-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Kundefrontmedarbeider
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kjøreglad familiebil
Mazda6 er kanskje en noe undervurdert familiebil. Pen design og gode kjøreegenskaper er stikkord for japaneren.
Først publisert i Bil 12-2014.
Dagens Mazda6 er en knallbil. Pen å se på, god å kjøre og veldig gunstig priset. Men det betyr ikke at forrige generasjon ikke er noe å ta en kikk på.
Første generasjon Mazda6 var på mange måter starten på en liten revolusjon hos den Hiroshima-baserte bilprodusenten. Borte var de tresifrede modelltallene, og inn kom friskt utseende og matchende kjøreegenskaper.
Generasjon to videreførte det beste fra forgjengeren, men løftet seg også mange hakk på en del områder. Mazda6 holder seg derfor godt den dag i dag.
Valgmuligheter
Andre generasjon Mazda6 ble lansert i 2007, og i starten var det fire motorer å velge mellom: En dieselmotor på 140 hestekrefter, og tre bensinmotorer fra 120 til 168 hestekrefter.
Ikke lenge etterpå ble utvalget utvidet, og dieselmotorer kunne fås fra 125 til 185 hestekrefter – med en 163-hester midt mellom. Disse motorene erstattet 2-literen på 140 hestekrefter, og har et slagvolum på 2,2 liter.
De aller fleste bilene på bruktmarkedet i dag er den med lavest effektuttak. 125-hesteren ble senere oppgradert til 129 hestekrefter.
Denne ble i sin tid beskrevet som tilstrekkelig, også sammenlignet med den største utgaven. «Etter å ha kjørt begge versjonene under introduksjonen, er konklusjonen at du nok har spesielle trekkbehov eller andre preferanser om du mener at de ekstra hestekreftene og 60 Nm er verdt prisforskjellen på rundt 90.000 kroner» skrev BilNorge i 2010.
Automat og diesel er det derimot verre med, da er det bensin som gjelder. Firehjulsdrift har aldri vært aktuelt på Mazda6 i Europa.
Mazda6 kom i tre fasonger; sedan, kombikupé og stasjonsvogn. I Norge er naturlig nok ikke sedanen og kombikupeen storselgere, det er stasjonsvogn det har gått aller mest i.
Utstyrsmessig kan Mazda6 skilte med diverse snacks. Ting som blindsonevarsler, svingbare xenonlys, cruise control, antispinn og stabilitetskontroll, parkeringssensorer, skinnseter og navigasjon var tilgjengelig. Musikkanlegg fra Bose, to-soners klimaanlegg og hengerfeste er også ting det kan være verdt å merke seg.
På interiørfronten var riktignok ikke 6eren noen trendsetter. Dashbordlayouten er enkel og oversiktlig, men ikke veldig spennende. Materialkvaliteten kom seg med en facelift, men var likevel ikke klasseledende.
Teknisk kvalitet
Det tyske kontrollselskapet Dekra kan melde om en bil som er som snittet eller bedre enn sine konkurrenter. Understell, styring, motor og drivverk får tommel opp fra Dekra, og er betydelig bedre enn gjennomsnittet. Karosseri og interiør er også noe bedre enn snittet, mens bremser og elektronikk er på par med konkurrentene.
Dekra tipser eventuelle kjøpere om at bremsene bør kikkes grundig på, at alle lysene (inkludert parklys og skiltlys) fungerer og at ingen varsellamper for airbag eller dekktrykk lyser i instrumentpanelet.
På dieselbiler er det ekstra viktig å sjekke at oljen ser bra ut. Tett dieselpartikkelfilter kan føre til problemer i oljesumpen, som igjen kan gi skader på motoren. Det er særlig mye bykjøring som fører til tett partikkelfilter.
DETTE SKREV VI...
Designlinjene i nye Mazda6 oppleves som de står godt til bilens personlighet. Man har lagt stor vekt på å skape en bil som lever opp til de fine kjøreegenskapene som finnes i dagens Mazda 6, samtidig som man har ønsket å bringe inn en smule mer komfort for de som velger denne bilen. BilNorge kjørte bilen på en litt trang og svingete bane utenfor Budapest, og fikk bekreftet at dette fortsatt er en bil som appellerer til de som liker sportsligheten som Mazda har stått for.
BilNorge 19.10.2007
(Duell mot Hyundai i40)
Mazda6 har ryddig, enkelt og oversiktlig førermiljø, men med et visst plastpreg samtidig som man ikke rekker frem til alle brytere og knapper uten å bøye seg frem. Begge bilene har noe korte sitteputer, men det er bedre sidestøtte i ryggen på Mazdas delskinnseter enn i Hyundais skinnseter. Mazda har mer tradisjonell utforming av dashbord og midtkonsoll enn i40, kall det gjerne mer traust. Mazda6 fremstår i vår test som en helstøpt bil, med jevn og god score i de fleste disipliner. Sånn sett kan vi si at den har et ufortjent lavt salgsvolum her hjemme.
Bil 12 2011
Motor: | 4-syl. turbodiesel, 2184 ccm. |
Effekt: | 95 kW (129 hk) v/3500 o/min. |
L/B/H i cm: | 470/180/149. |
Akselavstand: | 272,5 cm. |
Egenvekt: | 1565 kg. |
Bagasjerom: | 519-1751 liter. |
Aks. 0-100 km/t: | 10,9 sek. |
Toppfart: | 193 km/t. |
Snittforbruk: | 0,52 l/mil. |
CO2: | 139 g/km. |