Porsche 911: Her er Porsche 911 Targa - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
15 bilder i galleri
Her er Porsche 911 Targa
Med 911 Targa lanserer Porsche sin tredje karosserivariant av den nye sportsbilen. Den er på plass i august.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

For noen uker siden viste vi spionbilder av en nærmest umaskert 911 Targa på vintertest. Når produsentene er så uvørne med kamuflasjen er det som regel en indikasjon på nært forestående lansering, og i dag er altså katta ute av sekken.

Bilen kommer i to utgaver, som Targa 4 og Targa 4S. Som du skjønner av betegnelsene er begge utstyrt med firehjulsdrift.

Det spesielle med Targa-utgavene er takløsningen som kan åpnes over passasjerene, mens en solid bøyle og fast bakrute ivaretar sikkerheten. På nye 911 er man tilbake til utgangspunktet i 1965 med stofftak. Det kan åpnes og lukkes i løpet av 19 sekunder.

Begge modellene er utstyrt med sekssylindret boxermotor med twin turboteknologi. Targa 4 har en maks effekt på 385 hk, 15 mer enn i forgjengeren. Maks dreiemoment er 450 Newtonmeter i området 1950-5000 omdreininger som gir 0-100-aks på 4,2 sekunder.

Targa 4S kan skryte av hele 450 hestekrefter, en økning på 30. Samme forhold kan benyttes når vi snakker om dreiemomentet som er 530 Nm ved 2300-5000 o/min. Her er aks-tiden barbert med fire tideler til 3,6 sekunder.

Potensiell toppfart for modellene er henholdsvis 289 og 304 kilometer i timen.

Åttetrinns dobbel clutch girkasse – PDK i Porsche-vokabularet – og intelligent firehjulsdrift (PTM) er standard i begge modeller. Som alternativ kan Targa 4S bestilles med en nyutviklet 7-trinns manuell girkasse – da er Sport Chrono-pakken inkludert.

De som har kjørt senkede sportsbiler vet at den begrensede bakkeklaringen byr på en del utfordringer. Porsche løser dette med en Smartlift-funksjon.

Elektronisk variabelt chassis (PASM) er standard i begge modeller. Systemet justerer dempingen i forhold til komfort og dynamikk etter kjøresituasjon. Føreren kan eventuelt selv velge mellom Normal og Sport.

Som øvrige 911-varianter er også Targa-utgavene utstyrt med Wet mode. Sensorer i forskjermene oppdager vann på veibanen, og anbefaler sjåføren å gå over i Wet mode om det er fare for vannplaning eller glatt veibane.

Hjulutrustningen i Targa 4 består av 235/40 ZR dekk på 19-tommere foran og 295/35 ZR dekk på 20-tommere bak. På 4S får du 245/35 ZR på 20-tommere foran og 305/30 ZR på 21-tommere bak.

Targa 4 har 330 mm bremseskiver med 4-pots calipere rund baut, mens 4S har 350 mm skiver med 6-pots calipere foran og 4-pots bak. Ønsker du enda mer ekstreme egenskaper kan modellene bestilles med komposittbremser (PCCB).

De nye modellene er leveringsklare fra august.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: