-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Russisk utfordrer på øverste hylle
Her er en russisk SUV som ønsker å utfordre britiske og tyske storheter.
Modellen med det klingende navnet Aurus Komendant er fortsatt relativt tidlig i utviklingsfasen, så dette er første gang våre spionfotografer har tatt bilder av den.
Vi møtte merket på bilutstillingen i Genève i fjor vår da de viste sin store luksus-limousine Senat i forskjellige utgaver, hvorav en ekstra lang og pansret versjon utviklet for president Putin.
I tillegg har de en minivan med betegnelse Arsenal under utvikling, den skal nok inn i nisjen hvor vi finner de mest luksuriøse utgavene av Multivan og V-Klasse. På flere av bildene ser vi at disse to bilene også er med på lasset.
Selv om prototypen er godt kamuflert ser vi at den henter designtrekk fra Senat.
Dersom du ser likhetstrekk med luksusmodeller fra Bentley og Rolls-Royce er det neppe tilfeldig, men selv hevder Aurus at bilene deres er inspirert av Zil-modeller bygget i den siste perioden av Sovjet-regimet.
Det er ikke bare designen som er sammenfallende hos Aurus – bilene bygges også på en felles arkitektur der Porsche har bidratt med ekspertise. Plattformen er basert på bakhjulsdrift, men også tilpasset firehjulsdrift og hybridteknologi.
Motoren i Komendant tilsvarer den som sitter i Senat og er en V8-basert twin turbo hybrid med samlet effekt på rundt 600 hestekrefter. En 9-trinns automatgirkasse fordeler kreftene til alle fire hjul.
Russland er primærmarked, men Aurus vil også forsøke seg på eksport, primært til Kina og Midtøsten der det fins god avsetning for det mest luksuriøse på bilfronten.
Det blir interessant å se hva som skjer i Kina hvor også det historiske merket Hongqi utvikler nye luksusmodeller.
Samtidig er Kina primærmarkeder for så vel Porsche som Rolls-Royce og Bentley, så det mangler ikke på konkurranse.
Det kan kanskje virke unødvendig for et russisk selskap å dra til Sverige for å teste biler, de har jo nok av kulde i sitt eget hjemland. Trolig er årsaken at testfasilitetene er godt tilrettelagt i Sverige, og at underleverandører som Conti og Bosch har egne anlegg der.