BMW 3-serie 2018
Foto: Automedia©
BMW 3-serie 2018
Foto: Automedia©
BMW 3-serie 2018
Foto: Automedia©
BMW 3-serie 2018
Foto: Automedia©
BMW 3-serie 2018
Foto: Automedia©
BMW 3-serie 2018
Foto: Automedia©
BMW 3-serie 2018
Foto: Automedia©
BMW 3-serie 2018
Foto: Automedia©
BMW 3-serie 2018
Foto: Automedia©
BMW 3-serie 2018
Foto: Automedia©
BMW 3-serie 2018
Foto: Automedia©
BMW 3-serie 2018
Foto: Automedia©
BMW 3-serie 2018
Foto: Automedia©
BMW 3-serie 2018
Foto: Automedia©
BMW 3-serie 2018
Foto: Automedia©
BMW 3-serie 2018
Foto: Automedia©
BMW 3-serie 2018
Foto: Automedia©

Fremtidens BMW 3-serie

Denne vil helst ikke BMW at du skal vite om før om et par år. Det er nemlig neste generasjon 3-serie som skjuler seg under kamuflasjen, en modell du ikke får kjøpt før i 2018.

Publisert Sist oppdatert

Dagens 3-serie kom på markedet i 2011/2012, og fikk en ansiktsløftning i fjor høst. Dermed kommer ikke neste generasjonsskifte før om et par år, så bilen på bildene er en tidlig prototyp.

3-serien er BMWs suverent viktigste modell, og derfor tåler de ikke å være på etterskudd i forhold til Mercedes og Audi som begge har relativt nye modeller i dette segmentet. Det tyske trekløveret har også fått en skummel konkurrent i Jaguar XE.

Tradisjonelt har BMW vært den mest sportslige av de tre, men siste generasjonen C-Klasse er blitt vesentlig mer sportslig enn forgjengeren, samtidig som komforten er opprettholdt.

Evolusjon
Dagens 3-serie har en effektiv aerodynamikk og er smart «pakket» innenfor sine relativt beskjedne mål. Personlig syns jeg også den har en langt mer tiltalende og tidløst design enn forgjengeren.

Neste generasjon 3-serie (kodenavn G20) vil trolig ha mange felles trekk med dagens modell. Mot slutten av 2016 vil vi kunne danne oss et klarere bilde av hvilken designretning den tar – da lanseres nemlig en helt ny 5-serie som vil ha mange av de samme designtrekkene.

Hi-tec
En stor fordel BMW har fremfor konkurrentene er den nye 35up-plattformen som debuterte i den nye 7-serien og som også skal danne grunnlag for neste 5-serie og andre bakhjulsdrevne biler. 3-serien er den minste av disse, men størst når det gjelder salgsvolum.

Plattformen sørger for betydelig vektreduksjon gjennom bruk av karbonfiberforsterket plast og lette metaller i struktur og komponenter – teknologi BMW har tilegnet seg gjennom i-serien. Den er også klar for elektrifisering i form av ladbare hybrider og rene elbiler.

Tre-fire-seks
De mest populære drivlinjene i Norge blir trolig firesylindrede tolitere for bensin og diesel, men BMW vil også tilby rekkeseksere, og de rimeligste modellene får 3-sylindrede motorer slik tilfellet i dag er med 318i.

En løsning som kommer svært godt ut i det norske avgiftssystemet er den ladbare hybriden. Her får du prestasjoner som i en 330 til to tredeler av prisen. BMW Norge har, med god grunn, stor tro på disse modellene.

Et drawback med nye 330e er at den kun leveres med bakhjulsdrift, noe som kan bli vanskelig å endre grunnet en plasskrevende batteripakke nær bakakselen.

Elektrisk AWD?
Det er ikke usannsynlig at BMW utstyrer etterfølgeren med elmotor også på forhjulene, i tillegg til den som er integrert med girkassen på dagens modell for å oppnå elektrisk firehjulsdrift.

Toppmodellen i serien blir som i dag M3. Ved siste generasjonsskifte for M3 gikk BMW fra normalt pustende V8 til turbomatet sekser.

Vi ser ikke bort fra at neste generasjon kan få en hybrid drivlinje med kombinasjonen 2,0-liters turbo og to elmotorer. BMW har allerede vist eksempel på en slik drivlinje i en konseptbil med 670 hk.

Det vil gå nærmere to år før vi får alle detaljer – en ny 3-serie skal først på gaten som 2018-modell. Men vi vil med stor sannsynlighet kunne fortelle deg mer om den lenge før den tid.

Det er heller ikke lenge til vi skal prøvekjøre den ladbare hybriden 330e – noe vi selvsagt skal fortelle mer om etter kjøringen.

Powered by Labrador CMS