Nissan Almera

I april er den nye Nissan Almera klar for Norge. Vi har smugtittet på bilen ved fabrikken i Sunderland.

Publisert

Nissan Almera
Nissan Almera

Først publisert i BIL 1 - 2000.

I disse dager er serieproduksjonen av den nye Nissan Almera i ferd med å skyte fart ved fabrikken i Sunderland. I midten av januar startet produksjonen, og i løpet av bare seks uker skal produksjonen nå sin "toppfart" på 2340 biler i uka.

Den nye Almera er den første bilen som Nissan produserer i Europa med sin nye "verdensplattform " som de kaller MS. Plattformen skal benyttes ved produksjon i fire land i tre verdensdeler: Japan, Storbritannia, Spania og Mexico. Tre- og femdørs Almera bygges i Sunderland, Almera Tino bygges i Barcelona og Almera Sedan bygges i Japan og Mexico. Plattformen skal også benyttes på den kommende Primera, riktignok i en strukket versjon. Når Nissan snakker om plattform, inkluderer de ikke bare de tradisjonelle komponentene som understell, hjuloppheng, bremser og motor med drivlinje, men henger også på klimaanlegget og drivstoffsystemet.

Under Almeras panser finner vi den samme 1,8-literen med 114 hester som ble introdusert i Primera i fjor, en rekkefirer med to overliggende kamaksler og 16 ventiler. Almera blir også levert med en 1,5-liters variant av samme motoren samt en 2,2-liters direkteinnsprøytet turbodiesel. Sistnevnte bygges ved Nissans fabrikk i Madrid, mens begge bensinmotorene produseres i Sunderland.

Almera er lengre, høyere og bredere enn forgjengeren. Lengden er økt 6 cm til 420 cm, bredden er økt med beskjedne 2 cm, mens det er i høyden den nye Almera relativt sett har strukket seg mest, nemlig med 5,5 cm til 145,5 cm. Akselavstanden er derimot beholdt forandret, nemlig 254 cm.

Det moderniserte utseendet utmerker seg med større frontlykter, store baklykter og med en antydning til spoiler øverst på bakluken, en vri som Nissan kaller "surf tail". Om ikke endringene er oppsiktsvekkende utvendig, er de langt mer stilskapende innvendig. Her finner vi en rekke fikse detaljer, og plassutnyttelsen er nesten hundre prosent – det finnes knapt et hulrom som ikke er utnyttet til praktisk bruk.

Fikse detaljer
Midtkonsollen har et lukket oppbevaringsrom på toppen med gummimatte i bunnen for å unngå skrangling, eller hvis du bestiller bilen med navigasjonssystem, er det her skjermen spretter opp. Mellom solskjermene i taket er det holder til solbriller, under et lokk foran gearspaken skjuler det seg et rom til småsaker samt myntholder.

Dørlommene har plass til halvlitersflasker, og på høyre side av midtkonsollen er det en krok til bærepose eller håndveske. Mellom setene finner vi en boks med plass til 6 CD-er eller kassetter, og med holder til papirservietteske i lokket. Armlenet i midten av baksetet har plass til bøker, spill eller andre småting som barn bruker i bilen, i tillegg til koppholder. I forkant av baksetet er det en paraplyholder. I bagasjerommet, som rommer 355 liter, finner vi bagasjenett på hver side, og disse nettene kan også med et enkelt grep kobles sammen til ett stort nett som kan holde gjenstander fast på gulvet i bagasjerommet. Under gulvet nede i reservehjulet er det en plastbøtte som for eksempel kan romme et par våte gummistøvler.

Almera er klar for Norge i april, og vi kommer tilbake med kjøreinntrykk innen den tid. Flerbruksbilen Almera Tino, som kommer med CVT-gear, lanseres i august.

Powered by Labrador CMS