Ole Kristian Ågotnes har oppgaven å lansere Zeekr i Norge. Trolig blir Norge det første lanseringslandet etter Sverige og Nederland. (Foto: Øivind Skar)

Nytt merke i Geely-familien

Zeekr til Norge i 2024

Etter at Zeekr har satt i salg modellene «001» og «X» i Sverige og Nederland som første land i Europa, står Norge for tur i 2024. Trolig skjer det tidlig på året, men Zeekr må først finne et attraktivt lokale i Oslo og skaffe seg en servicepartner.

Publisert Sist oppdatert

Det er nå klart at Zeekr, det Geely-eide premiummerket, kommer til Norge og at det trolig skjer tidlig neste år. Merket er allerede i salg i Sverige og Nederland, svensk visningslokale åpnes om kort tid sentralt i Stockholm, og de første kundebilene til Europa er på vei på norsk kjøl med Høegh Autoliners for registrering i november.

PR- og mediesjef Gerhard Kahlke går langt i å bekrefte at Norge kan bli det neste landet i Europa hvor Zeekr etablerer seg og at det kan skje før etablering i Tyskland, Belgia, Frankrike og Danmark.

På jakt etter visningsrom

Men først må Zeekr finne et egnet visningslokale i Oslo og parallelt inngå servicepartneravtale. Til å gjøre jobben har det drøyt to år gamle kinesiske merket hentet Ole Kristian Ågotnes. Det var Ågotnes som bygde opp det VW-eide spanske merket Cupra (skilt ut fra Seat) under Harald A. Møller-paraplyen.

I tillegg til nettbasert salg, signaliserer Zeekr at profilen etter oppstartfasen i hovedstaden vil være fysisk tilstedeværelse i de største byene.

Del av Geely-familien

Zeekr hører hjemme i Geely-familien sammen med blant andre Volvo, Polestar, Lotus og Lynk & Co. Det forklarer hvorfor Zeekr valgte å etablere det europeiske R&D-senteret i Göteborg, og at de to Europa-lanserte modellene, familiestore X og nesten fem meter lange 001, begge har tette bånd til Volvo. Alle bygges på den skalerbare og svært fleksible SEA-plattformen (Sustainable Experience Architecture).

Fem varianter er tatt fram av SEA med undergrupper som EPA (Electric Premium Architecture) og den første modellen på plattformen var Lynk & Cos Zero-konsept i 2019 som to år senere ble til Zeekr 001.

Plattformdeling

De første kundebilene er på vei til Europa på norsk kjøl med Høegh Autoliners

Det betyr igjen at Zeekr X ikke bare deler plattform med 001, men også med Volvoene EX30 og EX90, Polestar 3, 4 og 5, Lotus Eletre, Lotus Emeya og nylig Norges-lanserte Smart #1 (rett etter jul også Smart #3) ettersom Mercedes-Benz nå samproduserer Smart med Geely i Kina.

Produktsjef Alessandro Massimino kan ikke få understreket tydelig nok at Zeekr både skal være premium og sterkt teknologidrevet. Bilene er primært utviklet for Europa, og de europeiske versjonene får et annet oppsett enn bilene som selges i Kina.

Mange konkurrenter

Mens 001 er en stor, fire-/bakhjulsdrevet, femseters kombi med luftfjæring som prises fra 677.000 kroner i Sverige, går Zeekr X rett i strupen på halvbrødrene Volvo EX30 og Smart #1. Men der både Smart og Volvo med lengde rundt 4,25 meter beveger seg i grenselandet mellom B- og C-segmentet, favner 4,43 meter lange X en langt større kjøpergruppe.

Ikke bare plattform, men også ytelser deler Zeekr X med Volvo og Smart. Det betyr at innsteget, Long Range er modellbetegnelsen, trekker på bakhjulene med 272 hk/343 Nm i dreiemoment. Den firehjulsdrevne yter hele 428 hk/543 Nm og tar deg til 100 km/t på under fire sekunder, akkurat som Smart gjør.

Grei rekkevidde

Alle Zeekr X kommer til Europa med 69 kWt batteripakke basert på 400 volt teknologi og inntil 150 kW DC ladefart, hvilket betyr oppgitt ladetid på 28,8 minutter fra 10 til 80 prosent kapasitet.

Produktsjef Alessandro Massimino: Zeekr skal være premium og sterkt teknologidrevet

Veldig mange av dataene deles med Smart #1 som eksempelvis tilhengervekt på 1.600 kg, 362 liter stort bagasjerom med gulv i to nivåer, 15 liter frunk, bilvekt for AWD-varianten på 1.960 kg, strømforbruk på 16,4/18,4 kWt/100 km og rekkevidde oppgitt til 445/425 km for henholdsvis 2WD/4WD.

Pris under 500.000 kroner?

Hva Zeekr X vil koste i Norge, foreligger det naturligvis ingen tilgjengelige tall på, men med utgangspunkt i de svenske prisene hvor Long Range RWD koster 550.000 SEK og Privilege AWD 595.000 SEK, er det mulig å gjøre en kalkyle forutsatt samme salgsmarginer. Beregningen er gjort ut fra dagens avgiftsnivå med momsfritak for elbiler under 500.000 kroner og vektavgiftssats på 12,50 kroner/kg med fratrekk for de første 500 kg.

Long Range RWD: Kr. 457.000,-
Privilege AWD: Kr. 494.000,-

Zeekr-prisene ligger godt over Volvos prising av EX30 i Norge, men X-bilene er større og svært godt utstyrt. Zeekr X AWD vil i dette regnestykket koste omtrent på krona det samme som Smart #1 Brabus.

På grunn av sperrefrist må jeg få komme tilbake med kjøreinntrykk 5. oktober.

Zeekr X

Long Range RWDPrivilege AWD
Pris*SEK 549 000SEK 595 000
MotortypeElektriskElektrisk
Motor272 hk/343 Nm428 hk/534 Nm
Drivlinje1A, bakhjulsdrift1A, firehjulsdrift
0-100 km/t5,6 sekunder3,8 sekunder
Toppfart180 km/t180 km/t
Batteri (brutto/netto)69/64 kWt69/64 kWt
Lading DC/AC150/22 kW150/22 kW
Ladefart 10-80%28,8 min28,8 min
Strømforbruk16,4 kWt18,3 kWt
Rekkevidde (WLTP)445 km425 km
Dimensjoner (L/B/H)443/184/157 cm443/184/157 cm
Akselavstand275 cm275 cm
Bilvekt1 855 kg1 960 kg
NyttelastIkke oppgittIkke oppgitt
Bakkeklaring17,0 cm17,5 cm
Tilhengervekt1 600 kg1 600 kg
Bagasjerom foran15 liter15 liter
Bagasjerom bak362 liter362 liter
Garanti/km**5 år/100 000 km5 år/100 000 km
Batterigaranti/km8 år/200 000 km8 år/200 000 km
MiljøklasseAA
Euro NCAPIkke testetIkke testet
Kilde: Produsent *Pris i Sverige. **Kan forlenges til 10 år/200 000 km

001 er Zeekrs første og så langt største modell i Europa. (Foto: Øivind Skar)
Snart er denne flotte bilen i Norge. (Foto: Øivind Skar)
Zeekr 001 har et betydelig mer påkostet interiør enn modellen X. (Foto: Øivind Skar)
Kombi, eller «shooting brake» som Zeekr kaller den. (Foto: Øivind Skar)
Svært god plass i baksetet. (Foto: Øivind Skar)
Kombiløsning med høy innlastingshøyde. (Foto: Øivind Skar)
Frunken er på plass, om enn liten. (Foto: Øivind Skar)
001 var Zeekrs første modell. (Foto: Øivind Skar)
Zeekr X går rett i strupen på Volvoene XC40, EX30, Smart #1 og Hyundai Kona. (Foto: Øivind Skar)
Påkostet interiør med stor skjerm. (Foto: Øivind Skar)
Bedre plass i baksete enn i EX30 og Smart #1. (Foto: Øivind Skar)
Zeekr X blir å se på norske veier neste år. (Foto: Øivind Skar)
Middels stort bagasjerom med gulv i to nivåer. (Foto: Øivind Skar)
Den er liten, men bilen har trunk. (Foto: Øivind Skar)
Navnet er opplyst og godt synlig midt på bakluka. (Foto: Øivind Skar)
Powered by Labrador CMS