Mégane
Mégane

416
416

Renault Mégane Classic – Rover 416 Sedan

Klasseskillene er i ferd med å viskes ut og sedanutgavene av Renault Mégane og Rover 416 er to av bilene i kompaktklassen som bidrar til det. De utfordrer mellomklassen og kommer fra det med æren i behold.

Publisert

Først publisert i BIL 9 - 1997.

Når vi sammenligner kompaktklassesedaner, må det handle om plass, og først og fremst bagasjeplass. Vi har opp gjennom årene lært at det ikke alltid er riktig å vurdere en bils rommelighet ut fra hvor stor den er. I dette tilfellet er det den minste bilen som er den rommeligste hva både kupé- og bagasjerom angår.

Mégane Classic er 9 cm kortere enn 416, men 3 cm høyere og har 4 cm kortere akselavstand. Men den har størst kupébredde, best takhøyde og størst bagasjerom. For sjåføren og forsetepassasjeren er forskjellen mellom de to liten. De 5,5 cm som 416 er smalere enn Mégane. legger du ikke merke til. Det er heller tvert i mot. Utformingen av dashbordet og den gode benplassen gjør nemlig at Roveren virker rommeligere.

Rommelige bagasjerom
Mens det er marginal forskjell for de som sitter foran, vil baksetepassasjerene legge merke til at takhøyden i 416 er noe mindre enn i Mégane, mens benplassen er nesten identisk.

Også bagasjerommene er nokså like når det gjelder volum, men utformingen er helt forskjellig. 416 har Hondas forholdsvis plasskrevende bakhjulsoppheng og det blir smalt mellom hjulkassene. Lengden og høyden er derimot god. Méganes bagasjerom er kortere og lavere, men ryddigere. Plassen er dermed enklere å utnytte. Felles er at lukeåpningen er lavere enn bagasjerommets høyde. Mens du i Roveren bare kan vippe frem seteryggen, har Renault valgt en løsning hvor du vipper frem sitteputen før du legger ned seteryggen. Renaults løsning gir bedre plass og større bagasjeromlengde.

Gode førerplasser
Mégane Classic har samme førermiljø som de øvrig Mégane-modellene, oversiktlig og praktisk med unntak av bryterne til frisk luft og varmeanlegget. De er plassert vel lavt etter vår smak. Vi setter derimot pris på at radioen kan betjenes fra rattet. Tekstvinduet for radioen midt på dashbordet er også praktisk.

Lyse farger preger også 416s interiør og Rover har utstyrt dashbord og dørpaneler med "trepaneler". Noe luksuriøst preg gir ikke interiøret, men førerplassen er oversiktlig og praktisk. Men vindusviskerhendelen, som er en arv fra Honda, krever at du tar hånden av rattet for å slå på vindusviskerne. Det er en dårlig løsning.

Begge testbilene har høyderegulering av førersete og ratt. Mens du i Mégane har svak sidestøtte til ryggen og god lårstøtte, er det lårstøtten som er svak og sidestøtten som er god i 416. Venstrefoten har god plass i Roveren, men vi mangler noe å legge den på. Selv om Mégane har noe trangere pedalbrønn, har den god støtte til venstrefoten.

Det er tydelig at Rover har lagt 416 på den komfortable siden når det gjelder fjæring. Den takler alle typer ujevnheter behagelig og kan være på grensen til litt for myk over store ujevnheter. Men selv når fjæringsveien bunner, skjer det mykt. Mégane har mye fastere fjæring og demping. Den takler de store ujevnhetene behagelig, men mindre og skarpe ujevnheter og vibrasjoner fra grov eller dårlig asfalt forplanter seg til karosseriet. Vår testbil hadde dessuten en irriterende resonanselyd ved ca 90 km/t.

Méganes fastere fjæring og demping er kombinert med en nokså kontant styring. Med 175/65TR14-dekkene henger den godt med inn i svingene, men understyringen kommer ganske tidlig hvis den presses. 416 har litt svakere styrerespons, men til gjengjeld har dens 185/60HR14-dekk bedre grep når du først ligger i svingen. På svingete vei trives vi vesentlig bedre i 416 enn i Mégane.

1,6-liters motorer
Begge testbilene har 1,6-litersmotorer, men også her er det valgt forskjellige strategier. Renaults 1,6-liter går mykt og drar jevnt over hele turtallsregisteret uten at den gir det helt store frasparket. Dette er en motor som det er lett å trives med. Den føles som tilstrekkelig og er kombinert med en lettsjaltet gearkasse. Rovers motor er adskillig hissigere i både fraspark og lyd. Spesielt under akselerasjon gir den mer motorstøy. Trekk-kraften er bedre, noe som skyldes både litt kraftigere dreiemoment og kortere sluttutveksling.

Utstyrsmessig er de to nokså jevnbyrdige. Begge har trepunktsbelter på alle bakseteplassene. 416 har to hodestøtter på baksetet mens Mégane har tre.

Rover nærmest mellomklassen
Rover er den av disse to som er nærmeste utfordrer mellomklassen. Den er 1 cm lengre og mangler bare 30 liter bagasjerom for å matche for eksempel Vectra sedan, men det er først og fremst det faktum at komforten er bedre enn i Mégane Classic som gjør den til en sterkere utfordrer. 416 ligger akkurat så nær mellomklassen som prisen antyder.

Mégane Classic har nok plass til å utfordre de minste mellomklassebilene, men igjen gir prisen et godt bilde på hvor langt fra mellomklassen den ligger når det gjelder komfort. Det er på dette området den også taper for Roveren. Men er du på jakt etter en sedan med mye plass og med en forholdsvis vettig pris, er Mégane Classic verdt et nærmere bekjentskap. I valget mellom disse to må lommeboken avgjøre. Du får det du betaler for.

LES VIDERE:
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS