Mercedes A170

Publisert Sist oppdatert

A170
A170

Innledning

Mercedes A 170 er den eneste av de tre testbilene som ikke har 1,6-liters motor, men ytelsen er den samme som hos de to andre. Riktignok oppgir fabrikken 115 hk, men 85 kW er og blir 115,6 hk – så vi følger de to andre produsentenes eksempel og forhøyer til 116.

A-Klasse har en spesiell konstruksjon med såkalt sandwich-gulv, et dobbelt gulv som gjør at du sitter høyt over bakken, men lavt over gulvet. Det tar litt tid å venne seg til en sittestilling med nesten vannrette ben. Bilen har lav skulderlinje, du har følelsen av å sitte høyt og fritt, og har meget god oversikt fra førerplassen.

I den nye A-Klasse er interiøret så absolutt hevet til Mercedes-nivå, det “billige inntrykket i forrige A-Klasse er historie. Førermiljøet er ryddig, med oversiktlige, klassiske instrumenter. Den Mercedes-typiske multihendelen, med alle funksjoner for lys, vindusvisker og blinklys samlet på venstre side av rattet krever tilvenning. Når skal Mercedes-Benz erkjenne at de aller fleste bilførere har to hender?

En detalj som understøtter kvalitetsfølelsen er at A-Klasse er utstyrt med doble dørpakninger, altså at det er gummi på både dørblad og karm. Dette har betydning for tetningen mot både lyd og vann – men også for lyden når du lukker dørene.

A-Klasse har et meget behagelig lydbilde, med lite av både hjulstøy og motorlyd, bortsett fra en sjenerende transmisjonsstøy ved gasspådrag i landeveisfart. Det er også noe vindsus i hastigheter over 80 km/t.

Plassutnyttelsen er bilens sterke side. Bakseteryggene kan tas helt ut, det samme kan sitteputene i baksetet. Riktignok tar de plass i bilen hvis de ikke kan legges igjen i garasjen, men fleksibiliteten er stor når det er mulig å sjonglere med lastelengder og -volumer. Gulvet i bagasjerommet kan med et enkelt håndgrep heves eller senkes ca 12 cm. I øverste posisjon blir det et lukket rom under gulvet samtidig som bagasjegulvet blir helt flatt uten lasteterskel. Når ryggen på høyre forsete vippes frem, blir lastelengden 2,3 meter – småimponerende i en bil med godt under fire meter utvendig lengde.

A-Klasse har mindre presis styring, særlig sammenlignet med BMW’en. Et relativt mykt oppsett på hjulopphenget gjør at A-Klasse er den minst sportslige av de tre konkurrentene. Sagt på en annen måte er det altså ikke kjøreegenskapene som sitter i høysetet. Samtidig er bilen noe følsom for sporing på slitt asfalt, selv om den står på standard dekkdimensjon. Sporing er ellers en egenskap som øker med dekkbredden. Det er ellers verdt å merke seg at det ikke er mulig å koble ut ESP-systemet, forståelig nok med tanke på A-Klassens tidlige historie.

A-Klasse er testens positive overraskelse. Ikke på grunn av sine kjøreegenskaper, men på grunn av innvendig plass og fikse løsninger som gir stor fleksibilitet.

FØRERPLASS = 7
Førermiljø med god oversikt og kvalitetsfølelse. Uvant sittestilling, vanskelig å se symbolene på multifunksjonshendelen.
PLASS = 10
Form og fleksibilitet som en mini-MPV. En vinner med hensyn til fleksibilitet. Også størst innvendig bredde.
KOMFORT = 8
Akseptabel sittekomfort, god kjørekomfort. Noe transmisjonsstøy ved pådrag
KJØREEGENSKAPER = 7
Greie kjøreegenskaper på slett vei. Noe ustabil på sporete asfalt, ikke helt presis styring.
YTELSER OG FORBRUK = 8
Letteste bilen, akselerasjon på det jevne, gunstig forbruk.
SIKKERHET = 7
Ikke NCAP-testet, forgjengeren hadde 3 av 5 stjerner. Bedre her? Ikke imponerende bremser.
PRIS OG UTSTYR = 9
Gunstig pris med utstyrsnivå på det jevne, fleksibel innredning.

LES VIDERE:
- Audi A3
- BMW 1-serie
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS