GM : Enda en kontakt ut fra veggen - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Enda en kontakt ut fra veggen
Først var det Ford som dro ut kontakten for Th!nk. Nå er enda en plugg uten forbindelse til el-verket. GM har ganske overraskende besluttet å avslutte alle leasingavtaler om EV1.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif
EV1 var jo et stort anlagt, seriøst el-bil program fra GM. Bilen var spesialkonstruert, hadde et nydelig karosseri som ikke hadde hatt noe å skamme seg over på Le Mans i den gode tiden for 30-40 år siden da det virkelig var strømlinjebiler der, og bilen ble omfattet med en enorm fabrikk-support.

Men GM ville ikke selge disse bilene, de ble leaset. Og leasingkontrakten inneholdt en spesiell klausul som hindret leaseren i å kjøpe bilen når leieperioden var over.

Så har GM sagt at når det nå går mot vinter akter de ikke å fornye kontraktene, og vil begynne å hente inn bilene. Til sammen har GM hatt ca. 300 av disse bilene ute det siste året, og de femti brukerne som nå er tilbake har bedt GM om å få forlenget leien på en måned-til-måned basis. De har tilbudt seg å droppe gratis service og 24-timers veihjelp som ligger i avtalen nå og en sjekk på 22.000 dollars, som de hadde sendt inn til GM som forhåndsbetaling på en forlenget leasingperiode, ble returnert.

For alle tilhengere av store intrige-teorier er selvfølgelig dette et ledd i bilfabrikkenes redsel for å bli fratatt gode forretningsområder. ”I dag”, heter det i konspirasjonsteorien, ”er el-bilen blitt så skremmende god at olje- og bilindustrien ser at de kan ta over for de forbrenningsmotoriserte bilene. Derfor må de elektriske diskrediteres og slaktes”

Sannheten er nok en helt annen. GM hadde godvilje og ambisjoner. 4.000 biler pr år skulle produseres ved den spesielt innredede fabrikken, fikk vi greie på da vi som de eneste utenlandske journalister deltok på den festlige åpningen av fabrikken. De fortalte også at før bilen kom i produksjon hadde de en liste på 4-5.000 personer som hadde uttrykt seriøs interesse i EV1.

Virkeligheten ble en helt annen. Da selgerne gikk gjennom denne listen viste det seg at det ble tilbake 50 som ville lease den, og de fleste av dem bodde i stater der GM ikke ville gjøre el-bil programmet sitt. Det ble begrenset til California og Arizona. Og av de 4.000 bilene i året ble det vel til sammen, fra debuten i 1996, til den siste ble bygget for to år siden, produsert kanskje 750 slike biler.

Og nå skal altså de siste inn. Uansett hva GM gjør, jeg er sikker på at de siste månedene vil EV1 være overrepresentert på biltyveristatistikken. En rekke av dem kommer til å forsvinne sporløst for så å dukke opp i skjulte, hemmelige, bilsamlinger over hele USA.

Jeg kunne tenke meg en selv jeg. Et praktfullt design og i stedet for all elektro-mikket ville jeg lagt inn en hysterisk to-takts gammel SAAB GT motor eller noe slikt, med masse låt og blå røyk. For denne bilen fortjener noe mer enn det kliniske, sterile livet den har levd til nå.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: