Test fra BilAutofil nr. 9-2021 - Foto: Øivind Skar
Test fra BilAutofil nr. 9-2021 - Foto: Øivind Skar
Test fra BilAutofil nr. 9-2021 - Foto: Øivind Skar
Test fra BilAutofil nr. 9-2021 - Foto: Øivind Skar
Test fra BilAutofil nr. 9-2021 - Foto: Øivind Skar
Test fra BilAutofil nr. 9-2021 - Foto: Øivind Skar

BILTEST

Vilt og vakkert:
Peugeot 508 PSE møter Volvo V60 Recharge T6

Peugeot 508 PSE er den ville og Volvo V60 Recharge T6 den snille, men begge biter omtrent like kraftig fra seg når de utfordres. Dessuten byr de to på mengder av kjøreglede.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i BilAutofil nr. 9-2021

Elektrifisering har ikke bare gjort noe med forbruk og utslipp, men også satt ytelser i et nytt lys.

Så jeg blar meg ti år tilbake i tid i OFVs data/prisblad. 200 hk var den gang en kraftig bil og over 300 hk hørte til unntakene med mindre det stod Porsche eller noe enda heftigere på hekken.

Peugeots mest sportslige i Norge på den tiden het 508 GT og sparket fra med 204 hk. Volvo hadde Saabs 9.5 Aero Turbo med 300 hk å bryne seg på, så de lot V60 T6 ta ut på asfalten med 304 hk og firehjulsdrift.

Har vart en stund

Peugeot 508 og Volvo V60 T6 eksisterer i beste velgående og er mer vitale enn noen gang. Etter hybridiseringen skal det ikke harde pedaltråkket til for å vekke villdyret i de to tilsynelatende ganske så snille og praktiske stasjonsvognene.

Hybridiseringen er for begges vedkommende tvunget gjennom av EUs utslippskrav, mens produsentene har brukt effektpotensialet i elektrifiseringen til å gjøre bilene sportslig attraktive.

Etter hybridiseringen skal det ikke harde pedaltråkket til for å vekke villdyret i de to

Det igjen åpner for større betalingsvillighet hos kunder med sans for detaljer og gleden som ligger i vissheten om at de rå ytelsene ligger lett tilgjengelig under høyrefoten.

Stort løft

Peugeot 508 er den av de to i denne duellen som har tatt det største spranget. Søster-SUV-ene Peugeot 3008, Opel Grandland og DS 7 Crossback har i noen tid vært tilgjengelig med 1,6-liters bensinmotor og elektrifisert opp til 300 hk via drift på alle hjul, mens Citroën C5 Aircross og Peugeot 508 måtte nøye seg med elmotor på forhjulene for å hjelpe bensinmotoren til lavere utslipp, hvilket satte effektstopper på 250 hk.

Men Peugeot Sport visste råd, de flyttet over 300 hk/4x4-pakken til 508, senket chassiset litt, breddet ut sporvidden foran med 24 millimeter og med 12 millimeter bak, oppgraderte bremsene og lakket kaliperne i sportsdivisjonens gule farge, monterte sidespoilere foran og bak, la inn sportsdivisjonens logo på panseret, begge forskjermene og hekkluka, for så å avslutte med 245/35 R 20 hjul i svartlakkert felgdesign.

508 PSE er ikke bare lav og tøff, men med 360 hk den sprekeste serieproduserte bilen Peugeot noen gang har sluppet ut på asfalten.

Tøff allerede

Grepene innvendig er ikke like iøynefallende. Det bittelille rattet med flat topp og bunn i kombinasjon med instrumentskjerm montert over rattet, er allerede så annerledes og spesielt at det holder med noen gule og godt synlige sømmer i tillegg til nydelige og påkostede seter som kan senkes så langt ned at en sitter i bilen og ikke på den.

(Testen fortsetter)

Peugeot 508 PSE - Foto: Øivind Skar
Peugeot 508 PSE - Foto: Øivind Skar
Peugeot 508 PSE - Foto: Øivind Skar
Peugeot 508 PSE - Foto: Øivind Skar
Peugeot 508 PSE - Foto: Øivind Skar
Peugeot 508 PSE - Foto: Øivind Skar
Peugeot 508 PSE - Foto: Øivind Skar
Peugeot 508 PSE - Foto: Øivind Skar
Peugeot 508 PSE - Foto: Øivind Skar
Peugeot 508 PSE - Foto: Øivind Skar
Peugeot 508 PSE - Foto: Øivind Skar
Peugeot 508 PSE - Foto: Øivind Skar
Peugeot 508 PSE - Foto: Øivind Skar
Peugeot 508 PSE - Foto: Øivind Skar
Peugeot 508 PSE - Foto: Øivind Skar
Peugeot 508 PSE - Foto: Øivind Skar
Peugeot 508 PSE - Foto: Øivind Skar
Peugeot 508 PSE - Foto: Øivind Skar
Peugeot 508 PSE - Foto: Øivind Skar
Peugeot 508 PSE - Foto: Øivind Skar
Peugeot 508 PSE - Foto: Øivind Skar
Peugeot 508 PSE - Foto: Øivind Skar
Peugeot 508 PSE - Foto: Øivind Skar
Peugeot 508 PSE - Foto: Øivind Skar

Det, i kombinasjon med Peugeots beste styring og et chassisoppsett som nærmest eliminerer krengning, gir en så godt som fullverdig sportsbilopplevelse til brøkdelen av en fullblods sportsbils pris når de 360 hestekreftene som drar til 100 på 5,2 sekunder, jobber seg kjapt opp og ned gjennom den åtte trinns girkassen som du selvfølgelig girer manuelt med hendlene bak rattet om det er ønskelig.

508 PSE er ikke bare lav og tøff, men med 360 hk den sprekeste serieproduserte bilen Peugeot noen gang har sluppet ut på asfalten

Det deilige med elmotoren er dens umiddelbare respons inntil bensinmotoren har bygd opp nok moment til å overta etterhvert som elmotorens moment faller.

Bevares hvor morsom Peugeot har klart å lage denne bilen. Det får meg til å tenke på Peugeot 405 MI16 og noen trafikkløse og ganske svingete veier sør i Europa mot slutten av 1980-årene. Den samme gode følelsen satt jeg igjen med etter noen titalls mil med 508 PSE oppe i den norske fjellheimen.

Ikke råest

Nå har sannsynligvis ikke Peugeots hensikt vært å ta opp kampen med Audi RS, BMWs M-modeller og Mercedes AMG, men heller å være et alternativ til de litt mer hk-moderate sportsutgavene fra premium-produsentene og ikke minst Volvo S60 T6/T8 og T8 Polestar Engineered.

Derfor tok vi med Volvo V60 T6 på samme reise, men var det egentlig den samme reisen selv om veiene var de samme og ytelsene omtrent de samme? Nei ikke på noen måte. Volvoen oppfører seg på alle måter snillere, den er nesten like rask rett fram, men innbyr ikke til like mye lek på underholdende veier.

Der du gruer deg til gater med brostein og trikkeskinner med Peugeoten, flyter Volvoen over fartsdumper og de nevnte trikkeskinnene som om de ikke var der. Ja, jeg vet at Polestar Engineered er den rette bilen å sammenlikne 508 PSE med, men det er samtidig nyttig å rette lyskasteren mot det ulike tankesettet som ligger til grunn for 508 PSE og V60 T6 fordi de to er mer like hverandre i pris.

Valgets kval

Når man vet at bilene er omtrent like raske, like store utvendig og like rommelige innvendig, så handler valget om hva man foretrekker i hverdagen; å være sportskonge eller komfortkonge.

De to målbare forskjellene av betydning er at V60 T6 trekker nesten dobbelt så tung tilhenger som 508 PSE (2000 kg mot 1270 kg) og at Peugeot sperrer på 250 km/t mens Volvo har bestemt at ingen Volvo skal ha høyere toppfart enn 180 km/t. Det gjelder uansett hvor mye gamp det er under panseret.

I tvilens land

Min kollega som tilbringer deler av fritiden i en historisk Ford Mustang er ikke i tvil, det må bli 508 PSE, mens jeg under tvil også lander på 508, men skulle ønske Peugeot hadde nærmet seg BMW som i M5 makter å kombinere ytelser og komfort bedre enn noen andre familiebilbyggere.

Volvos svakhet i 2021 synes jeg er interiøret. Byggekvaliteten er høy, setene supre å sitte i og det er fikst med startbryteren på midtkonsollen som tar den historiske gulvnøkkelen i Saab 9-3 til neste nivå.

Men sammenliknet med cockpitopplevelsen i 508 (og skjermbasert instrumentering i selv billige Mercedes-modeller, for ikke å snakke om i Honda e), oppleves V60 mer traust enn framoverlent.

(Testen fortsetter)

Volvo V60 Recharge T6 - Foto: Øivind Skar
Volvo V60 Recharge T6 - Foto: Øivind Skar
Volvo V60 Recharge T6 - Foto: Øivind Skar
Volvo V60 Recharge T6 - Foto: Øivind Skar
Volvo V60 Recharge T6 - Foto: Øivind Skar
Volvo V60 Recharge T6 - Foto: Øivind Skar
Volvo V60 Recharge T6 - Foto: Øivind Skar
Volvo V60 Recharge T6 - Foto: Øivind Skar
Volvo V60 Recharge T6 - Foto: Øivind Skar
Volvo V60 Recharge T6 - Foto: Øivind Skar
Volvo V60 Recharge T6 - Foto: Øivind Skar
Volvo V60 Recharge T6 - Foto: Øivind Skar
Volvo V60 Recharge T6 - Foto: Øivind Skar

Rekkevidde uvesentlig

Til slutt litt om forbruk og rekkevidde. Begge har like store batteripakker, 11,5 og 11,6 kWt. At Peugeot på papiret oppgir 42 km rekkevidde (vi klarte 51 km i test), mens Volvo oppgir inntil 59 km (vi endte i test på 44 km) er egentlig uten betydning.

Og hadde det ikke vært for EUs utslippskrav, burde bilene hatt langt mindre batteri for å spare vekt, men samtidig vært hybride og hatt nok batterienergi til å gi de gode ytelsene.

Naturligvis kjørte vi bilene tomme for batteristrøm for å se deres forbruk i vanlig hybrid modus. Og ganske overraskende endte begge på 0,73 liter per mil. Et så høyt forbruk er naturligvis vederstyggelig sett fra et miljøståsted, men sett med entusiastøyne og tatt i betraktning effekten er dette helt innenfor akseptable grenser.

KONKLUSJON

Komfortkonge passer på Volvo V60 T6. Bilen er litt langsommere enn T8 (390 hk) og 30.000 kroner rimeligere enn sistnevnte, men 130.000 kroner rimeligere enn den røffere V60 T8 Polestar Engineered.

Men Volvo makter selv i V60 T6 å gjøre en standard familiebil både svært rask, passe sportslig og veldig komfortabel. Volvo byr også på seter som holder til mange timer i strekk bak rattet.

Selv med original startknapp på midtkonsollen og vertikalt montert infotainment-skjerm, tåler nå resten av det nordisk minimalistinspirerte interiøret fint en oppgradering.

Peugeot 508 PSE er i duellen sportskongen og på ganske mange områder et friskere pust enn Volvoen. Franskmannen ser mer moderne ut, men med dårlige komfort som kompromiss for sportsligheten.

Peugeot-interiøret er i en klasse for seg og bidrar til å gi den totale kjøreopplevelsen som gir Peugeoten et bittelite overtak på Volvoen.

Samtidig innser testteamet at for mange betyr komfort mer enn sport i hverdagen. Sånn sett ender V60 T6 opp som bruksbilen og 508 PSE som entusiastbilen.

OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase. Volvo har fått vesentlig økt elektrisk rekkevidde etter testen ble kjørt.

Test BilAutofil nr. 9-2021 - Data og poeng
Powered by Labrador CMS