BMW 7-serie 2016
Foto: Carparazzi©
BMW 7-serie 2016
Foto: Carparazzi©
BMW 7-serie 2016
Foto: Carparazzi©
BMW 7-serie 2016
Foto: Carparazzi©
BMW 7-serie 2016
Foto: Carparazzi©
BMW 7-serie 2016
Foto: Carparazzi©
BMW 7-serie 2016
Foto: Carparazzi©
BMW 7-serie 2016
Foto: Carparazzi©
BMW 7-serie 2016
Foto: Carparazzi©
BMW 7-serie 2016
Foto: Carparazzi©
BMW 7-serie 2016
Datamanipulasjon: Carparazzi©
BMW 8-serie
Datamanipulasjon: Carparazzi©
BMW 8-serie
Datamanipulasjon: Carparazzi©

BMW fornyer toppen

Om noen måneder lanserer Mercedes sin nye S-Klasse. Fortsatt drøyer det noen år før BMW er klar med ny 7-serie, men testene er allerede i gang.

Publisert Sist oppdatert

Dagens 7-serie kom på markedet i 2008 og fikk et ansiktsløft i fjor, så fortsatt drøyer det et par år før den neste skal på markedet. Trolig får vi først se den mot slutten av 2015 som en 2016-modell.

Likevel er testene godt i gang, noe disse ferske spionbildene fra Carparazzi viser. Og selv om testingen er på et tidlig stadium, har de informasjon nok til å lage en første datamanipulasjon som gir en god pekepinn på hva vi har i vente når bilen med kodenavn G11 ser dagens lys.

På denne testmodellen er bakre støtfanger og enkelte karosserideler lånt fra dagens 7-serie. Koffertlokket ser annerledes ut, og foran ser panser og grill ut til å sitte lavere.

Selv om eksteriøret ikke skiller seg dramatisk fra dagens modell, blir det som ligger under skallet kraftig endret.

BMW tar i bruk revolusjonerende produksjonsteknikk for å møte stadig strengere utslippskrav fra myndigheter på alle kontinenter. Det innebærer lettere konstruksjoner, mer effektive drivlinjer og nye elementer i deres Efficient Dynamics-teknologi.

Ved å anvende teknologi som de har utviklet for sine i-seriemodeller er det trolig at BMW vil benytte en miks av materialer i konstruksjonen av nye 7-serie, som karbonfiber, aluminium og høyfast stål. Sannsynligvis kan panser, skjermer, koffertlokk og tak lages i karbonfiber.

Lavere vekt er ikke bare gunstig for å redusere forbruk og utslipp, men er også positivt for kjøreegenskaper, akselerasjon og bremsing.

Motorutvalget vil bestå av 6-, 8- og 12-sylindrede motorer, alle med direkteinnsprøytning og avansert turboteknologi. Selv om mange mener en V12 i dag er unødvendig, er det mange kresne kunder i viktige markeder som forlanger et slikt alternativ for i det hele tatt å vurdere bilen.

På den andre siden av skalaen vil vi også se hybridmodeller, trolig også en plugg-inn hybrid utviklet i samarbeid med teknologipartner Toyota. De som ønsker mest mulig ytelser kan også se frem til versjoner som M-divisjonen har pustet på.

Og selvsagt blir bilen spekket med moderne teknologi som skal gjøre reisen så trygg og komfortabel som overhodet mulig.

PS!
Nå som BMW er i ferd med å fylle modellnisjer med 2-serie og 4-serie, er det ikke unaturlig at det også vil komme en 8-serie basert på neste generasjon 7-serie. Våre venner hos Carparazzi har dannet seg et bilde av hvordan en slik modell kan ta seg ut.

Powered by Labrador CMS