-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS

Nytt konsept
Audis fjerde Sphere
Nå dukker Audi opp med sin fjerde drømmebil i Sphere-familien. Activsphere heter denne. Litt underlig at de renner over av overskuddshorn av noen konseptbiler når de er så trege på å fornye produksjonsmodellene sine.
Kan det ha noe med mangel på bilutstillinger å gjøre? Hadde alle utstillingen vært arrangert som før Pandemien, kunne Audi teppebombet dem med sine Grandsphere, Skysphere, Urbansphere og nå Activesphere klar til den Genève-utstillingen som ikke finnes.
Det hadde vært en fin måte å kjøre propagandashow for Vorsprung durch Technik på. I stedet blir den siste konseptbilen gjemt bort i Volkswagengruppens utstillingslokaler i Berlin sentrum – ikke akkurat sentrum for verdens bilinteresse.
Og budskapet om den blir formidlet av halvhjertede, maskinoversatte pressemeldinger fra produsentens distributører rundt i verden.
Ingen halo
Samtidig som det er åpenbart at Audi nå fullstendig mangler noen halo-modeller. Ingen avløser for gamle R8 eller TT i sikte, og det vi kan vente av nytt, kommer ikke før neste år og årene etter.
Nye software-pakker er utsatt til neste år. Plattformstrategien til avgåtte Herbert Diess er avbrutt, særlig PPE-plattform-utsettelsen (felles for Porsche og Audi) gjør vondt.
Riktignok sank BMW-volumet mer enn Audis i fjor (5,1 mot 3,9 %), men BMW har tross alt noe å ta av. De endte med 2,1 millioner biler, fremdeles foran Mercedes og betydelig foran Audi som stanset på 1,61. Det er med andre ord særdeles mulig at Tesla passerer dem i år.
(saken fortsetter under galleriet)
Best av fire
Og oppi denne suppa skal de overbevise oss med innslag som Activesphere.
Som jeg faktisk syns er den beste av de fire.
For det første er den ganske behersket eksteriørt. Og med under 5 meter (og 207 og 160 cm og akselavstand på nesten 3 meter) og 22-tommers hjul er den ikke overdrevet i det dimensjonale heller.
For det andre virker oppskriften forholdsvis jordnær og orientert mot hva kunder kunne tenke seg. (Skjønt jordnær … bakkeklaringen kan varieres mellom 20,8 og 24,8 cm – men Porsche har jo satt i gang en Dakar-dille igjen). Og for det tredje ser det ikke ut som noen umulighet å omsette mye av dette til en produksjonsbil.
Myker opp
Marc Lichte og hans designere har åpenbart jobbet med praksisnære detaljer som en ny front, med nye kunster fra OLED-lysene – et område Audi pionerte med sine aktive retningsblinkere, og med en hekk som begynner å bli ganske solid over hoftene – alt dette tyder på en viss endring i et fastfrosset designspråk
Og hva er egentlig galt med et stor bagasjerom der glasshekken kan trekke seg tilbake slik at du i realiteten får et lasteplan der du både kan kjøre tuntreet og en sykkel?
Virtuelle organer
Men det er i interiøret og med betjeningen det virkelig har skjedd noe. Denne bilen kan ikke kjøres uten briller, og da snakker jeg ikke om minus 4 og minus 3,5 i et Lindberg-design, jeg snakker hardcore AR-briller.
Beskrivelsen er ikke enkel, det hele høres ganske komplisert ut, men poenget er at all betjening skjer via virtuelle organer (rattet finnes), og alle informasjoner kommer via virtuelle skjermer. BMW var inne på noe av det samme med sin i Vision Dee konsept fra CES.
Hos BMW er alle tjenester også tilgjengelig for de tre andre som kjøres med, under forutsetning av at de også har brillene. Det betyr med andre ord et knotte&kontakt&skjerm&instruemtfritt interiør.
Det er mulig denne oppskriften, der føreren gror stadig tettere sammen med bilen som gror stadig tettere sammen med omgivelsene, er den helt riktige. Men kanskje ikke for meg, takk.
Dette er en statisk modell, så de antydede spesifikasjonene er bare «tenk på et tall». Motor foran og bak, 800 V, 100 kWt, 600 km, 80 % ladning (fra 10 %) på et kvarter eller 300 km på ti minutter.