-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Konklusjon
Det måtte bli Seat León, om ikke testlaget var unisont så var det såpass mye som talte for spanjolen. Vinterføre favoriserer firehjulsdrift, og med 180 hk og 235 Nm til rådighet er firehjulsdrift et stort pre. Dessuten har denne bilen karakter, og selv om Seat har gjort svært lite for å dyrke Leóns maskuline trekk har de en bil som blir lagt merke til. 17-tommerne som fyller skjermene, sammen med heftigere støtfangere og en liten spoiler over bakruten er nok til å gi León 20VT 4 sportsbilens utstråling.
Kjørefølelsen er like viktig, og i León er det først og fremst motoren og firehjulsdriften som bidrar til den. 1,8-literen gir et mektig skyv over hele turtallsregisteret. Og den relativt høye trimmingsgraden til tross er motoren snill som en fole når det er ønskelig. Kjøreegenskapene er trygge og blir først spennende når du utnytter motoren og firehjulsdriften.
På bare asfaltveier ville nok León fått tøff konkurranse av Focus. Når det gjelder kjøreegenskaper og kjørefølelse er Focus overlegen. Men på vinterføre er det vanskelig å utnytte dette fullt ut og når konkurrenten har firehjulsdrift kommer Focus til kort. Men det er også et annet område hvor Forden har for dårlig score – den mangler karakter og sjarm. Fords designavdeling kunne med fordel slått seg litt mer løs, dette blir litt for tamt, og da hjelper det ikke at kjøreegenskapene er førsteklasses.
Alfa 147 har verken samme frasparket eller kjøreegenskaper på samme nivå som Focus ST170. Men, og i denne sammenheng er det like viktig, den kan sjarmere hvem som helst i senk. Alfaens kjøreopplevelse må oppleves. Den kompenserer nemlig både for manglende effekt og kjørepresisjon. Selespeed-systemet er en fryd ved aktiv kjøring. Gearskiftene kommer lynkjapt og presist når du bare koordinerer gasspådraget litt. Den myke fjæringen er ypperlig på vinterveier, og når Alfaen setter seg nedpå har du større opplevelse av akselerasjon enn når Focusen stikker av gårde. På veier med store ujevnheter har Alfaen nydelig flyt, og stabilitet er bedre enn i både Focus og León. De små ujevnhetene takler den derimot ikke like godt. Alfa 147 2.0 Selespeed er vårt andrevalg, og vi er overbevist om at en kort, men aktiv prøvetur ville overbevise de fleste.
Testerne sier:
Njål Hagen, 36: Vri om nøkkelen, koble ut ESP, legg inn førstegear, gi gass, slipp clutchen og hold deg fast. Kombinasjonen 180 hk og firehjulsdrift gjør León til en underholdningsmaskin. Selv om denne kjørestilen ikke kan brukes på landeveien er dette mitt førstevalg. Focus har nydelige kjøreegenskaper, men på vinterføre henger den ikke med. Alfa blir mitt tredjevalg. Selespeed-gearingen er nydelig og kjøreopplevelsen førsteklasses, men den er ikke rå nok.
Geir Andreas Wangsmo, 32: León topper dette kobbelet og den tjener uten tvil viktige poeng på at testen er kjørt på glatte vinterveier. Styringen, gearskiftet og komforten imponerer ikke, men firehjuldriften i kombinasjon med turbomotorens overlegne kraft gjør dette til en vinner som sportslig vinterbil. Alfa 147 er mitt andrevalg – med 30 hk mer hadde den vært min vinner. Focus blir for kjedelig og mangler sportsbilkarakter.
Kjell Magne Aalbergsjø, 47: León imponerte med en utrolig fremkommelighet og firehjulsdriften er uovertruffen når det gjelder å overføre kreftene fra motoren til veien uansett underlag, og på vinterføre er forskjellen veldig stor. Men Alfaen er likevel mitt valg blant disse tre bilene. Dette er en nydelig kjøremaskin og Selespeed fungerer utmerket når du tråkler deg frem med hyppige gearskift på glatte vinterveier. Og "bare" 150 hk er nok til å gi sportsbilfølelsen. Den mangler Focus, og da hjelper det ikke at den er både sterkere og har bedre kjøreegenskaper.
LES VIDERE:
- Alfa 147
- Ford Focus
- Seat Leon
- Priser og tekniske data