-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Remarketing & Fleet
-
Hyundai Motor Norway:
Fleet Manager
-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter

Nytt merke i Geely-familien
Zeekr til Norge i 2024
Etter at Zeekr har satt i salg modellene «001» og «X» i Sverige og Nederland som første land i Europa, står Norge for tur i 2024. Trolig skjer det tidlig på året, men Zeekr må først finne et attraktivt lokale i Oslo og skaffe seg en servicepartner.
Det er nå klart at Zeekr, det Geely-eide premiummerket, kommer til Norge og at det trolig skjer tidlig neste år. Merket er allerede i salg i Sverige og Nederland, svensk visningslokale åpnes om kort tid sentralt i Stockholm, og de første kundebilene til Europa er på vei på norsk kjøl med Høegh Autoliners for registrering i november.
PR- og mediesjef Gerhard Kahlke går langt i å bekrefte at Norge kan bli det neste landet i Europa hvor Zeekr etablerer seg og at det kan skje før etablering i Tyskland, Belgia, Frankrike og Danmark.
På jakt etter visningsrom
Men først må Zeekr finne et egnet visningslokale i Oslo og parallelt inngå servicepartneravtale. Til å gjøre jobben har det drøyt to år gamle kinesiske merket hentet Ole Kristian Ågotnes. Det var Ågotnes som bygde opp det VW-eide spanske merket Cupra (skilt ut fra Seat) under Harald A. Møller-paraplyen.
I tillegg til nettbasert salg, signaliserer Zeekr at profilen etter oppstartfasen i hovedstaden vil være fysisk tilstedeværelse i de største byene.
Del av Geely-familien
Zeekr hører hjemme i Geely-familien sammen med blant andre Volvo, Polestar, Lotus og Lynk & Co. Det forklarer hvorfor Zeekr valgte å etablere det europeiske R&D-senteret i Göteborg, og at de to Europa-lanserte modellene, familiestore X og nesten fem meter lange 001, begge har tette bånd til Volvo. Alle bygges på den skalerbare og svært fleksible SEA-plattformen (Sustainable Experience Architecture).
Fem varianter er tatt fram av SEA med undergrupper som EPA (Electric Premium Architecture) og den første modellen på plattformen var Lynk & Cos Zero-konsept i 2019 som to år senere ble til Zeekr 001.
Plattformdeling
De første kundebilene er på vei til Europa på norsk kjøl med Høegh Autoliners
Det betyr igjen at Zeekr X ikke bare deler plattform med 001, men også med Volvoene EX30 og EX90, Polestar 3, 4 og 5, Lotus Eletre, Lotus Emeya og nylig Norges-lanserte Smart #1 (rett etter jul også Smart #3) ettersom Mercedes-Benz nå samproduserer Smart med Geely i Kina.
Produktsjef Alessandro Massimino kan ikke få understreket tydelig nok at Zeekr både skal være premium og sterkt teknologidrevet. Bilene er primært utviklet for Europa, og de europeiske versjonene får et annet oppsett enn bilene som selges i Kina.
Mange konkurrenter
Mens 001 er en stor, fire-/bakhjulsdrevet, femseters kombi med luftfjæring som prises fra 677.000 kroner i Sverige, går Zeekr X rett i strupen på halvbrødrene Volvo EX30 og Smart #1. Men der både Smart og Volvo med lengde rundt 4,25 meter beveger seg i grenselandet mellom B- og C-segmentet, favner 4,43 meter lange X en langt større kjøpergruppe.
Ikke bare plattform, men også ytelser deler Zeekr X med Volvo og Smart. Det betyr at innsteget, Long Range er modellbetegnelsen, trekker på bakhjulene med 272 hk/343 Nm i dreiemoment. Den firehjulsdrevne yter hele 428 hk/543 Nm og tar deg til 100 km/t på under fire sekunder, akkurat som Smart gjør.
Grei rekkevidde
Alle Zeekr X kommer til Europa med 69 kWt batteripakke basert på 400 volt teknologi og inntil 150 kW DC ladefart, hvilket betyr oppgitt ladetid på 28,8 minutter fra 10 til 80 prosent kapasitet.
Produktsjef Alessandro Massimino: Zeekr skal være premium og sterkt teknologidrevet
Veldig mange av dataene deles med Smart #1 som eksempelvis tilhengervekt på 1.600 kg, 362 liter stort bagasjerom med gulv i to nivåer, 15 liter frunk, bilvekt for AWD-varianten på 1.960 kg, strømforbruk på 16,4/18,4 kWt/100 km og rekkevidde oppgitt til 445/425 km for henholdsvis 2WD/4WD.
Pris under 500.000 kroner?
Hva Zeekr X vil koste i Norge, foreligger det naturligvis ingen tilgjengelige tall på, men med utgangspunkt i de svenske prisene hvor Long Range RWD koster 550.000 SEK og Privilege AWD 595.000 SEK, er det mulig å gjøre en kalkyle forutsatt samme salgsmarginer. Beregningen er gjort ut fra dagens avgiftsnivå med momsfritak for elbiler under 500.000 kroner og vektavgiftssats på 12,50 kroner/kg med fratrekk for de første 500 kg.
Long Range RWD: Kr. 457.000,-
Privilege AWD: Kr. 494.000,-
Zeekr-prisene ligger godt over Volvos prising av EX30 i Norge, men X-bilene er større og svært godt utstyrt. Zeekr X AWD vil i dette regnestykket koste omtrent på krona det samme som Smart #1 Brabus.
På grunn av sperrefrist må jeg få komme tilbake med kjøreinntrykk 5. oktober.
Zeekr X
Long Range RWD | Privilege AWD | |
Pris* | SEK 549 000 | SEK 595 000 |
Motortype | Elektrisk | Elektrisk |
Motor | 272 hk/343 Nm | 428 hk/534 Nm |
Drivlinje | 1A, bakhjulsdrift | 1A, firehjulsdrift |
0-100 km/t | 5,6 sekunder | 3,8 sekunder |
Toppfart | 180 km/t | 180 km/t |
Batteri (brutto/netto) | 69/64 kWt | 69/64 kWt |
Lading DC/AC | 150/22 kW | 150/22 kW |
Ladefart 10-80% | 28,8 min | 28,8 min |
Strømforbruk | 16,4 kWt | 18,3 kWt |
Rekkevidde (WLTP) | 445 km | 425 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 443/184/157 cm | 443/184/157 cm |
Akselavstand | 275 cm | 275 cm |
Bilvekt | 1 855 kg | 1 960 kg |
Nyttelast | Ikke oppgitt | Ikke oppgitt |
Bakkeklaring | 17,0 cm | 17,5 cm |
Tilhengervekt | 1 600 kg | 1 600 kg |
Bagasjerom foran | 15 liter | 15 liter |
Bagasjerom bak | 362 liter | 362 liter |
Garanti/km** | 5 år/100 000 km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/200 000 km | 8 år/200 000 km |
Miljøklasse | A | A |
Euro NCAP | Ikke testet | Ikke testet |
Kilde: Produsent *Pris i Sverige. **Kan forlenges til 10 år/200 000 km |