Saab 9-3: Endelig en Saab med 4x4 - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Endelig en Saab med 4x4
PRØVEKJØRT: Den viktigste endringen på Saab 9-3 i 2008 handler ikke om lett karosseriretusj og mer dieselpower, men om Saabs egen inntreden i en firehjulsdrevet verden.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i Bil 8/9-2007.

Produktsjef Henrik Bjerkelund ser alvorlig på oss og sier:

– Det var jeg som bestilte det!

Endelig har vi fått et firehjulsdriftsystem som tilfredsstiller våre krav, som forbedrer veigrepet, som øker sikkerheten, bedrer stabilisering av bilen ved brå unnamanøvre og som generelt gir bedre kontroll ved aktiv kjøring. Derfor har vi jobbet i to år med å tilpasse det til eksisterende 9-3 plattform.

Mannen er uten tvil glad for at GM åpnet pengesekken og lot Saab investere i sårt tiltrengt 4x4-teknologi. Valget falt naturlig på svenske Haldex 4, den mest oppgraderte versjonen. Egentlig var det innenfor Saabs vegger teknologien som siden har gjort Haldex så kjent oppsto. Ringen er altså sluttet.

Dessuten ble Saabs lek med firehjulstrekk i USA (Saab 9-2/Subaru Impreza og Saab 9-7/TrailBlazer) aldri noen suksess. Nå har Saab i Trollhättan fått ansvaret for utvikling av 4x4 for biler med tverrstilt motor og forhjultrekk innen GM-konsertet, opplyser Bjerkelund.

Saab har klart mest behov for firehjulsdrift på sine biler i Norden, men velger likevel å satse først i USA fordi markedet er størst der. Derfor kommer Saab 9-3 XWD foreløpig kun som sedan og stasjonsvogn med 2,8 liters V6 motor, oppjustert til 280 hk effekt og 400 Nm ytelser. I Norge snakker vi sannsynligvis om startpris rundt trekvart million når 4x4-Saaben krysser den norske grensen utpå vinteren neste år.

Ellers består Saab 9-3 oppgraderingen til 2008 modellår i hovedsak av ny Aero-X-inspirert front, litt justering i chassiset samt mer turbotrykk i dieselmotoren hvor effekten økes fra 150 hk til hele 180 hk på kraftigste variant.

Prisen på ny Saab starter på 296.900 kroner (pluss 4000 kroner fra dagens modell) for 1,8/122 hk sedan når bilen lanseres helt mot slutten av august.

Fakta om Saab 9-3 SportSedan - SportCombi:

Pris: fra kr. 296.900 kroner.
Motor: 5 med bensin:
122/150/175/210/255 hk
(280 hk med 4x4)
3 med diesel: 120/150/180 hk
2 med E85: 175/200 hk
Egenvekt m/fører: 1410 – 1690 kg
Dekk: 195/65/15 – 235/45/18
Bagasjerom: 425 liter (VDA)
Tankvolum: 58 liter
Aks. 0 - 100 km/t: 6,7 – 11,5 sek
Toppfart: 200 - 250 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,54 l/mil (D)
CO2-utslipp: fra 149 g/km

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: