-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Av veien med Audi
Få eiere av nye Audi A4 allroad vil kjøre særlig langt utenfor veien, selv om fremkommeligheten gir deg muligheten til å tilfredstille eventyrlysten.
A6 allroad har vært en suksess for Audi – nå er det lillebror A4 som følger i samme sporet.
Trolig et triks som ganske mange kommer til å falle for. Rundt 500 i år om vi skal tro importøren.
Det kommer stadige tilskudd til bilfaunaen av mindre biler som gjerne vil fremstå som større og tøffere. A4 allroad har alle de riktige virkemidlene på plass.
I tillegg er den som A4 alt det vi har lært at en Audi skal være; Komfortabel, sportslig, med god kvalitetsfølelse og en tilhørende prislapp.
Timing
En SUV har noen klare fordeler, men også en god del ulemper – særlig for den som egentlig aldri utnytter fordelene. Når det sensasjonelle over høy sitteposisjon og ”hei se og fløtt deg litt a” har gitt seg, er det fort gjort å bli litt oppgitt over lite bagasjerom, dårligere komfort og ditto kjøreegenskaper.
Derfor har undertegnede alltid vært svak for disse firehjulstrekk-stasjonsvognene som sporadisk blir omtalt som en matrett; crossover.
Audi vil gjerne påberope seg eierskapet til konseptet, men også Subaru og Volvo har vært på banen i mange år.
Selv om downsizing og økt fokus på økonomi og finanskrise ikke først og fremst har gått ut over disse bilene, er det liten tvil om at dette er god timing for en bil som riktignok starter på en halv million, men som likevel fremstår som et mer nøkternt og spiselig alternativ.
Fremkommelighet
Med 18 centimeter bakkeklaring, 3,8 mer enn standardversjonen av A4 har du tilstrekkelig høyde til å kunne bevege deg ut på det som ville bli karakterisert som svært rufsete hytteveier. Under lanseringen prøvde vi oss i en løype som bød på utfordringer som flere SUV-eiere trolig ville overlatt til bondens traktor å forsere.
Likevel er det på asfaltveier denne bilen kommer til å gå mesteparten av tiden – ja kanskje så godt som bestandig. For å kompensere for det noe høyere tyngdepunktet har man økt sporvidden med 20 millimeter.
I motsetning til storebror A6 er ikke luftfjæring tilgjengelig på A4 allroad. Under våre drøye 20 mil i bilen føltes det ikke som noe savn – heller ikke når vi tok den ut i offroadløypa.
Størst først
A4 allroad introduseres i markedet i mai. Vil du være førstemann i gata må du forberede deg på å grave relativt dypt i lommeboka.
Først ut, er nemlig bilen med den treliters 240-hesters dieselmotoren som vi kjenner fra de fleste andre litt større Audi-modellene, og en toliters TFSI-motor på 211 hester.
Ikke et vondt ord om noen av disse motorene, men med en startpris på snaut 650.000 kroner for bensinmotoren, og 730.000 for diesel er det nok ikke her volumet kommer til å ligge.
De fleste vil nok velge den nye toliters common rail dieselen på 170 hestekrefter. Denne dukker opp over sommeren, og er i første omgang bare tilgjengelig med manuell gearkasse, til en startpris rett under en halv million.
Denne motoren er en god kombinasjon mellom ytelser og forbruk – og oppleves som mer enn sterk nok for denne bilen.
Den kommer også med start/stopp-system og flere fikse innebygde økoprogrammer, som blant annet viser deg hvor mye du øker forbruket ved å kjøre med varmetråder eller annet strømspisende utstyr når du ikke trenger det.
Konklusjonen er; kjører du først og fremst på veien – men har behov for ekstra fremkommelighet - er A4 allroad ett godt alternativ. De flestekjøperne vil nok likevel velge bilen mer ut fra hvordan den ser ut, enn hva den faktisk kan utføre.
Motor: | Firesylindret turbodiesel 1968 ccm. |
Ytelse: | 170 hester (125 Kw) ved 4200 o/min |
CO2-utslipp: | 169 g/km |
Mål: | 472 x 184 x 150 cm (LxBxH) |
Akselavstand: | 280.5 cm |
Vekt: | 1630 kg |
Aks. 0-100: | 8,9 sekunder |
Toppfart: | 213 km/t |
Pris: | 495.800 kroner |