Peugeot 307 1.6 XS Premium

Publisert Sist oppdatert

Peugeot 307
Peugeot 307

Innledning

Den føles stor, men er bare 2 og 3 cm lengre enn Corolla og Focus, mens den er 5 cm kortere enn Stilo. Det er ikke lengden som gjør at 307 føles stor. Derimot er det høyden og bredden, og spesielt bredden foran i kupeen, samt det lange dashbordet og den sterkt skrånende frontruten som gjør at 307 ruver når du sitter i førersetet. Testlaget er da heller ikke i tvil: Denne bilen gir mer storbilfølelse enn noen av de tre testkonkurrentene. Fordelen av dette henter 307 ut på langkjøring, den gir et mer påkostet og gedigent inntrykk.

Plassforholdene foran er gode, men ser vi på plassen bak forsetene skiller den seg ikke nevneverdig fra konkurrentene. Den ligger faktisk veldig nær Focus, men har mindre bakseteplass enn både Corolla og Stilo. Takhøyden og kupébredden er det ikke noe å utsette på, men benplassen kunne med fordel vært bedre. Med en 175 cm lang sjåfør ved rattet er avstanden mellom for- og bakseterygg 68 cm,3 cm mindre enn i Focus,6,5 cm mindre enn i Corolla og hele 9 cm mindre enn i Stilo. Du sitter høyt i 307 slik at du har mindre behov for plass i lengderetning enn vi har vært vant til fra før, men det gjør du også i Corolla og Stilo. 307 er derfor merkbart trangere enn disse to når det gjelder bakseteplass.

Bagasjeplassen er derimot god, og vesentlig bedre enn for eksempel Corolla. I Stilo må du trekke fram baksetet for å få like mye plass. Delt nedfellbart baksete er standard, men bakseteryggen er så lang at sjåfører som er lengre enn 180 cm må regne med å gi bort en del benplass for å få plass bak rattet når seteryggen er lagt ned.

307 føles ikke bare tung, den er tung, ca. 100 kg tyngre enn for eksempel Focus, men likevel 52 kg lettere enn Corolla og 57 kg lettere enn Stilo. Mye av vekten er brukt til sikkerhet, og 6 kollisjonsputer er standard. Det er ikke tvil om at Peugeot også har spandert vekt for at 307 skal føles robust. Den er forøvrig den eneste av testbilene som har forskjerm i plast, noe som sparer vekt og tåler mindre støt uten å ta skade.

Fra førerplassen føles 307 i mange situasjoner som unødvendig stor. Og i den daglige bruken, og da spesielt for de som jevnlig benytter parkeringshus og trange parkeringsplasser, er dette en ulempe. 307 er nemlig lite oversiktlig sammenlignet med konkurrentene og en skal ha en rimelig lang innkjøringsperiode før en greier å beregne hvor lang og bred denne bilen er. De store og sterkt skrånende A-stolpene sammen med det lange dashbordet gjør at det er vanskelig å beregne hvor lang bilen er foran. Dessuten er sikten bakover, blant annet på grunn av kraftige C-stolper dårligere enn i både Stilo og Focus.

307s førerplass er praktisk, med nok smårom, oversiktlig plassering av brytere og hendler. I biler med stoffseter bidrar materialvalg og design til et robust og elegant interiør. Med skinnsetene som er standard i XS Premium, løftes interiøret et par hakk og vår testbil har et eksklusivt preg. Vi er fortsatt kritisk til den ufullstendige graderingen av speedometeret. Ved at belysningen i tekstvinduet for klimaanlegget er i nattstilling når kjørelysene er tent er det nesten umulig å lese informasjonen i tekstvinduet i godt dagslys eller når en har på solbriller.

Kjørestillingen er førsteklasses med god avstand til pedaler og fothviler. Rattet har fireveis regulering og kan derfor justeres i en passende avstand. Førersetet er bredt, og på grunn av det glatte skinnet gir det ikke like god sidestøtte som et stoffsete, men sidestøtten er likevel akseptabel. Lårstøtten er også god, mens korsryggstøtten er litt svak.

På svingete vei er denne bilen en fryd. Den krenger lite,har en tung styring som gir god kontakt med veien og den har veigrep i massevis. Vår testbil var utstyrt med kraftigere dekk enn det som er standard for 1.6 XS, noe som fungerte bra. Hvis du venter fransk fjæringskomfort så vil du bli skuffet. 307 er mer tysk enn fransk når det gjelder fjæring og demping. Likevel oppleves den som komfortabel, spesielt over de store ujevnhetene. Men i likhet med de fleste biler med torsjonbakaksel er ikke fjæringskomforten på hullete vei den beste. Under slike forhold henger ikke hjulopphengene helt med og det slår hørbart og hardt i hjulopphengene.

307 har god styrefølelse og styrerespons og tåler vesentlig hardere behandling enn Stilo før understyringen melder seg. Men når kjøreegenskapene likevel ikke innfrir skyldes det at hjulopphengene ikke makter å holde hjulene på asfalten. På svingete og dårlig vei vil derfor 307 steppe litt ut.

Det er vanskelig å unngå å legge merke til hjulstøyen i 307, og da spesielt på grov asfalt. Den målte støyen er på nivå med Focus, høyere enn i Corolla og lavere enn i Stilo. Men det er ikke nivået som er problemet, men den litt harde frekvensen støyen har. Vår 307 hadde i likhet med Focus V-merkede dekk,mens den med fordel kan bruke dekk med hastighetsmerking T (190 km/t).

Peugeots 1,6-litersmotor er arbeidsvillig og har god trekkraft. Den går lett og uanstrengt både i bakkene og under akselerasjon og trives utmerket i femtegearet. Når du likevel må finne frem fjerde- eller tredjegear er det enkelt og lett, 307 har et lett og behagelige gearskift.

307 XS Premium virker luksuriøs har et høyt utstyrsnivå, men den har også noen minus, blant annet føles den stor og uhåndterlig i trange parkeringssituasjoner. Men er du på jakt etter en bil med en rommelig og gedigen førerplass og ellers gjennomsnittlig plassutnyttelse, er 307 det mest åpenbare valget i kompaktklassen.

FØRERPLASS = 10
307 har en påkostet og meget rommelig førerplass. Den har dessuten god ergonomi og du sitter nydelig.
PLASS = 8
For de foran er det rikelig plass. For baksetepassasjerene og for bagasjen er plassforholdene bare gjennomsnittlige.
KOMFORT = 8
På god vei er denne bilen en nytelse. På dårlig vei blir den litt stumpete og hjulstøy drar ned helhetsinntrykket.
KJØREEGENSKAPER = 8
God styrefølelse, godt veigrep og lite krenging preger 307, men på dårlig vei henger den ikke helt med og stabilitetskontroll er ekstrautstyr også her.
YTELSER OG FORBRUK = 9
Peugeots 1,6-liter er sterk og arbeidsvillig, men bensinforbruket er litt høyt i forhold til Focus og Corolla.
PRIS OG UTSTYR = 8
307 XS Premium har blant annet skinnseter og aluminiumsfelger som standard i tillegg til den allerede høye utstyrsgraden.

Poengene er kun ment for bruk i denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Fiat Stilo
- Ford Focus
- Toyota Corolla
- Konklusjon- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS