-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
A-Klasse får et løft
Mercedes tester ut en oppgradert utgave av A-Klasse. Vi får håpe en face-lift kan medføre sales-lift.
Dagens A-Klasse la mange av særegenhetene fra de to foregående generasjonene på hylla. Borte var det såkalte sandwich-gulvet som skulle gi mulighet for alskens fremtidige drivlinjer, brenselceller inkludert.
I stedet designet man en modell som gitt direkte i clinch med modeller fra erkerivalene BMW og Audi, en femdørs kombikupe med gode kjøreegenskaper og høy grad av komfort og sikkerhet – spesielt for de som var villige til å plusse på fra den rikholdige utstyrslisten.
Kanonstart
Og modellen ble til synelatende en suksess. I Norge steg ifølge OFV registreringstallene fra 395 biler i 2012 (da den forrige rådet grunnen) til 2048 enheter i 2013 med den nye modellen på plass.
Suverent mest solgte Mercedes det året, mer enn dobbelt så mange biler som E-Klasse på andreplass.
Men så dabbet plutselig interessen for småbilen markant. I 2014 sank antallet med førti prosent og C-Klasse tok over som best solgte modell med stjerne på panseret.
Hittil i år er nedgangen fra samme periode i fjor hele 45 prosent! Det er kun registrert 278 nye A-Klasse, noe som plasserer den på en beskjeden femteplass blant Mercedes-modellene.
Én klar vinner
Om det kan være noen trøst for Mercedes så er ikke situasjonen bedre for BMW som kun har levert 238 nye 1-serier i perioden. Hos Audi er ståa derimot en helt annen – så langt i år er det registrert 1237 nye A3 – av disse 726 plug-in hybrider.
Vi vet at BMW snart er klar med en oppdatert 1-serie, og da føler nok også Mercedes at tiden er moden for å foreta noen grep med A-Klasse.
Eksteriørt ser det ut som endringene vil begrense seg til ny frontfanger og nye lykter i begge ender, men vi regner også med noen oppgraderinger av interiøret.
I tillegg er jo motorene under kontinuerlig utvikling. En plug-in hybrid kunne muligens gjøre vei i vellinga basert på den suksessen Audi opplever, men foreløpig har Mercedes valgt å bare bruke slike løsninger i mer påkostede utgaver.
Er dette nok til å løfte A-Klasse tilbake til gamle høyder? Jeg har min tvil.
Når kommer de nye modellene til Norge? Sjekk vår lanseringskalender