Aurus Komendant
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Aurus Komendant
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Aurus Komendant
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Aurus Komendant
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Aurus Komendant
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Aurus Komendant
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Aurus Komendant
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Aurus Komendant
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Aurus Komendant
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Aurus Komendant
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Aurus Komendant
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Aurus Komendant
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Aurus Komendant
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Aurus Komendant
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Aurus Komendant
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©

Russisk utfordrer på øverste hylle

Her er en russisk SUV som ønsker å utfordre britiske og tyske storheter.

Publisert Sist oppdatert

Modellen med det klingende navnet Aurus Komendant er fortsatt relativt tidlig i utviklingsfasen, så dette er første gang våre spionfotografer har tatt bilder av den.

Vi møtte merket på bilutstillingen i Genève i fjor vår da de viste sin store luksus-limousine Senat i forskjellige utgaver, hvorav en ekstra lang og pansret versjon utviklet for president Putin.

I tillegg har de en minivan med betegnelse Arsenal under utvikling, den skal nok inn i nisjen hvor vi finner de mest luksuriøse utgavene av Multivan og V-Klasse. På flere av bildene ser vi at disse to bilene også er med på lasset.

Selv om prototypen er godt kamuflert ser vi at den henter designtrekk fra Senat.

Dersom du ser likhetstrekk med luksusmodeller fra Bentley og Rolls-Royce er det neppe tilfeldig, men selv hevder Aurus at bilene deres er inspirert av Zil-modeller bygget i den siste perioden av Sovjet-regimet.

Det er ikke bare designen som er sammenfallende hos Aurus – bilene bygges også på en felles arkitektur der Porsche har bidratt med ekspertise. Plattformen er basert på bakhjulsdrift, men også tilpasset firehjulsdrift og hybridteknologi.

Motoren i Komendant tilsvarer den som sitter i Senat og er en V8-basert twin turbo hybrid med samlet effekt på rundt 600 hestekrefter. En 9-trinns automatgirkasse fordeler kreftene til alle fire hjul.

Russland er primærmarked, men Aurus vil også forsøke seg på eksport, primært til Kina og Midtøsten der det fins god avsetning for det mest luksuriøse på bilfronten.

Det blir interessant å se hva som skjer i Kina hvor også det historiske merket Hongqi utvikler nye luksusmodeller.

Samtidig er Kina primærmarkeder for så vel Porsche som Rolls-Royce og Bentley, så det mangler ikke på konkurranse.

Det kan kanskje virke unødvendig for et russisk selskap å dra til Sverige for å teste biler, de har jo nok av kulde i sitt eget hjemland. Trolig er årsaken at testfasilitetene er godt tilrettelagt i Sverige, og at underleverandører som Conti og Bosch har egne anlegg der.

Powered by Labrador CMS