren gjør at Mercedes neppe tar dyptgående grep med hensyn til design. Den vil fortsatt fremtre som en «løftet A-Klasse», men sannsynligvis mer løftet enn forgjengeren for å fremstå mer som en SUV.

Og trolig blir den også mer romslig ettersom de viktigste konkurrentene, Audi Q3 og BMW X1, har vokst gjennom generasjonsskifter de seneste årene. Spesielt i bagasjerommet kommer GLA til kort ovenfor disse.

Innendørs blir det moderne MBUX skjermbaserte løsninger som på alle andre nyere Mercedes-modeller. 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: