-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Chiptuning kan koste flesk
På websider om Volkswagen myldrer det med tilbud og kommentarer om å tune motoren. Interessen ser ut til å være enorm og mange kunne tenke seg å få flere hestekrefter ut av sin dieselmotor. Det skal for eksempel være meget enkelt å øke effekten på en 1,9 liters dieselmotor fra 105 til 140 hk.

Men Harald A. Møller A/S godkjenner ingen form for tuning eller trimming. Et forhold som mange ikke tenker på er tilpasningen mellom motor og gearkasse. Økes motorens effekt, vil det kreve en gearkasse som også tåler mer. Skal man derfor gjøre alt riktig, bør man skifte gearkasse når motoren får mer effekt.
- På våre bensin turbomotorer og TDI dieselmotor har vi den senere tid registrert et større omfang av ødelagte gearkasser som følge av chiptuning, sier informasjonssjef Paul Hegna i Harald A. Møller. Kostnadene ved en slik reparasjon vil være mellom 50 og 100 000 kroner.
- Alle våre Volkswagen motorer har i dag en reservekapasitet når de blir levert fra fabrikken. Det er denne reserven som tas i bruk ved chiptuning. En vesentlig økning av motorkraft kan medføre at resten av drivlinjen går i stykker.
- Alle VW modeller er satt opp med et balansert forhold mellom motorkraft, bremser og understell for å gi optimale kjøreegenskaper og sikkerhet. Ved å kun øke motorkraften vil dette medføre redusert kjøresikkerhet og dårligere kjøreegenskaper.
- Om biler chiptunes, bortfaller all garanti på motor og drivlinje og kunden må dekke alle kostnader ved reparasjon selv. Våre verksteder vil fort oppdage om en bil har vært chiptunet.
- Harald A. Møller tar sterk avstand for all form for chiptuning da dette ødelegger bilens kjøresikkerhet og driftskvalitet.