BMW 7-serie: Klar for statsråd

Modifisert og raffinert både utvendig og innvendig, og fem av seks motorer er nye. En av aristokratene blant luksus-limousinene har fått en skikkelig oppstrammer.

Publisert Sist oppdatert
7-serie7-serie

7-serie
7-serie

Først publisert i BIL 6 - 2005.

Regjeringsmedlemmer og konsernsjefer er blant de som hyppigst får stifte bekjentskap med BMW 7-serie – som regel fra baksetet. Baksetet er da også usedvanlig velutstyrt og komfortabelt. Etter dagens svært vellykkede forhandlinger, kan du for eksempel hente fram kald champagne fra kjøleren bak det brede midtarmlenet, eller du kan slappe av på vei til neste møte, med en DVD-film på skjermen som er plassert mellom forsetene. Du behøver ikke skru opp filmlyden mye, støydempingen i kupeen er glimrende. Motorlyden høres bare som et sus når sjåføren akselererer ut på motorveien, og en fjern, dempet romling fra den grove asfalten er bare en bekreftelse på at bilen er i bevegelse.

Mens sjåføren sørger for veivalget, kan du legge seteryggen bakover for å slappe enda bedre av. Vil du ha bedre lårstøtte, er det bare å berøre knappen som styrer den elektriske setereguleringen – og sitteputen forlenges med åtte centimeter. Skål, herr statsråd.

Mens de som betaler moroa slapper av i baksetet, ser vi andre på noen av de tekniske detaljene. Motorprogrammet er nytt eller modifisert på ett unntak nær, det er bare motoren i 760i som er uendret. De fem andre motorene har fått større eller mindre endringer, og alle har fått mer muskler enn tidligere. V8-dieselen i 745d har for eksempel blitt nykonstruert i en slik grad at den har blitt 30 kg lettere enn før, takket være omfattende bruk av aluminium og magnesium. Den minste bensinmotoren i programmet, 730i, har slanket seg 10 kg, samtidig som ytelsen har økt med 12 prosent og forbruket har gått ned med nesten 5 prosent. Ikke slik å forstå at forbruket har spesielt stor betydning for den som bestiller en slik bil, men alle monner drar, ikke minst med tanke på å oppfylle diverse utslippskrav.

Om ikke hjulopphenget og fjæringen fungerte glimrende tidligere, har disse detaljene blitt ytterligere optimalisert, også her ved bruk av mer aluminium. Verken utvendig eller innvendig design er dramatisk endret, vi snakker om modifikasjoner for å understreke det raffinerte. Men etter nærmere granskning har vi notert følgende punkter på blokken: Nye frontlykter (xenonlykter er nå standard), nytt panser (som er en tanke brattere), nye støtfangere, nytt bagasjeromslokk og nye baklykter. En detalj som ikke synes, men som er vel så viktig for kjøreegenskapene, er at sporvidden er økt med 14 mm.

Det elektroniske informasjonssystemet, iDrive, har fått flere funksjoner – og for å forsvare seg mot de kritiske røster som mener at systemet er komplisert å bruke, har BMW nå plassert åtte av systemets funksjonsvalg på rattet. Dessuten er deler av radiobetjeningen tatt vekk fra iDrive og lagt over på separate knapper på dashbordet.

Utstyrsnivået er meget høyt, det meste er enten på plass eller kan skaffes, for å si det slik. Skinninteriør er selvfølgelig standard på alle modeller, men du må betale 33.500 kroner for å få med system for kommunikasjon mellom bilkupeen og utsiden, med innebygget angrepsalarmfunksjon.

Lengde: 504 cm. Bredde: 190 cm. Høyde: 149 cm. Akselavstand: 299 cm. Sporvidde f/b: 158/159 cm. Bagasjeromvolum: 500 liter. (VDA). Tankvolum: 88 liter.
Forbruk i følge 99/100/EU. Lang versjon er 14 cm lenger og koster ca. 35.000 kroner mer.

Powered by Labrador CMS