Test fra BilAutofil nummer 10-2021 - Foto: Øivind Skar
Test fra BilAutofil nummer 10-2021 - Foto: Øivind Skar
Test fra BilAutofil nummer 10-2021 - Foto: Øivind Skar
Test fra BilAutofil nummer 10-2021 - Foto: Øivind Skar
Test fra BilAutofil nummer 10-2021 - Foto: Øivind Skar
Test fra BilAutofil nummer 10-2021 - Foto: Øivind Skar
Test fra BilAutofil nummer 10-2021 - Foto: Øivind Skar
Test fra BilAutofil nummer 10-2021 - Foto: Øivind Skar

BILTEST

Folke-elbilene:
Tesla Model 3 møter Polestar 2

Krig om kundene har sendt prisen på de tohjulsdrevne variantene av Tesla Model 3 og Polestar 2 i stup. Nå koster billigste utgave av de to under 400.000 kroner som ikke er særlig mer enn rimeligste Golf, og de er slett ikke ribbet.

Publisert

Først publisert i BilAutofil nr. 10-2021

At konkurranse, og suget etter å vinne, påvirker prisene til beste for bilkjøperne er Tesla Model 3 og Polestar 2 gode eksempler på.

Ved inngangen til året kostet rimeligste Model 3 med kun drift på bakhjulene og det Tesla kaller standard rekkevidde 399.900 kroner, mens Polestar bare var å få med 4x4 til 456.600 kroner.

Et halvt år senere dukket også Polestar 2 opp med litt mindre batteri og kun drift på to hjul, og snart var priskrigen i gang. Så hva er prisen nå? Hold deg fast: rett under 350.000 kroner. (Dette gjaldt da testen ble kjørt høsten 2021).

Folkebiler

Hvem hadde trodd for få år siden at mellomstore elbiler ikke skulle koste særlig mer enn den kompakte bestselgeren gjennom mange år, VW Golf? Vel og merke med minste tilgjengelige motor i Norge. Og hvem våget ved inngangen til 2021 å spå at Tesla Model 3 et snaut kvartal fra årets slutt igjen skulle ligge an til å bli landets mest valgte bilmodell slik den ble det i lanseringsåret 2019?

I skrivende stund har Tesla rundet 32.000 eksemplarer av Model 3 i Norge, og sett i historisk perspektiv for elbiler holder Model 3 tredjeplassen etter Nissan Leaf (70.000) og VW Golf (48.000), alle tall inkludert bruktimport. Men ingen andre har klart å komme seg til et så høyt volum så raskt som Tesla.

Er det så fornuftig å velge bort firehjulsdrift og mer motoreffekt for å redusere inngangsbilletten til såpass store elbiler?

Polestar-tja

For Teslas del er vi ikke i tvil om at svaret er ja, for Polestar nøler vi mer. Så la oss ta Polestar først. Her vil du umiddelbart bli stilt overfor valget om å krysse av for Pilot Pack som koster 30.000 kroner ekstra og inneholder mer avansert lys, 360-graders parkeringskamera og langt flere førerhjelpemidler som bedrer sikkerheten og ikke minst adaptiv fartsholder.

Legger du på 40.000 kroner inkluderes varmepumpe, bedre lydanlegg (Harman Kardon), bedre seter inkludert oppvarmede bakseter, ratt og vindusspylerdyser pluss trådløs mobillading.

Vår testbil var utstyrt med den minste pakken, og vi ville ikke vært den foruten. Dessuten er pristillegget for 100 km ekstra rekkevidde (510 km mot 415 km) «bare» 40.000 kroner. Så hos Polestar framstår innstegsprisen mer som en prisleder knapt noen velger slik det alltid har vært i bilverden.

(Testen fortsetter)

Tesla Mode 3 - Foto: Øivind Skar
Tesla Mode 3 - Foto: Øivind Skar
Tesla Mode 3 - Foto: Øivind Skar
Tesla Mode 3 - Foto: Øivind Skar
Tesla Mode 3 - Foto: Øivind Skar
Tesla Mode 3 - Foto: Øivind Skar
Tesla Mode 3 - Foto: Øivind Skar
Tesla Mode 3 - Foto: Øivind Skar
Tesla Mode 3 - Foto: Øivind Skar
Tesla Mode 3 - Foto: Øivind Skar
Tesla Mode 3 - Foto: Øivind Skar
Tesla Mode 3 - Foto: Øivind Skar
Tesla Mode 3 - Foto: Øivind Skar
Tesla Mode 3 - Foto: Øivind Skar
Tesla Mode 3 - Foto: Øivind Skar
Tesla Mode 3 - Foto: Øivind Skar
Tesla Mode 3 - Foto: Øivind Skar
Tesla Mode 3 - Foto: Øivind Skar
Tesla Mode 3 - Foto: Øivind Skar

Leverer

Tesla leverer faktisk bil til 349.900 kroner hvis man aksepterer hvit farge og at den bare har 18 tommer store hjul. Batteristørrelsen holder til 448 WLTP-kilometer (Tesla oppgir ikke batteriets faktiske brutto/netto-kapasitet, kun rekkevidden). NAFs store rekkeviddetest i sommer viste at bilen holdt det Tesla lover med noen kilometers pluss-margin.

Velges annen farge øker prisen med 10.000 og 18.500 kroner for rød. 19 tommer store hjul i lekrere design koster 13.500 kroner ekstra, og de som vil ha hvitt interiør, inkludert hvite skinnseter, må ut med 10.000 kroner ekstra.

Standardpakken inneholder cruisekontroll og førerstøtteteknologi på nivå med det som er vanlig i dag. En mer avansert autopilotpakke koster 29.800 kroner ekstra, og 59.600 kroner når den klargjøres for fremtidig selvkjørefunksjoner.

Stort prishopp

Pristillegget for to motorer og firehjulsdrift er på hele 100.000 kroner og 150.000 kroner for performance-utgaven. Prisen på pakkene er den samme uansett motorvalg. Tesla antyder levering i løpet av året for alle variantene med kortest ventetid for den tohjulsdrevne.

Både for Polestar og Tesla tilkommer leveringskostnader.

Men å kjøpe elektrisk bil handler om langt mer enn pris. Det handler om ytelser, det handler om funksjonalitet og det handler ikke minst om rekkevidde og lading.

I 2WD-utgaven av Polestar 2 nærmest halveres motoreffekten, fra 408 hk til 224 hk. Det betyr at Polestar 2 fortsatt er rask og tar deg til 100 km/t på 7,4 sekunder. Men den er ikke styggrask som 4WD-varianten.

Spørsmålet en bør stille seg er likevel nytten av de enorme kreftene det lar seg gjøre å putte inn i en elektrisk bil. Testteamet vedgår at i ytelsesduell med Tesla Model 3 kommer Polestar 2 til kort, men det er sannsynligvis viktigere for Tesla-eiere enn for Polestar-eiere.

Sprek nok

For Teslas vedkommende reduseres effekten med nesten 200 hk (Tesla oppgir ikke motoreffekt, bare akselerasjon og toppfart), men 306 hk gjør den likevel svært rask med 0-100 km/t på 5,6 sekunder hvilket betyr at legendarisk sportslige Golf GTI er sjanseløs ut av lyskrysset.

Teslaen er på alle måter langt mer sportslig å kjøre enn Polestar. 140 kg lavere bilvekt gjør sitt, men Teslas svært presise styring og ekstremt raske gassrespons øker underholdningsverdien bak rattet. Selv i all sin enkelhet er Tesla Model 3 med kun bakhjulsdrift virkelig morsom å leke med.

Naturligvis går veiegenskapene utover komforten, og Polestar vektlegger tydeligvis komfort enda mer enn Tesla. Men Tesla er komfortabel nok.

(Testen fortsetter)

Polestar 2 - Foto: Øivind Skar
Polestar 2 - Foto: Øivind Skar
Polestar 2 - Foto: Øivind Skar
Polestar 2 - Foto: Øivind Skar
Polestar 2 - Foto: Øivind Skar
Polestar 2 - Foto: Øivind Skar
Polestar 2 - Foto: Øivind Skar
Polestar 2 - Foto: Øivind Skar

Praktisk

Der Polestar 2 scorer, er på praktiske egenskaper som plass og bagasjerom. Dessuten trekker den 500 kg tyngre tilhenger enn Tesla, men 1500 mot 1000 kilo betyr neppe så mye som at Tesla er en ganske upraktisk sedan med trangt baksete og lavt til taket der bak.

Med bakseteryggene lagt ned frakter Tesla ganske lange ting, men 425 liter inkludert et ganske stort og praktisk bagasjerom foran (frunk) er ikke mye å skryte av mot Polestars 1095 liter. Også Polestar 2 har plass til ladekabler og skitne gummistøvler foran.

Polestar kan ikke kjøre fra at den har Volvo XC40 Recharge i bunnen selv om den utvendig minner lite om det svenske opphavet. Innvendig, derimot, slår svensk grundighet mot en.

Ikke noe som helst galt i det, funksjonene er gjennomtenkt, menyene på den vertikalt monterte skjermen forholdsvis lette å forstå, men sammenliknet med Tesla framstår Polestar som en forholdsvis tradisjonell bil.

Det mørke interiøret etterlater dessuten et litt dystert inntrykk

Minimalisme

I Tesla Model 3 trekkes minimalismen nærmest til det ekstreme. Funksjoner som ikke betjenes via skjermen, stilles inn med de to små hjulene på rattet. Rattet er lite og godt å holde i med usedvanlig korte bevegelser for fulle hjulutslag.

Den horisontalt monterte skjermen er ikke bare langt større enn skjermen i Polestar 2, men Tesla har klart best tilnærming til innholdet og de mest moderne fontene. Jeg er også overrasket over hvor god lyd det er i lydanlegget.

Tesla kler man på seg. – Jeg kreker meg inn, men når jeg først sitter der, så sitter jeg ok, sa testmakkeren.

Mange peker på at Tesla oppleves «kjip amerikansk» innvendig og at finish ikke er på høyde med det beste fra Europa. Vel, flere av de europeiske volumselgerne imponerer ikke med forseggjorte løsninger de heller.

Ladefart

Polestar-bilen vi hadde til test var en førserieutgave og derfor ikke ladeoptimalisert. Under første ladestopp måtte det hele fem ladepunkter til før den virket og strømmen rant sakte inn med maksimalt 44,6 kW på et varmt og 30 prosent ladet batteri.

På neste ladestopp økte farten til 61,6 kW, men dette er lagt unna de 150 kW som oppgis. Testteamet antar at dette kun handler om en programvareoppdatering.

Hos Tesla startet laderen på 92 kW som med Teslas forbruk ville gi 719 km rekkevidde på en time. Også her falt ladefarten, men energiopptaket var likevel langt bedre enn en i Polestar.

Teslas store fordel og en viktig grunn til merkets suksess er å finne i ladeinfrastrukturen med mange egeneide ladere som ligger der man trenger dem. Og aller viktigst: hos Tesla fomles det ikke med apper eller kort. Bare å plugge i og lade. Netttverket kjenner igjen bilen og sender laderegningen dit den skal.

KONKLUSJON

Selv om Polestar 2 og Tesla Model 3, begge med drift kun på en aksel, koster omtrent det samme, representerer de to forskjellige stiler med ulik tilnærming til kundene.

Svensk/kinesiske Polestar bærer Volvos tradisjoner med seg inn i et nettbasert salgskonsept støttet av noen få showrom sentralt plassert i de største byene. Polestar 2 byr på grei plass inne i bilen, og bagasjerommet er så stort og fleksibelt som kombiløsningen tillater. Oppsettet heller mot komfort og sportslighet er ikke første ordet en tenker på bak rattet i rimeligste Polestar 2.

Tesla, derimot, drar ikke på noen form for bilhistorie. Selskapets nærhet til Apple sør for San Francisco får Model 3 til å framstå som en smarttelefon på hjul. Den er iPhone-generasjonens bil, utviklet for dem som har det best når livet og verden befinner seg på skjerm og blir stresset av knapper og brytere.

Den største forskjellen på de to nær like store bilene ligger likevel i rekkevidde og ladeinfrastruktur. Begge har omtrent samme batteristørrelse, men Tesla bruker mindre strøm og har i praksis bedre rekkevidde enn Polestar 2.

Begge har standard europeisk ladekontakt, og kan sånn sett lades på alle ladestasjoner, men det er alltid fristende å søke til Teslas eget ladenettverk som har høy ladefart og særs enkel betjening. Bare å plugge i kontakten, resten ordner laderen.

Enklere kan det ikke bli, og med det vinner Tesla Model 3 Standard Range Plus testen og vi utroper Model 3 2WD til det beste elbilkjøpet akkurat nå.

OBS!

Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Test BilAutoffil nr. 10-2021 - Data og poeng
Powered by Labrador CMS