-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
Nedtelling til ny 911 - del 5
Den 27. november skal Porsche avduke åttende generasjon 911 på bilutstillingen i Los Angeles. Vi tar et tilbakeblikk på noen milepæler fra den 55-årige 911-historien.
Med femte generasjon 911 – internkode 996 – tok Porsche et vågalt grep ved å ta i bruk vannkjølte motorer. Etter 34 år ble nå 911 en tvers gjennom ny bil, og Porsche løste på denne måten en del viktige utfordringer.
Som en del av prosessen, som hadde startet med forgjengeren, fokuserte de på å kutte kostnader gjennom å benytte komponenter som var kompatible med andre modeller, som Boxster, så vel som å møte stadig strengere utslipps- og sikkerhetskrav.
De klassiske linjene ble fusjonert med moderne teknologi – enkelt sagt gjenoppfant man en legendarisk sportsbil og klargjorde den for fremtiden. Man kan trygt si at 996 var modellen som startet en ny æra for Porsche.
Lengden ble økt med 18,5 cm, og akselavstanden ble strukket for andre gang i modellens historie – nå med hele 80 mm. I tillegg ble bredden utvidet med tre centimeter.
Resultatet var en mer komfortabel kabin med mer alburom. Dashbordet fikk også ny utforming da de fem tradisjonelle instrumentklokkene «smeltet» i hverandre.
Men den største revolusjonen fant sted i hekken. Man beholdt boxer-motoren, men ikke luftkjølingen. Vannkjøling måtte til for å møte nye utslippskrav.
Den nye motoren med slagvolum på 3,4 liter uten pustehjelp hadde 300 hester – tilsvarende 3,3-literen i foregående 911 Turbo. I neste omgang ble slagvolumet økt til 3,6 liter og effekten til 320 hk.
911 Turbo fikk også en vannkjølt boxer – en 3,2-liter som var utledet fra motoren som hadde sittet i 911 GT1 da den kjørte inn til seier på Le Mans i 1998.
Takket være twin turbo hadde den en effekt på 420 hester i produksjonsbilen. Dermed ble 911 Turbo Porsches første produksjonsmodell som passerte 300 km/t barrieren.
I 911 GT2 hadde motoren en effekt på hele 483 hk, og for å stoppe muskelbilen effektivt ble denne Porsches første serieproduserte modell med keramiske bremser som standard. I tillegg til overtrufne stopp-egenskaper var fordelene med disse halv vekt og en levetid på inntil 300.000 km.
Med samme motor, men uten turbo, markerte 911 GT3 starten på en ny æra med ekte kjøreglede både på vei og på bane. Den ble basis for Porsches merkecuper som i dag kjøres på alle kontinenter.
I 996 hadde 3,6-literen opprinnelig en effekt på 360 hk, som siden økte til 381 hk. 911 GT3 RS fulgte i 2003 og var enda mer spisset for racing.
Mellom 1997 og 2005 produserte Porsche totalt 175.262 biler av type 996.
Les også: