Mazda 6

Publisert Sist oppdatert

Mazda 6
Mazda 6

Innledning

Mazda 6 er ikke lenger noen nykommer, den hadde sin Europapremiere i Genéve i mars 2002, som etterfølger av 626. Enkelte detaljer i førermiljøet gir da også signaler om at bilen ikke er av helt ny dato, og et visst hardplastpreg på dashbord og midtkonsoll gir et inntrykk av billigere materialvalg enn hos de ferskere konkurrentene.

Vel på plass ved rattet finner vi raskt en akseptabel sittestilling, med en brukbar fothviler for venstrefoten, og midtkonsollen som gir god sidestøtte for høyrebenet. Instrumentene er tydelige og lettleste, og knapper og brytere er logisk og oversiktlig plassert. Sitteputen er i korteste laget, og dermed kunne også lårstøtten vært bedre. Dette merkes best etter at man har tilbrakt en times tid i setet, så ved langkjøring innbyr bilen sånn sett til at man stanser med jevne mellomrom for å strekke bena.

Kjøreegenskapene er en av bilens sterke sider, i det hele tatt viser Mazda 6 positive kjøregenskaper på krevende veier. Tannstangstyringen er presis og forholdsvis kontant, og servoen er fint balansert så den fjerner ikke for mye av tilbakemeldingen fra underlaget. Fjæringen og dempingen ligger på den komfortable siden mer enn på den sportslige. Dermed svelger den fint unna både dårlig asfalt og større dumper, bare ikke tverrskjøtene blir alt for brå. Ulempen er at den blir i mykeste laget når vi skal lose den gjennom krappe svinger eller må gjøre en unnamanøver. Da er det godt å ha ESP, elektronisk stabilitetskontroll, å støtte seg på, ellers ville vi fort fått det svært travelt med å rette opp overstyringen.

Motoren er den samme som Ford bruker i Mondeo, men Mazda tar ut litt lavere ytelse i sin versjon. I vår testbil er motoren koblet sammen med en automatgearkasse, også her firetrinns slik som hos den andre japanske deltakeren i testen. Gearsjaltingen skjer harmonisk og greit, og motoren er mer enn sterk nok til å hindre masete gearskifter i motbakkene. Likevel gir gearkassen en pekepinn på at bilen ikke er av helt ny dato, den har nemlig ikke manuell, sekvensiell sjaltemulighet slik som de fleste nyere automatkasser.

Det er meget enkelt å utnytte fleksibiliteten når baksetet skal benyttes til last. En hendel på hver side i bagasjerommet sørger for å løsne bakseteryggen slik at den vipper frem, samtidig som sitteputen glir fremover. Seteryggen legger seg oppå sitteputen, og vips så har du flatt gulv helt frem til forseteryggen. Bredden i bagasjerommet er også blant de beste.

Sikkerheten er et område hvor Mazda 6 må stille bak i køen: Bare 4 stjerner i NCAPkollisjonstesten, med to poeng mindre enn Mondeo, betyr alt i alt dårligst score på sikkerhet av de seks testbilene. Samtidig er det bare Peugeot 407 som kom ut av bremsetesten med lengre bremselengde.

FØRERMILJØ = 7
Oversiktlig og greit, men detaljene røper at bilen ikke er helt ny.

PLASS = 8
Rommelig kupé, bagasjerom med god bredde og praktisk bakseteløsning.

KOMFORT = 7
Fin fjærings- og kjørekomfort. Dårligere sittekomfort.

KJØREEGENSKAPER = 8
Kompetent hjuloppheng, presis styring. Litt for myk for unnamanøveren.

YTELSER OG FORBRUK = 8
Kvikk motor, forholdsvis gunstig forbruk.

SIKKERHET = 7
Bare fire av fem NCAP-stjerner, bremselengde midt på treet.

PRIS OG UTSTYR = 8
Gunstig basispris. Utstyrsnivå på det jevne i dette selskapet.

Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

Les videre:
- Ford Mondeo
- Peugeot 407
- Saab 9-3- Toyota Avensis
- Volkswagen Passat
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS