BMW-lansering i Oslo
To av dagens hovedpersoner. Martina Starke (t.v.) er sjef for Design hos BMW Individual, mens Karina Holmen har vært ansvarlig for interiøret på Norges nyeste premium-hotell, The Thief.
BMW-lansering i Oslo
BMWs shuttle service er som vanlig på topp. Men selv utenfor The Thief, på Tjuvholmen, er det ikke vanlig med BMWer i laaaang kortesje.
BMW-lansering i Oslo
BMWs shuttle service er som vanlig på topp. Men selv utenfor The Thief, på Tjuvholmen, er det ikke vanlig med BMWer i laaaang kortesje.
BMW-lansering i Oslo
Snøhetta, verdensberømt arkitekt- og design-kontor, med globale aktiviteter har kontorer rett ved de gamle fiskehallene på brygga i Oslo.
BMW-lansering i Oslo
Ole Gustavsen, Partner og en av toppene i Snøhettas flate og demokratiske organisasjon, tok imot og orienterte.
BMW-lansering i Oslo

BMW-lansering i Oslo
Når så motorjournalister praktisk snekkerarbeide sist? Modelljobbing hos Snøhetta.
BMW-lansering i Oslo

BMW-lansering i Oslo

BMW-lansering i Oslo

BMW-lansering i Oslo

BMW-lansering i Oslo
Velkommen til Operaen. Kyndig Guide, det var han som bygde den - ikke alene og ikke med egne hender, men allikevel.
BMW-lansering i Oslo
På Oslos tak - men arkitekten ante ikke hvor høyt det egentlig var!
BMW-lansering i Oslo
Martina Starke, egentlig utdannet i tekstil, fant seg til rette i et av Norges vakreste rom.
BMW-lansering i Oslo
Så litt alvor. Vi skulle møte kveldens siste hovedperson, den nye BMW 5-serie Gran Turismo. Elegant plassert, ytterst på holmen.
BMW-lansering i Oslo

BMW-lansering i Oslo

BMW-lansering i Oslo

BMW-lansering i Oslo

BMW-lansering i Oslo

BMW-lansering i Oslo

BMW-lansering i Oslo

BMW-lansering i Oslo
Martina Starke viser at hun også er bildesigner, og forklarer den nye bilen.
BMW-lansering i Oslo

BMW-lansering i Oslo
Slik er det ikke ofte jeg ser mine kolleger, oppslukt av Hirst og Koons, og ikke av hestekrefter og nulltillhundre.
BMW-lansering i Oslo
Sørensens kunstfoto nummer 1: Motorjournalister fanget i
BMW-lansering i Oslo

BMW-lansering i Oslo
Sørensens kunstfoto nummer to: Tysk fargeprakt foran Anselm Kiefers 24 tonn tunge bokhylle av bly.

BMW på eksklusiv Oslo-tur

ADVARSEL. Dette handler mer om kunst og arkitektur enn om BMWs nye 5-serie Gran Turismo. BMW la opp til det selv.

Publisert Sist oppdatert

Tirsdag fløy BMW en eksklusiv gruppe journalister inn til Oslo. Bilprodusenten viser nå og da frem litt bil og mye by med tema «Contemporary travel in style».

Derfor virker det kanskje ikke utrolig når jeg forteller at dette er journalister som er mer interessert i fashion og nye hoteller enn i bagasjeroms-innhold i liter, eller av fraksjoner av sekunder til 100.

Egentlig er det et lite under at valget denne gang falt på Oslo, for jeg har en følelse av at når BMW er sure, er de sure lenge.

I sin tid (2007) var det helt klart for lanseringen av BMWs nye 1-serie i Oslo. Så røyk det hele på grunn av et hotell som viste seg svært lite samarbeidsvillig. I siste liten ble lanseringen flyttet til København.

Eksklusivt
Men nå har det såret åpenbart grodd. Gruppen som kom i går – bare 8 personer fra fem forskjellige nasjoner – og en tilsvarende gruppe som kommer i morgen, får noe av det beste en kjapp, contemporary, turist kan få med seg av Oslo, pluss litt av den nye 5-serien i Gran Turismo-utgave.

Når BMW inviterer, starter det vanligvis med at deres excellente shuttle-tjeneste møter på flyplassen og dekanterer de arbeidende hordene på et høvisk herberge.

I Oslo valgte de noe helt annet. Vel ankommet per jet, ble gjestene utstyrt med små orange-bordede pappskiver og sendt til Oslo med flytoget.

Og det i seg selv ble ganske morsomt, en fra vertskapet som hadde vært her flere ganger for å legge til rette, var fremdeles overbevist om at navnet på transportmidlet var snappy «Fly to Get» (på engelsk).

Vi er enige om at dette er et meget bedre navn enn patetiske Flytoget, og navneforslaget overlates herved gratis til selskapet. Hører du Lena?

Etter å ha pakket ut stylish reiseutstyr på Norges nyeste premium-hotell, The Thief på Tjuvholmen, i hovedstadens mest trendy område akkurat nå, ble det en lett lunch, sammen med punkt 1 på det faglige programmet.

Bil og hotell
Karina Holmen, som hadde vært interiørarkitekten på The Thief, og BMWs medbragte designspesialist, Martina Starke, hadde en morsom dialog som i stor grad gikk på likheten mellom hotellgjester og bilkunder i den klassen vi var i nærheten av her, og hva de ventet av produktene de kjøpte.

Begge var veldig enige om at materialer og håndverk var noe som definerte Premium, og begge hadde klare synspunkter på hvordan man kunne få produktene til å «vare», til å forbli contemporary, i mange år. Både et hotellrom og en bil bør vare i mer enn ett år.

Begge kunne også gi spennende eksempler på «personaliseringen» av sine respektive produkter.

Holmen ved hjelp av for eksempel lys og farger og tekstiler – og med tiden intelligent datakraft som forutså gjestenes ønsker og behov. Starke med eksempler på hvordan fabrikken kan oppfylle de aller fleste ønsker fra krevende og/eller bortskjemte og/eller vulgære kunder.

Erfaren
Dette er noe Starke har peiling på. Etter tekstilstudier i Hannover kom hun til BMW der hun jobbet med Colour and Trim (farger og innvendige materialer) i nesten 10 år, og ble en av de dyktigste.

Flere av de BMW’ene som går på gaten i dag hadde hun interiøransvaret for. Selv husker jeg best CS-konseptet fra Shanghai i 2007, og &-serie-konseptet fra Paris 2010.

Det var på den tiden hun overtok designansvaret for BMW Individual – fabrikkens avdeling for skreddersøm og oppfyllelse av de mest umulige ønsker.

Martina er noe så utrolig som en av de meget få designerne jeg vet om som ingen snakker vondt om.

De fleste designerne som kommer i sjefposisjoner er noens skikkelige bitcher (og da inkluderer jeg også herrer), gjennomførte primadonnaer og med et ego herfra til månen omtrent.

De som kjenner henne sier at Martina Starke er fullstendig uten selvhøytidelighet, at hun er morsom og inkluderende og hyggelig. Og innmari dyktig.

Snøhetta
Vi skulle høre mer fra henne, men nå bar det avgårde i kortesje til Snøhettas kontorer i et gammelt lagerskur på den gamle fiskebrygga nedenfor Akershus.

Der ble gjestene først gitt en orientering av Ole Gustavsen, han er en av Partnerne i dette firmaet som med en skikkelig Ø i navnet har bragt byggekunst ut over store deler av verden.

Han presiserte at det egentlig bare er en tilfeldighet at selskapet ble liggende i Norge (nå har de også et stort kontor i New York), han kalte det et internasjonalt selskap, og han fortalte om en flat struktur og en «management by begeistring» som man sjelden kommer over.

Og etter at han hadde gjennomgått prosjekter fra Biblioteket i Alexandria, et minne-anlegg på Ground Zero i New York, en stor utvidelse av det moderne museet i San Fransisco, til en enorm metrostasjon i Ryadh (Saudi Arabia), tok han oss med rundt i det enorme, åpne kontorlandskapet der det lå strødd med modeller og tegninger og inviterte til «bare fotografer».

I forkant
Disse journalistene som er vandt til arkitekt-primadonnaer måpte av forundring og torde nesten ikke ta ham på ordet. Hans argument er greit: «Vi ligger så langt i forkant av det vi gjør akkurat nå, så dersom noen ønsker å kopiere oss er de automatisk på etterskudd».

Gustavsen, som står i spissen for en ny industridesign-satsing hos Snøhetta, har lovet oss en prat etter ferien en gang om arkitekter og bildesign. Hva er egentlig forskjellen på å møblere gatene statisk (med hus) og dynamisk (med biler)?

Den samme kapasiteten tok oss så med til Operaen, der vi fikk en skikkelig gjennomgang av denne fantastiske blandingen av bygning og Plaza – en turistmagnet av dimensjoner, og fra taket fikk de fremmøtte ikke bare se Barcode-delen som allerede var ferdig (også med et Snøhetta-innslag forresten), men de fikk også et klart inntrykk av hvordan denne delen av Oslo kommer til å bli. En gang.

Velkommen til en hovedstad «Under construction».

Gran Turismo
Så ble det en gjennomgang av designelementene på den nye Gran Turismo utgaven av 5-serien, der Martina Starke ga imponerte tilhørere, som slett ikke er vant til å ha med bil å gjøre, et inntrykk av hva det var kollegene hennes hadde gjort. Og hvorfor. Også dette i idylliske omgivelser, bilen parkert ytterst på Tjuvholmen.

Vi har vært gjennom denne nyheten før, vi har sånn sett vært på Astrup Fearnley-museet før også, men nå ble det også en ny opplevelse.

For det første har åpenbart Renzo Piano-byggene vært så godt publisert i utlandet at dette var noe gjestene virkelig hadde sett frem til å besøke. For det andre ble det hakaslepp da de møtte noen av kunstverkene på innsiden.

Vi besøkte bare en bitte liten del av den permanente delen av samlingen, entusiastisk guidet, og ekspertisk (heter det det?) tolket, slik at til og med 130 kg blåinnpakket sukkertøy strødd utover gulvet fikk en mening.

Parallellen med bildesign er åpenbar: dersom man kan litt om historien, litt om bakgrunnen, litt om substansen, hjelper det på forståelsen – og dermed også på opplevelsen.

Ut av geografien
For meg ble dette plutselig ganske underlig. Da jeg etterpå sto sammen med fem andre språk og spyttet i vannet der kanalen skilte Aker Brygge fra Tjuvholmen, var jeg plutselig løftet ut av geografien og kunne vært hvorsomhelst – hjembyen var liksom ikke førstevalget.

Jeg var på nok en bilintroduksjon et eller annet sted i verden, hadde spist bra, hadde snakket med hyggelige bilfolk og sett en ny modell, hadde hatt et par gode satellitt-opplevelser, og det hele ga en god følelse, men hvor i all verden var jeg?

Selvfølgelig kom jeg fort tilbake til Oslo, men denne vektløse følelsen, der handlinger jeg kjenner ganske godt, og har gjentatt ganske lenge, har jeg erfart før, over store deler av verden. Det virker egentlig som en blanding av litt for blasert og farlig nær lettere åndssløv.

Men det virket i hvert fall på de andre som de verken var i tvil om hvor de var eller at de hadde opplevd noe utenom det vanlig. Og de får mer i dag. En liten «test-tur» med den nye bilen, med enda et par turistholdepunkter.

«Visit Oslo» får nok ganske mye å takke BMW for når disse inntrykkene dukker opp i livsstilmagasiner verden over. Og BMW får vel også noe ut av det.

Biler i dag selges vel så mye på image og metaverdier som de selges på hestekrefter og den siste centimeteren i baksetet. Det vet BMW bedre enn de fleste – det bekrefter både salgstall og inntjening.

Powered by Labrador CMS