Hybride og deilige

Det er noe herlig komfortabelt ved hybridene. Velkommen ombord i ladbare BMW 330e og Mercedes C350e.

Publisert

Først publisert i Bil 10-2016.

Morgenrushet inn til Oslo kan være en tålmodighetsprøve. Ikke nødvendigvis på grunn av køene, men på grunn av start/stopp-teknologien nesten alle biler nå er satt opp med for å spare noen milliliter drivstoff. Joda, spareknappen kan slås av, og jeg gjør det nesten alltid.

Bedre med hybrid. De drar seg alltid mykt i gang i elektrisk modus, og når fossilmotoren starter høres det knapt.

BMW 330e og Mercedes 350e er slike biler. Jeg mener du allerede nå nærmest kan se bort fra bensin- og dieselutgavene av 3-serie sedan og C-klasse sedan/stasjonsvogn. For som ladbare hybrider er de ikke bare kraftfulle familiebiler, men også avgiftsvinnere.

Kjøpsvinnere
Eksempelvis koster 330e i grunnpris 405.700 kroner. For samme prisen får du en skarve 320 diesel med automat. Avgiftsforskjell i ladehybridens favør: 74.800 kroner.

Dette er et så dårlig byttealternativ at selv om 330e er for ny å regne – og ikke bygges som stasjonsvogn ennå – valgte fire av ti som kjøpte 3-serie i mai ladehybriden.

Mercedes har et lite forsprang her. Ikke bare dukket ladehybriden opp i fjor, men den leveres både som sedan og stasjonsvogn. Hurra for det.

For omtrent samme pris som stasjonsvogna av 350e sier Mercedes ja til C220d T med rundt 100 hk mindre effekt. Avgiftsforskjell: 75.174 kroner. Ikke rart at ladehybridandelen passerte 60 prosent i mai.

Enorm kraft
Ladehybridenes styrke rent bruksmessig ligger i det enorme bunndraget elpakken bidrar med. I dette selskapet stiller Mercedes til start med 279 hk og hele 600 Nm i moment.

I den raskeste målingen tok bilen seg til 100 km/t på 5,95 sekunder. BMW-en med 252 hk (420 Nm) brukte 6,3 sekunder. Trenger du – seriøst – å komme deg fra 50 til 80 km/t under forbikjøring på mindre enn 2,3 sekunder, får du heller vurdere Tesla.

Verken 3-serien til BMW eller C-klassen til Mercedes er opprinnelig designet for eldrift. Hadde de vært det, ville ikke batteripakken rappet så mye av bagasjeplassen.

Med tanke på at dette i utgangspunktet er attraktive familiebiler, rører vi her ved ladehybridenes akilleshæl: 110 liter mindre bagasjerom i BMW (fra 480 til 370 liter, som betyr mindre plass til bagasje enn i en VW Golf) og 120 liter mindre i C350e stasjonsvogn med baksetene i bruk. Legges seteryggene ned så forsvinner 140 liter i Mercedesen.

At BMW-en heller ikke kan trekke tilhenger, trekker ned. Mercedes kan i det minste slepe 1600 kilo på kroken. For de fleste holder det. Begge er forøvrig bakhjulsdrevne.

LES VIDERE:

- Del 2

- Konklusjon

- Testdata og poeng

Powered by Labrador CMS