-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Markedssjef
Formula Automobile Norge AS
-
Delelagermedarbeider
Motorpool Handel AS
-
Daglig leder
Tellus Heistad AS
-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Daglig leder
Tellus Vestfold AS
-
Tekniker coach
Bilia Norge AS
-
CFO
Bilia Norge AS
-
Daglig leder
Nardo Bil Ålesund AS:
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Kristiansand
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS
-
Fagsjef analyse
Bilimportørenes Landsforening
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
A-Klasse får et løft
Mercedes tester ut en oppgradert utgave av A-Klasse. Vi får håpe en face-lift kan medføre sales-lift.
Dagens A-Klasse la mange av særegenhetene fra de to foregående generasjonene på hylla. Borte var det såkalte sandwich-gulvet som skulle gi mulighet for alskens fremtidige drivlinjer, brenselceller inkludert.
I stedet designet man en modell som gitt direkte i clinch med modeller fra erkerivalene BMW og Audi, en femdørs kombikupe med gode kjøreegenskaper og høy grad av komfort og sikkerhet – spesielt for de som var villige til å plusse på fra den rikholdige utstyrslisten.
Kanonstart
Og modellen ble til synelatende en suksess. I Norge steg ifølge OFV registreringstallene fra 395 biler i 2012 (da den forrige rådet grunnen) til 2048 enheter i 2013 med den nye modellen på plass.
Suverent mest solgte Mercedes det året, mer enn dobbelt så mange biler som E-Klasse på andreplass.
Men så dabbet plutselig interessen for småbilen markant. I 2014 sank antallet med førti prosent og C-Klasse tok over som best solgte modell med stjerne på panseret.
Hittil i år er nedgangen fra samme periode i fjor hele 45 prosent! Det er kun registrert 278 nye A-Klasse, noe som plasserer den på en beskjeden femteplass blant Mercedes-modellene.
Én klar vinner
Om det kan være noen trøst for Mercedes så er ikke situasjonen bedre for BMW som kun har levert 238 nye 1-serier i perioden. Hos Audi er ståa derimot en helt annen – så langt i år er det registrert 1237 nye A3 – av disse 726 plug-in hybrider.
Vi vet at BMW snart er klar med en oppdatert 1-serie, og da føler nok også Mercedes at tiden er moden for å foreta noen grep med A-Klasse.
Eksteriørt ser det ut som endringene vil begrense seg til ny frontfanger og nye lykter i begge ender, men vi regner også med noen oppgraderinger av interiøret.
I tillegg er jo motorene under kontinuerlig utvikling. En plug-in hybrid kunne muligens gjøre vei i vellinga basert på den suksessen Audi opplever, men foreløpig har Mercedes valgt å bare bruke slike løsninger i mer påkostede utgaver.
Er dette nok til å løfte A-Klasse tilbake til gamle høyder? Jeg har min tvil.
Når kommer de nye modellene til Norge? Sjekk vår lanseringskalender