-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Rover 75
Rover 75 er moderne teknikk i nostaligisk innpakning. Endelig har Rover den bilen de trenger.
Først publisert i BIL 4 - 1999.
Rover ønsker å fremstå som Englands BMW, eller en Jaguar til halve prisen. Men ser vi bort fra Range Rover, har de til tider vært langt unna dette målet. Rovers 400- og 600-serie er bare lettere kamuflerte utgaver av Hondas Civic og Accord. Bra biler til sitt bruk, men ikke det riktige utganspunktet for å lage en fornem og britisk bil.
Med Rover 75 har de tatt ett langt steg i riktig retning. I likhet med Jaguar og deres nye S-Type, har Rover sett seg tilbake i tid for å finne inspirasjon. I Rover 75 ser man tydelig ideer fra Rovers 60- og tidlig 70-talls modeller. Den som kjenner biler som Rover P5 vil se tydelige likhetstrekk i hvordan siden på bilen er bygget opp. Fra kanalene og opp til vinduene buer dørene tydelig utover.
Seks er best
Rover 75 kommer med tre bensinmotorer og en dieselmotor, men dieselen må vi greie oss uten her på berget. Dermed står valget mellom en 1,8-liters firer eller to V-seksere med sylindervolum på henholdsvis 2,0 og 2,5 liter.
Vårt førstevalg er to-literen. Den er akkurat passe sterk og turtallsvillig samtidig som den oppfører seg kultivert. Den større sekseren er raskere på papiret, men i virkeligheten merkes ikke store forskjellen. I hvert fall ikke nok til, etter vår mening, å forsvare prisforskjellen.
De fleste kundene vil nok droppe V-sekserne og heller velge den minste motoren, for Rover 75s spesielle kvaliteter sitter ikke under panseret. Derimot er det få om noen biler i denne prisklassen som gir samme følese av luksus både når man beundrer bilen utvendig og når man setter seg bak rattet. For 299.000 kroner får du dashbord i ekte nøttetrefiner, et vell av krommede detaljer og et design som virkelig skiller seg ut. Finishen på de bilene vi kjørte i Spania er kanskje ikke helt i samme klasse som Audi eller BMW – noen detaljer her og der kunne vært bedre festet eller mer gjennomtenkt – men så er heller ikke prisen i samme klasse som de tyske bilene, utstyr og utseende tatt i betraktning.
Stil og stål
Motorene er Rovers egne K-serie-motorer og benytter seg av fireventilsteknikk. Alle kan kombineres med femtrinns automatgear. Den aktive sjåfør vil neppe være helt tilfreds med 1,8-literen. 120 hester er ikke mer enn det man trenger i en bil av denne størrelsen. På den annen side er den ikke noen direkte sinke. Og i en bil som dette vil mange kanskje heller bruke de ekstra kronene på skinninteriør og automatgear enn på en større motor. For skinnsetene er spesielle og hever luksusfølelsen enda noen hakk.
Noen har beskyldt Rover for å være for opptatt av sin fortid og direkte bakstreverske i design. Andre, blant dem undertegnede, mener at britiske 60-tallsbiler er noe av det stiligste som finnes. Produksjonskvaliteten på de samme bilene forbigår vi derimot i stillhet.
Luksuriøs
Bakfra minner femogsøttin mye om Bentley, neppe helt utilsiktet. Foran dominerer en stor kromgrill og doble hovedlykter. Rover har lagt stor vekt på detaljer. Dørhåndtakene er av den gamle typen med trykkknapp på enden. Krom, selvfølgelig. Nederst på døren sitter det et merke som angir sylindervolum. Det er eneste mulighet for å skille biler med forskjellige motorer fra hverandre. Noen beskyttende gummilist har heller ikke fått lov til å ødelegge de store dørflatene. Dørene er derfor laget i en bedre stålkvalitet enn normalt for å hindre småbulker.
For å komme inn i bilen må man stige over dørstersklene i krom. Dashbordet er spesielt med nøttetreet som strekker seg i hele bilens bredde. Speedometer og turteller sittter innfelt og har kromringer, antikkgul bakgrunn og visere i klassisk stil, detaljer som understreker det sjarmerende med Rover 75. For den som tiltrekkes av tysk nøkternhet vil kanskje interiøret i Rover 75 bli for mye av det gode, men det er likevel ryddig og oversiktlig. Innvendig finner man i alle fall et tegn på at Rover eies av BMW, for stereoanlegget ligner mistenkelig på det man finner i BMWs 3- og 5-serie. Bortsett fra dette innslaget er det lite å finne av tyske deler.
Jeg må medgi at jeg falt litt for denne Roveren. Det er få biler som så utilslørt er konstruert for å gi eieren en luksusfølelse. Mens andre strever for å lage ryddige og fornuftige biler, er Roveren gjennomført ekstravagant i sin omgang med små og tilsynelatende ubetydelige detaljer.
DETTE ER ROVER 75:
Lengde: 474,5 cm. Bredde: 177,8 cm. Høyde: 142,7 cm. Akselavstand: 274,5 cm. Sporvidde f/b: 150,5/150,5 cm. Bagagasjevolum: 432 l. (VDA). Tankvolum: 66 l.
Forbruk i følge 93/116/EU.